Selvitys ehdottaa veneilyn promillerajan laskua ja pelastusliivipakon laajentamista05.06.2025 13.31
Tuore Traficomin laatima selvitys esittää konkreettisia toimenpiteitä vesiliikenteen turvallisuuden parantamiseksi. Keskeisimmät ehdotukset ovat veneilyn promillerajan laskeminen 0,5 promilleen sekä pelastusliivien käyttöpakon laajentaminen koskemaan myös soutuveneitä ja veneiden ulkotiloja.Veneilyn promillerajaa on tarkasteltu useissa aiemmissa selvityksissä, mutta nyt esitetyssä mallissa puututaan myös alle yhden promillen ylityksiin hallinnollisella liikennevirhemaksulla. Taustalla on vahva tutkimusnäyttö siitä, että alkoholi on merkittävä tekijä vesiliikenneonnettomuuksissa, erityisesti pienveneissä. – Mikäli vesiliikenteen onnettomuuksia halutaan vähentää ja saavuttaa nollavision tavoitteet, on myös alkoholin käyttöön vesillä puututtava, painottaa Traficomin johtava asiantuntija Kimmo Patrakka. Selvityksessä muistutetaan myös, että suuri osa vesillä hukkuneista ei ole käyttänyt pelastusliivejä, vaikka niiden mukana pitäminen on pakollista. Liivien käyttöpakon laajentaminen nähtäisiin vaikuttavana keinona onnettomuuksien ehkäisyssä – erityisesti avoveneissä ja silloin, kun veneessä liikutaan ulkotiloissa. Traficomin vuoden 2024 Veneilytutkimus osoittaa, että promillerajan laskemisella on kansalaisten tuki. Myös pelastusliivien käytön lisäämiseen suhtaudutaan myönteisesti. Tavoitteena on, että vuoteen 2050 mennessä vesiliikenteessä ei kuole enää yhtäkään ihmistä. Tavoite on kunnianhimoinen, mutta Traficomin mukaan saavutettavissa, mikäli esitetyt toimet viedään käytäntöön ajoissa. Selvitys liittyy liikenneturvallisuusstrategian 2022–2026 toimenpiteeseen numero 98. |