Sähkörekkojen Megawattiluokan latausverkoston rakentaminen etenee - verkkaisesti

09.06.2025 10.28

500_man-db-schenker-etgx-2.jpg

Raskaan liikenteen sähköistyminen ottaa askeleen eteenpäin VTT:n koordinoimassa kansainvälisessä MACBETH-projektissa, jonka tavoitteena on kehittää ja ottaa käyttöön Euroopan laajuinen megawattiluokan latausverkosto sähkökuorma-autoille. Hanke kestää vuoteen 2029 saakka, ja sen kokonaisbudjetti on 10 miljoonaa euroa.

VTT:n tiedoteen mukaan tuleva latausverkosto perustuu megawattiluokan latausjärjestelmiin, jotka mahdollistavat raskaiden sähköajoneuvojen nopean ja tehokkaan lataamisen tien päällä. Hankkeessa kehitetään teknologioita, jotka parantavat laitteiden yhteensopivuutta, toimintavarmuutta ja turvallisuutta. Samalla kartoitetaan uusia liiketoimintamalleja ja testataan latausratkaisuja käytännön kuljetusympäristöissä.

Suunnitteilla on kaksi pilottiasemaa, jotka palvelevat sekä raskasta kalustoa että henkilöautoja. Näiden kautta testataan järjestelmien soveltuvuutta erilaisiin lataustilanteisiin ja ympäristöihin. Suomesta mukana ovat VTT, Kempower ja Plugit Finland, joiden rooli on erityisen keskeinen pikalatausteknologian kehityksessä ja käyttöönotossa.

Hankkeessa tutkitaan myös automatisoituja ratkaisuja, joilla voidaan vähentää manuaalisen työn määrää ja parantaa kuljettajien työoloja. Tavoitteena on luoda järjestelmiä, joissa raskaan kaluston lataus tapahtuu ilman kuljettajan fyysistä osallistumista, mikä nopeuttaa toimintaa ja parantaa turvallisuutta.

MACBETH on osa Euroopan unionin Horizon Europe -ohjelmaa ja tukee EU:n pitkän aikavälin ilmastotavoitteita, erityisesti liikenteen päästöjen vähentämistä 90 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Projektiin osallistuu yhteensä 19 organisaatiota eri puolilta Eurooppaa.

Konsortioon kuuluu teknologiayrityksiä, tutkimuslaitoksia, yliopistoja ja logistiikkatoimijoita. Teknologian ja tutkimuksen saralla mukana ovat muun muassa saksalainen Fraunhofer-instituutti ja ruotsalainen Chalmersin teknillinen korkeakoulu. Logistiikkaosaamista tuovat PostNord Tanskasta ja saksalainen MAN Truck & Bus. Mukana on myös Milence-latausverkosto, latausautomaatioratkaisuja kehittävä Rocsys, alan yhteistyöjärjestö ALICE sekä sähköisen liikenteen osaamiskeskukset Cenex ja Emobility Solutions. Hankkeen kattavuus mahdollistaa laaja-alaisen pilotoinnin ja tukee koko Euroopan laajuista siirtymää kohti päästötöntä raskasta liikennettä.

Lisätietoa hankkeesta: https://macbethproject.eu/

13.06.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 13.6. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
13.06.2025 9.00Iveco S-eWay Artic: uusi täyssähköinen ratkaisu pitkän matkan kuljetuksiin
13.06.2025 8.30IVECO juhlistaa 50-vuotista taivaltaan 50xBeyond-tapahtumassa kotikaupungissaan Torinossa
12.06.2025 13.01Iveco tuo markkinoille kaksi täysin uutta sähköpakettiautoa
12.06.2025 11.00UPM Raflatac muuttaa nimensä UPM Adhesive Materials -liiketoiminta-alueeksi
11.06.2025 14.00Finnair aloittaa lennot Torontoon kesällä 2026
11.06.2025 12.45Vianor ja Akselion yhteistyöhön - reaaliaikaista rengas- ja alustanvalvontaa raskaalle kalustolle
11.06.2025 11.00Iveco aloittaa täyssähköisen s-eWayn myynnin Tanskassa
11.06.2025Nokian Tyres Hakkapeliitta- ja Hakka-renkaille Avainlippu-merkki
10.06.2025 15.23Volvo Trucks tuo markkinoille automaattisen nopeudenrajoituspalvelun

Siirry arkistoon »