Musta on aina muotia - puunajossakin

14.06.2025 12.00

uotinen1.jpg

Serforest Oy tunnetaan tummanpuhuvista Mercedes-Benz puutavara-autoistaan, joilla jatketaan Pertunmaan Uotisten vuonna 1969 alkanutta kuljetus savottaa.

(kuva yllä: Serforest Oy otti helmikuussa ajoon uuden Mercedes-Benz Arocs 3763 8x4 puutavara-auton; kuormaa tehdään Kesla 2212ZT -ohjaamonosturilla.)

Vuosi oli 1969 kun Hannu Uotinen osti ensimmäisen puutavara-auton ja MANilla lähdettiin ajamaan pylväspuita metsästä; myös Hannun veljet lähtivät puutavara-autoilijoiksi.

- Saksalaiseen insinööritaitoon oli vahva luotto ja hyvin pian hankittiin ensimmäinen Mercedes-Benz, joita onkin tullut puolen vuosisadan aikana yhteensä useita kymmeniä. Ja oli meillä tähtikeuloja hiekka-autoinakin reilun vuosikymmenen ajan vuosituhannen vaihteen tienoilla, mutta 2010 eteenpäin on keskitytty jälleen täysin raakapuun kuljetuksiin teollisuuden tarpeisiin, kertoo Mikko Uotinen, joka on kantanut yrittäjävastuuta jo oli kahdenkymmenen vuoden ajan ajamisen ohella:

- Niin se aika vaan vierähtää ja kolmas polvikin näyttäisi olevan tulossa puunajoon, kun vanhin poikani Valtteri saa lähiaikoina yhdistelmäkortin.

uotinen2.jpg

(kuva: Uotisilla on Mercedes-Benzejä puunajossa puolen vuosisadan ajan. Uusimmasta Arocsista Mikko Uotinen (oik.)kätteli kaupat Vehon Kaakkois-Suomen kuorma-automyyjä Janne Kummalan kanssa.)

Puulla hyvä kysyntä - ajokelit rajoittaa 

Puuta kuljetetaan Stora Ensolle Hartola-Joutsa-Sysmä-Heinola alueelta tällä hetkellä kahdella yhdistelmällä pääasiassa Kymenlaakson ja Kaakkois-Suomen tehtaille.

- Kelit on ollut haastavat ja en kyllä muista, että tällaista talvea olisi aiemmin ollut. Oikein rapsakkaa puunajokeliä ei ole montaa viikkoa ollut, kun kunnon pakkaskautta ei ole saatu. Metsätiet ovat olleet pehmeitä ja vesijäätiköillä liukasteltu mutta ammattikuljettajat Markus Saxberg ja Asko Virtanen ovat hoitaneet hommat turvallisesti. Onneksi kuitenkin puuta on saanut ajaa niin paljon kuin se kelien puolesta on ollut mahdollista, toteaa Uotinen.

uotinen5.jpg

(kuva: Kongan Konepaja teki autoon teräksisen päällirakennevarustelun - myös Keslan nosturi tuli Mäntyharjulta.)

Kalustoa uusitaan

Autoja Serforest uusii tasaisen järkevään tahtiin.

- Vuodessa autojen mittareihin kertyy yleensä noin 150 000 kilo- metriä. Nyt meni vaihtoon vuosimallin 2020 hyvin palvellut Mercedes-Benz Arocs, millä ajettiin 750 000 kilometriä ja tilalle tuli uusi Arocs 3763 8x4 mikä otettiin ajoon nyt helmikuun lopulla. Kaupat käteltiin Vehon Kaakkois-Suomen kuorma-automyyjä Janne Kummalan kanssa ensimmäistä kertaa ja heti hyvässä hengessä. Lisäksi meillä on vuosimallin 2020 Actros siirtoautona ilman nosturia ja siinä on mittarissa reilut 400 000 kilometriä. Akseliperäisellä autolla päästään jopa 45 litran kulutukseen satasella 76 tonnin kokonaispainoilla, joten Mercedes-Benzin polttoainetaloudellisuus on kohdillaan ja sitä kautta päästötkin alhaiset. Metsäpäässä Arocsiilla pärjää hienosti, sillä runko on sopivan elastinen, joten joku pyörä vetää aina ja maavaraa on riittävästi - myös maantiellä matkanteko on nautinnollista. Ja voimansiirtolinja kestää luotettavasti isoilla massoilla mentäessä, sanoo Uotinen.

uotinen3.jpg

(kuva: Markus Saxberg aloitti metsäajot vuonna 2010 kantoautolla ja viimeinen vuosikymmen on mennyt puutavara-auton ratissa: - Serforestin palveluksessa olen ollut viime elokuusta ja melkein heti sain uuden auton alle, joten mikäs tässä Mercedes-Benzin hyvästä kyydistä nautiskellessa...)

