Iveco tuo markkinoille kaksi täysin uutta sähköpakettiautoa12.06.2025 13.01
Iveco on julkistanut kaksi uutta täyssähköistä pakettiautomallia: eJolly ja eSuperJolly, jotka liittyvät osaksi Stellantis Pro -yhteistyössä kehitettyä sähköpakettiautojen malliperhettä.Kyseessä on järjestyksessään jo kuudes pakettiautokonsepti, joka pohjautuu Stellantiksen kevyiden hyötyajoneuvojen modulaariseen arkkitehtuuriin. Nyt julkaistut mallit viimeistelevät Ivecon täyden sähköisen tuotevalikoiman 2,8–7,2 tonnin painoluokissa. Kompakti eJollyKokonaismassaltaan 2,8–3,2 tonnin kokoluokkaan sijoittuva Iveco eJolly on suunniteltu erityisesti sisäkaupungin kuljetustarpeisiin, kuten paketti- ja ruokakuljetuksiin, kunnallisteknisiin tehtäviin tai liikkuviin palveluratkaisuihin. Ajoneuvon korkeus jää alle 1,9 metrin, joten se mahtuu myös pysäköintihalleihin ja mataliin lastauspaikkoihin. Sen sähkömoottori tarjoaa 100 kilowatin tehon ja 260 Nm:n väännön, joka välittyy etupyörille hiljaisesti ja tarkasti, tarjoten kaupunkiajossa miellyttävän, henkilöautomaisen ajotuntuman. Ajoelektroniikka tukee energiatehokasta liikkeellelähtöä ja kiihdytystä tiheässä pysähtely- ja liikkeellelähtöliikenteessä. Mallia tarjotaan kahella eri akkupakettivaithoeholla: 49 kWh, jonka avulla toimintamatka on jopa 224 kilometriä (WLTP) ja 75 kWh, jolla kantama nousee jopa 352 kilometriin DC-pikalataus 100 kW teholla mahdollistaa 100 kilometrin lisämatkan vain 15 minuutin latauksella, mikä takaa korkean käyttöasteen ilman pitkiä seisokkeja. eJolly voidaan varustaa myös 400 V ePTO:lla, joka mahdollistaa esimerkiksi kylmäkoneiden tai työkalustojen sähköistämisen. Tilava eSuperJollyeSuperJolly asettuu 3,5–4,25 tonnin painoluokkaan ja tarjoaa valmistajan mukaan huipputason yhdistelmän kantavuutta, tilavuutta ja toimintamatkaa. Ajoneuvon voimanlähteenä toimii 200 kW:n sähkömoottori, jonka vääntömomentti on 410 Nm. Akuston kapasiteetiksi ilmoitetaan 110 kWh, ja toimintamatkaksi jopa 420 kilometriä, ja DC-pikalatauksella saavutetaan 100 km lisämatkaa 15 minuutissa. eSuperJollyssa on vakiona täysi ADAS Level 2+ -turvavarustelu, mukaan lukien kaistavahti, mukautuva vakionopeudensäädin ja automaattinen hätäjarrutus. Useina eri koripituus ja korkeusvaihtoehtoina tarjottavan eSuperJollyn kuormatila on suurimmillaan 17 kuutiometriä, ja hyötykuorma yltää 1400 kiloon. Etuvetoinen ja korin matala lattiarakenne helpottaa lastausta ja tarjoaa hyvän kuormatilan hyötysuhteen, mikä palvelee erityisesti jakelu- ja huoltotoimintaan keskittyneitä asiakkaita. Teknologia ja palvelut tueksiSekä eJolly että eSuperJolly on rakennettu tiiviiksi osaksi Ivecon laajaa digitaalista ja operatiivista palveluekosysteemiä. Uudistettu Easy eJolly -sovellus tarjoaa kuljettajalle ajankohtaisen näkymän ajoneuvon akun varaustasoon, toimintamatkaan, seuraaviin latauspisteisiin ja huoltotarpeisiin – sekä tien päällä että etukäteissuunnittelussa. Kalustopäälliköitä palvelee IVECO ON -portaali, jonka avulla voidaan hallita ajokaluston suorituskykyä, lataustilannetta, ajotietoja ja tehtäväkohtaista optimointia. Lisäksi saatavilla ovat eCharge Pack -ratkaisut, jotka kattavat yöaikaisen AC-latauksen, DC-pikalatausratkaisut sekä mahdollisuuden käyttää julkisia latausverkostoja IVECO eCharge Card -kortilla. Ensimmäiset eSuperJolly-toimitukset alkavat vuoden 2026 ensimmäisellä neljänneksellä, ja eJolly seuraa toisella neljänneksellä. Näillä malleilla Iveco vahvistaa entisestään sähköisen hyötyajoneuvotarjontansa kattavuutta Euroopan ammattikuljetusmarkkinoilla. |