Puuhaukat lentää pinolta pinolle08.06.2025 9.55
Koski TL:ssä kotipesäänsä pitävä Puuhaukat Oy on erikoistunut raakapuun kuljetuksiin teollisuuden tarpeisiin. (kuva yllä: Puuhaukat investoi tasaiseen tahtiin uuteen kalustoon; kuvassa marraskuussa 2024 ajoon otettu uusi Scania R660.) - Puunajossa tulee itsellä täyteen 20 vuotta; ensin kuljettajana ja yrittäjäksi lähdin loppuvuodesta 2012 jolloin Puuhaukat perustettiin. Toimintaa on kehitetty koko ajan entistä tehokkaammaksi ja kasvatettu vastaamaan asiakkaiden kuljetustarpeisiin. Tällä hetkellä meillä on ajossa seitsemän yhdistelmää, joilla operoi 12 todellista ammattilaista, kertoo yrittäjä Antti Virolainen. (kuva: - Teollisuuden puun kysyntä on ollut maailmantilanteeseen nähden hyvää tasolla, mutta talven lämpimät ja vaihtelevat kelit ovat olleet erittäin haasteelliset, sanoi Puuhaukat Oy:n yrittäjä Antti Virolainen vuodenvaihteessa.) Puulle hyvin kysyntää - ajokelit haasteelliset Suurin osa puusta ajetaan Westas Groupin Raunion sahalle sekä Metsä Groupin Rauman sellutehtaalle ja sahalle Varsinais-Suomen metsistä. Lisäksi talven aikana pari autoa on ollut keikalla Ruotsin lapissa. - Teollisuuden puun kysyntä on ollut maailmantilanteeseen nähden hyvällä tasolla, mutta talven lämpimät ja vaihtelevat kelit ovat olleet erittäin haasteelliset. Metsäautotiet ovat kantaneet heikosti ja välillä on ollut tosi liukastakin. Ja seuraavaksi alkaa varsinainen kelirikko mikä rajoittaa logistiikkaa, joten ajojen suunnitteluun ja järkeilyyn pitää käyttää paljon resursseja. Asiakkaiden puuvarastot ovat olleet koko talven ohuet, joten niin paljon on saanut ajaa kuin se on ollut kelien puolesta mahdollista, eikä kelirikkovarastojakaan ole kovin kertynyt. Ilman kuljettajiemme venymistä ei puuta olisi saatu liikkeelle riittävästi; töitä ei ole tehty kalenterin tai kellonajan mukaan vaan sääolojen. Se on hatunnoston paikka koko porukalle, kiittelee Virolainen. Kalustoon investoidaan Puuhaukat luottaa vahvasti ruotsalaiseen osaamiseen kuorma-auton valmistuksessa. -Scanioita on tällä hetkellä viisi ja Volvoja kaksi - autoja päivitetään tasaiseen tahtiin niin että kuljettajille on tarjolla aina huippuvehkeet. Uusin Scania R660 tuli marraskuussa ja helmikuun loppuun mennessä sillä oli ajettu 60 000 kilometriä ilman teknisiä murheita. Ja vaikka Scanian legendaarinen V8 on hienoin moottori mitä on koskaan valmistettu, niin olemme olleet oikein tyytyväisiä kuutoskoneella varustettuun R560 Super malliin. Sillä päästään alle 50 litran kulutukseen satasella samalla kun hyötykuormaa saadaan kyytiin yli tuhannen kiloa enemmän, koska auto on sen verran kevyempi. Niinpä kevään aikana menee varusteluun kaksi uutta R560 Superia, joilla puu kulkee polttoainetaloudellisesti ja ympäristöystävällisesti, ilmoittaa Virolainen. Uuden Scania R660:n sai nimikkoautokseen Puuhaukkojen kokenut kuljettaja Timo Seppänen: - Kehitys on mennyt jälleen monessa asiassa eteenpäin ja kyllä veekasin vääntö on huippujuttu puunajossa, varsinkin kun polttoaineenkulutus pysyy ihan maltillisella tasolla. Näyttäviä yhdistelmiä Puuhaukat tunnetaan näyttävän näköisisitä autoistaan, joilla on kierretty myös rekkanäyttelyissä. - Onhan niistä aina tehty sellaisia perussiistejä työkamppeita, kommentoi Virolainen vaatimattomasti ja jatkaa: - Kun varusteluun ja ulkonäköönkin panostetaan kuljettajien toiveiden mukaan, niin onhan se myös turvallisuus- ja imagoasiakin. Kesällä kalustoa viedään näytille alan tapahtumiin, joissa on mukava viettää lomapäiviä ja vaihtaa kollegoiden kanssa kuulumisia. Ja ehkä joku juniori katselee autoamme ihaillen ja saa kipinän lähteä kuljetusalalla sillä tulevaisuuden tekijöitä näihin hommiin todellakin tarvitaan. |