Tekniikka kehittyy

Nosturiautoissa 2+2 akselirakenne on vakuuttanut Uotisen: 

- Automme ovat olleet 2+2 mallisia napaperäisiä niin kauan kuin neliakselisilla on ajettu, se soveltuu mielestäni meidän alueemme ajo-olosuhteisiin parhaiten samoin kuin perinteiset rau- tajouset. Tämä uusi 4850 mm akselivälillä oleva 630 hevosvoimainen Arocs tuntuu jopa parempivetoiselta kuin edellinen ja 16-pykäläinen automaattinen vaihdelaatikko on taas kehittynyt. Ohjaamossa mukavuustaso on noussut entisestään ja kamerapeilit todettiin puunajossa erittäin toimiviksi jo aiemmassa Arocsissa - ne pysyvät hyvin puhtaina ja kun tulee hämärää niin näyttö antaa valoa näkymään. Ja tämä uusi auto on vieläkin hiljaisempi ja polttoaineenkulutusta on saatu puristettua jälleen pienemmäksi, vaikka mennään paljon metsässä ja tehdään siirtoauton syöttöä, ilmoittaa Uotinen.

uotinen4.jpg

(kuva: Ajokelit ovat olleet tänä ”talvena” todella haasteelliset mutta Serforestin ammattikuljettajat ovat saaneet puuta hyvin liikkeelle.)

Teräsvarusteet ja Z-mallin nosturi

Uuden Arocsin teräksisen päällirakennevarustelun teki Kongan Konepaja Mäntyharjulla, mistä hankittiin viime keväänä myös uusi Kesla 2212ZT -ohjaamonosturi Tamtronin tarkalla langattomalla vaa´alla, mikä siirrettiin nyt uuteen autoon. Perässä kulkee Närkon 5-akselinen puuvaunut.

- Z-mallin Kesloja meillä on ollut jo pitkään - niillä saa kuormatilan kokonaan käyttöön eikä tehtaille tarvitse hyppiä nosturikoppiin siirtämään puomia purkukoneen edestä. Ja yhteistyö Kongan Konepajan kanssa on kaikin puolin asiallista ja Jarkko pitää minkä lupaa, kehuu Uotinen.

Palvelu pelaa

Laadukkaan tuotteen lisäksi Mikko Uotisen pitää Mercedes-Benz kannassa toimivat huoltopalvelut. 

- Parin auton yrittäjällä ei ole varaa odotella huoltoon pääsyä tai auton valmistumista kovin kauaa. Lahden Vehon kanssa olemme vuosikymmenten aikana oppimaan tuntemaan toisemme niin että minua ei käsitellä kliinisesti yrityksenä vaan henkilökohtaisesti ihmisenä. Huoltoon pääsee heti kun on tarvetta ja sitten nopeasti takaisin ajoon, kertoo Uotinen tyytyväisenä. 

08.07.2025 8.20Pekka Liiri Oy - puunkorjuuta vuodesta 1981
07.07.2025 11.00Tulosvaroitus: Metsä Groupin vertailukelpoinen liiketulos huhti-kesäkuulta 2025 on selvästi tappiollinen
07.07.2025 10.00Relais Groupin konserniyhtiö Raskone ostaa kaksi raskaan kaluston korjaamoa Wetteri Auto Oy:ltä
07.07.2025 9.00Puolustusvoimat ovat tilanneet Scania Suomelta 15 kappaletta paloautoja
05.07.2025 11.00Kuljetus- ja logistiikkanäyttely palaa Helsingin Messukeskuksen ohjelmaan toukokuussa 2027
04.07.2025 18.00KATSO TÄSTÄ OKRA 2025 -ERIKOISLÄHETYS! Laaja raportti maatalousnäyttelystä - paljon asiaa koneista ja urakoinnista
03.07.2025 17.00Ford tuo markkinoille odotetun E-Transit Custom AWD -nelivetomallin
03.07.2025 16.00Stellantis laajentaa sähköistä hyötyajoneuvotarjontaansa ? Cargo Box BEV lähtee tuotantoon Atessan tehtaalla ja CustomFit-ohjelma kasvaa
03.07.2025 15.00MAXUS paljasti täyssähköisen eTERRON 9- ja dieselkäyttöisen T60 MAX -lava-autojen hinnat
03.07.2025 9.00Haketoimituksia Oulunseudulla tehokkaalla kalustolla

Siirry arkistoon »