Puunkorjuu on joukkuelaji

09.06.2025 20.00

group1.jpg

Puunkorjuuyritysten ja metsäyhtiöiden hyvä yhteistyö mahdollistaa puun saatavuuden teollisuuden tarpeisiin sekä kantotuloja metsänomistajille. Oikein suunnitellut hakkuut, hyvä korjuujälki ja ympäristöarvojen huomioonottaminen ovat keskeisessä roolissa toiminnassa.

(kuva yllä: Metsä Groupin puunostosta Janakkalan alueella vastaava Teemu Lahdensivu (vas.) ja korjuun operaatioasiantuntija Simo Ansalahti kävivät Janakkalassa päätehakkuuleiimikolla keskustelemassa ATT-Forest Oy:n harvesterin kuljettajan Juha Mäkisen kanssa työn edistymisestä.)

Ammattilehti vieraili Janakkalassa helmikuun puolivälissä Metsä Groupin hakkuutyömaalla.

- Täällä on meneillään noin seitsemän hehtaarin päätehakkuuleimikko ja kohteeseen jouduttiin tekemään aika paljon ennakkovalmisteluja ennen korjuun aloittamista. Sijainti on ison peltoaukeaman reunalla ja kun talvi on ollut leuto eikä maapohja ole kunnolla jäätynyt niin peltoa on aurattu ja tampattu kovaksi. Nyt se kestää ajaa puut metsästä sekä kuljettaa ne eteenpäin autoilla. Tukkipuu menee täältä Metsä Groupin Rengon sahalla, kuitupuu paperitehtaalle ja energiapuu energialaitokseen, kertoo Janakkalan alueella puunostosta vastaava metsäasiantuntija Teemu Lahdensivu.

Kohde on hyvä esimerkki onnistuneesta suunnittelusta ja korjuuajankohdan valinnasta.

- Keleille ei voida mitään mutta paljon pystytään tekemään korjuun onnistumisten eteen. Alla on muutama hyvä talvi peräkkäin mutta nyt on jouduttu miettimään tarkasti operointia pehmeissä kohteissa, toteaa Lahdensivu.

group2.jpg

(kuva: Kelit olivat tänä talvena Kanta-Hämeenkin alueella haasteelliset kun talvea ei ole kunnolla ollutkaan. Silti hyvällä suunnittelulla puuta saatiin korjattua merkittäviä määriä.)

Laadukasta metsänkasvatusta

Kanta-Hämeen maakunnassa sijaitsevassa Janakkalassa on paljon puuta ja todella pitkät pe- rinteet hyvässä metsänhoidossa.

- Täällä on hyvä metsätilarakenne ja ikäluokkajakauma, mikä mahdollistaa kestävän puunkorjuun suurellakin volyymilla metsänomistajien tuloksi ja teollisuuden raaka-aineeksi. Metsänhoito ja uudistaminen hoidetaan ammattitaidolla, joten uutta hiilinielua kasvaa koko ajan lisää, sanoo Lahdensivu.

Puukauppa käy hyvin

Vuoden 2025 osalta puukauppa on Lahdensivun mukaan läh- tenyt mukavasti käyntiin Kanta- Hämeen alueella.

- Hintataso on edelleen korkealla ja teollisuuden puuntarve hyvällä tasolla, mikä kannustaa tekemään puukauppaa. Tässä vaiheessa keskitymme jo kesäajan sulan maan korjuukelpoisten leimikoiden hankkimiseen ja harvennuskohteisiin, joita tarvitaan aina ja samalla niissä tehdään arvokasta metsänhoitotyötä. 

Tukki- ja kuitupuu ovat tietenkin tärkeimmässä roolissa alueen korjuussa mutta myös energiapuun rooli on ollut viime vuosina todella merkittävää.

- Nyt kun on ollut lauha talvi niin energiapuun kysyntä on ollut maltillisempaa kuin viime talvena, jolloin oli pitkiä pakkaskausia ja kysyntä pysyi sitä kautta korkealla tasolla, kommentoi Lahdensivu. 

group4.jpg

(kuva: Päätehakkuulta saatiin tukkia, kuitupuuta ja energiapuuta. Seuraavaksi alue istutetaan kasvamaan uutta hiilinielua.)

Korjuun ohjaus metsäoperoinnin taustalla

Ammattitaitoinen korjuun ohjaus on erittäin tärkeässä roolissa Metsä Groupin puunhankinnassa.

- Metsäasiantuntijat suunnittelevat leimikot metsänomistajien kanssa ja korjuun ohjaus vastaa sitten varsinaisen operoinnin ohjauksesta korjuu- ja kuljetuspuolen sopimusyrittäjien kanssa, niin että teollisuus saa tarvitsemansa puut laitoksiin oikeaan aikaan. Työn laatu, niin tuotetun puun kuin korjuujälkienkin osalta on todella tärkeässä roolissa jokaisessa kohteessamme. Käymme aktiivisesti kohteissa tarkastamassa tekemisen laatua ja harvennusjälkeä. Myös työturvallisuusasioihin kiinnitetään jatkuvaa huomiota ja valvonnan lisäksi annetaan aiheesta opastusta kuljettajille ja yrittäjille, niin että toimitaan yhtiön ohjeiden mukaan, kertoo operaatioantuntija Simo Ansalahti, joka vastaa korjuun ohjauksesta Hämeen alueella.

Yhteistyöllä tuloksiin

Yhteistyö korjuun ohjauksen, metsäasiantuntijoiden ja sopimusyrittäjien kesken on todella tiivistä.

