IVECO osallistuu eurooppalaiseen kestävän kehityksen kiertueeseen - biokaasu keskiössä

04.06.2025 11.00

LehtiKesa.jpg

Euroopan Unionin vihreän kehityksen ohjelma on pitkän aikavälin strategia tärkeän tavoitteen mahdollistamiseksi: Euroopan on määrä olla maailman ensimmäinen ilmastoneutraali maanosa vuoteen 2050 mennessä. IVECO haluaa painottaa biokaasun käyttökelpoisuutta ja skaalautuvuutta vaihtoehtona fossiilisille polttoaineille kaupallisessa liikenteessä. Tour d’Europe -kiertueella yrityksen kuorma-autot kiertävätkin Eurooppaa uusiutuvilla polttoaineilla.

Tour d’Europe -kiertue on eurooppalainen kampanja, johon osallistuu IVECOn lisäksi yli 30 muuta kumppania. Kiertueen tavoitteena on tuoda esiin uusiutuvien polttoaineiden roolia siirtymässä kohti ilmastoneutraaliutta ennen vuotta 2050. Biometaanilla kulkevalla (bio-LNG) S-Way-lippulaivamallillaan IVECO haluaa osoittaa, että pitkien välimatkojen kaupallinen liikenne voi olla kestävää eikä välttämättä vaadi kompromisseja.

Kiertue on tähän mennessä kulkenut muun muassa Italian, Itävallan, Saksan ja Ranskan halki, ja huipentuu Brysselissä kesäkuussa. Kaikki kiertueen matkat ajetaan uusiutuvilla polttoaineilla – biometaanilla, HVO:lla ja bioetanolilla.

– Osallistumalla Tour d’Europe -kiertueeseen haluamme osoittaa, että biometaani on käytännöllinen ja myös helposti saatavilla oleva ratkaisu kaukoliikenteeseen. Se tarjoaa korkeaa suorituskykyä ilman kompromisseja kilpailukykyisillä kustannuksilla ja, mikä olennaisinta, merkittäviä vähennyksiä CO₂-päästöihin, sanoo Giandomenico Fioretti, IVECOn Alternative Propulsion -liiketoiminnan kehitysjohtaja.

Pohjoismainen markkina valmis laajamittaiseen käyttöönottoon

Myös Pohjoismaissa kiinnostus biokaasukäyttöisiin kuorma-autoihin kasvaa. Alueella on vahva vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuri ja jatkuvasti kasvava määrä biokaasulaitoksia. 

– Asiakkaamme haluavat pienentää ilmastovaikutustaan tinkimättä toimintamatkasta tai kannattavuudesta. Biokaasukäyttöiset kuorma-automme tarjoavat konkreettisen – ja erittäin kilpailukykyisen – ratkaisun näihin tarpeisiin, sanoo Tuomas Viren, Country Sales Manager IVECOa Pohjoismaissa edustavalta Hedin Nordic Truckilta. 

IVECO S-Wayn toimintasäde on yhdellä bio-LNG-tankkauksella jopa 1 700 km. Ajoneuvo on varustettu 500 hevosvoiman moottorilla yhdistäen tehon alhaiseen polttoaineenkulutukseen. Aiempaan malliin verrattuna uusi versio tarjoaa jopa 11 % paremman polttoainetehokkuuden ja CO₂-päästöjen vähennyksen.

Biometaani – jätteestä polttoaineeksi

Biometaani on kiertotalouteen perustuva uusiutuva polttoaine, jota tuotetaan orgaanisesta jätteestä ja sivuvirroista. Yhteensopivuus olemassaolevan LNG-infrastruktuurin kanssa tekee siitä yhden harvoista vaihtoehdoista, jotka ovat laajamittaisesti käyttövalmiita kuljetusalalle.

– Uskomme eri ratkaisujen yhdistelmään. Biokaasu on tärkeä askel erityisesti pitkän matkan kuljetuksissa, joissa sähköllä on vielä rajoitteita, sanoo Tuomas Viren.

– Kiertueen päätös Brysselissä on vetoomus Euroopan päättäjille sen esiin tuomiseksi, että koska biopolttoaineilla on huomattava potentiaali tavaraliikenteen päästöjen vähentämisessä, niillä tulisi olla selkeä asema CO₂-sääntelyssä, päättää Giandomenico Fioretti.

13.06.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 13.6. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
13.06.2025 9.00Iveco S-eWay Artic: uusi täyssähköinen ratkaisu pitkän matkan kuljetuksiin
13.06.2025 8.30IVECO juhlistaa 50-vuotista taivaltaan 50xBeyond-tapahtumassa kotikaupungissaan Torinossa
12.06.2025 13.01Iveco tuo markkinoille kaksi täysin uutta sähköpakettiautoa
12.06.2025 11.00UPM Raflatac muuttaa nimensä UPM Adhesive Materials -liiketoiminta-alueeksi
11.06.2025 14.00Finnair aloittaa lennot Torontoon kesällä 2026
11.06.2025 12.45Vianor ja Akselion yhteistyöhön - reaaliaikaista rengas- ja alustanvalvontaa raskaalle kalustolle
11.06.2025 11.00Iveco aloittaa täyssähköisen s-eWayn myynnin Tanskassa
11.06.2025Nokian Tyres Hakkapeliitta- ja Hakka-renkaille Avainlippu-merkki
10.06.2025 15.23Volvo Trucks tuo markkinoille automaattisen nopeudenrajoituspalvelun

Siirry arkistoon »