Sähkörekkojen Megawattiluokan latausverkoston rakentaminen etenee - verkkaisesti09.06.2025 10.28
Raskaan liikenteen sähköistyminen ottaa askeleen eteenpäin VTT:n koordinoimassa kansainvälisessä MACBETH-projektissa, jonka tavoitteena on kehittää ja ottaa käyttöön Euroopan laajuinen megawattiluokan latausverkosto sähkökuorma-autoille. Hanke kestää vuoteen 2029 saakka, ja sen kokonaisbudjetti on 10 miljoonaa euroa.VTT:n tiedoteen mukaan tuleva latausverkosto perustuu megawattiluokan latausjärjestelmiin, jotka mahdollistavat raskaiden sähköajoneuvojen nopean ja tehokkaan lataamisen tien päällä. Hankkeessa kehitetään teknologioita, jotka parantavat laitteiden yhteensopivuutta, toimintavarmuutta ja turvallisuutta. Samalla kartoitetaan uusia liiketoimintamalleja ja testataan latausratkaisuja käytännön kuljetusympäristöissä. Suunnitteilla on kaksi pilottiasemaa, jotka palvelevat sekä raskasta kalustoa että henkilöautoja. Näiden kautta testataan järjestelmien soveltuvuutta erilaisiin lataustilanteisiin ja ympäristöihin. Suomesta mukana ovat VTT, Kempower ja Plugit Finland, joiden rooli on erityisen keskeinen pikalatausteknologian kehityksessä ja käyttöönotossa. Hankkeessa tutkitaan myös automatisoituja ratkaisuja, joilla voidaan vähentää manuaalisen työn määrää ja parantaa kuljettajien työoloja. Tavoitteena on luoda järjestelmiä, joissa raskaan kaluston lataus tapahtuu ilman kuljettajan fyysistä osallistumista, mikä nopeuttaa toimintaa ja parantaa turvallisuutta. MACBETH on osa Euroopan unionin Horizon Europe -ohjelmaa ja tukee EU:n pitkän aikavälin ilmastotavoitteita, erityisesti liikenteen päästöjen vähentämistä 90 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Projektiin osallistuu yhteensä 19 organisaatiota eri puolilta Eurooppaa. Konsortioon kuuluu teknologiayrityksiä, tutkimuslaitoksia, yliopistoja ja logistiikkatoimijoita. Teknologian ja tutkimuksen saralla mukana ovat muun muassa saksalainen Fraunhofer-instituutti ja ruotsalainen Chalmersin teknillinen korkeakoulu. Logistiikkaosaamista tuovat PostNord Tanskasta ja saksalainen MAN Truck & Bus. Mukana on myös Milence-latausverkosto, latausautomaatioratkaisuja kehittävä Rocsys, alan yhteistyöjärjestö ALICE sekä sähköisen liikenteen osaamiskeskukset Cenex ja Emobility Solutions. Hankkeen kattavuus mahdollistaa laaja-alaisen pilotoinnin ja tukee koko Euroopan laajuista siirtymää kohti päästötöntä raskasta liikennettä. Lisätietoa hankkeesta: https://macbethproject.eu/ |