- Yhdessä suunnitellaan mm. korjuujärjestystä mihin vaikuttaa teollisuuden kysyntä sekä tietenkin myös vuodenaika ja vallitseva kelitilanne. Myös kuljettajien kanssa vaihdetaan ajatuksia toiminnan kehittämiseksi entistä tehokkaammaksi ja laadukkaammaksi. Ketjussa on paljon liikkuvia osia ja keskustelemalla ennakkoon asioista saadaan hommat toimimaan optimaalisella tavalla, toteaa Ansalahti ja jatkaa:

- Itse vastaan tällä alueella kolmen korjuuyrityksen ohjauksesta, joilla on käytössä yhteensä noin viistioista metsäkoneketjua. 

Kelit haastaa - digitaalisuus helpottaa

Haastava talvi on tuonut oman mausteensa korjuun ohjaukselle.

- Yhdessä yrittäjien ja kuljettajien sekä toimihenkilöidemme kanssa on löydetty kuitenkin ratkaisut ja puuta on saatu liikkeelle hyviä määriä. Toki se on vaatinut paljon järkeilyä, venymistä ja yhteen hiileen puhaltamista koko porukalta, kiittelee Ansalahti.

Tänä päivänä digitaaliset järjestelmät näyttelevät suurta roolia koko puunkorjuu ketjussa.

- Raportteja saadaan laajasti toiminnan eri vaiheista ja niiden ansiosta työmailla ei tarvitse koko ajan käydä vaan asioita saadaan eteenpäin nopeasti ilman jatkuvaa ajelua kohteelta toiselle. Palavereja hoidetaan paljon teamsilla mikä on tehokas tapa keskustella asiat läpi porukalla. Mutta mukavinta on toki käydä metsässä keskustelemassa ja onneksi sitäkin vielä ehtii tehdä; luonnossa kulkeminen on vähän niin kuin työsuhde etu näissä hommissa, sanoo Ansalahti.

group3.jpg

(kuva: ATT-Forest Oy:n kuljettaja Petri Liedes ajoi puut leimikolta kantavaksi aurattuun ja tampattuun peltolaaniin, mistä ne jatkoivat matkaansa tukkiauton kyydissä teollisuuden tarpeisiin.)

Korjuu hoituu ammattitaidolla

Janakkalan päätehakkuutyömaan korjuusta ja tienvarteen kuljetuksesta vastasi ATT-Forest Oy, jolla on pitkä historia Metsä Groupin sopimuskumppanina. 

- Tämä on harvesterin kuljettajalle ihan loistava kohde ja korjuuajankohta on hyvä. Päätehakkuuleimikko on kooltaan suuri, puu järeää ja maasto tasaista, ainoastaan vanhat ojitukset, joita on paljon aiheuttaa vähän haastetta liikkumiselle. Muutenkin metsäkonetyö on mukavaa itsenäistä hommaa luonnon helmassa, missä maisemat ja työkohteet vaihtuu eikä yksikään päivä ole samanlainen, kertoo Juha Mäkinen, jolla on vankka kokemus harvesterinkäytöstä:

- Aloitin nämä hommat vuonna 1987 heti konekoulun jälkeen, joten lähes neljäkymmentä vuotta on puuta tullut tehtyä ja ATT-Forestin palveluksessa olen ollut firman perustamisesta lähtien vuosituhannen alusta. Matkan varrella on saanut seurata myös koneiden tekniikan kehitystä aitiopaikalta. Alussa harvestereissa oli ainoastaan pituusmitta ja merkittävä harppaus oli, kun käyttöön saatiin läpimitta ja kuutiointi sekä värimerkkaus ja kantokäsittely. Ja toki koneiden käyttömukavuus, tehokkuus ja luotettavuus ovat nousseet aivan eri tasolla. Tästä kun mietitään aikaa seuraavat 40 vuotta eteenpäin niin kehitys jatkuu varmasti huimana – saa nähdä tarvitseeko metsässä enää koneissa istua vai hoituuko niiden ohjaus etänä tai robottitekniikalla..?

Puut leimikolta pellon reunaan kuormatraktorilla siirsi ATT-Forestin kuljettaja Petri Liedes joka on ajanut kuormatraktoria lähes 20 vuoden ajan:

- Kohde on ihan hyvä mutta metsänpohjat ovat pehmeät keskellä talvea; onneksi nyt on vähän pakastanut niin ei tarvi ihan mudassa mönkiä ja pellon pohjat kantaa puutavara-autoja. Tämä leimikko alkaa olla kohta valmis ja sitten lähdetään seuraavalle.     

13.06.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 13.6. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
13.06.2025 9.00Iveco S-eWay Artic: uusi täyssähköinen ratkaisu pitkän matkan kuljetuksiin
13.06.2025 8.30IVECO juhlistaa 50-vuotista taivaltaan 50xBeyond-tapahtumassa kotikaupungissaan Torinossa
12.06.2025 13.01Iveco tuo markkinoille kaksi täysin uutta sähköpakettiautoa
12.06.2025 11.00UPM Raflatac muuttaa nimensä UPM Adhesive Materials -liiketoiminta-alueeksi
11.06.2025 14.00Finnair aloittaa lennot Torontoon kesällä 2026
11.06.2025 12.45Vianor ja Akselion yhteistyöhön - reaaliaikaista rengas- ja alustanvalvontaa raskaalle kalustolle
11.06.2025 11.00Iveco aloittaa täyssähköisen s-eWayn myynnin Tanskassa
11.06.2025Nokian Tyres Hakkapeliitta- ja Hakka-renkaille Avainlippu-merkki
10.06.2025 15.23Volvo Trucks tuo markkinoille automaattisen nopeudenrajoituspalvelun

Siirry arkistoon »