Pakettiautot vetävät hyötyajoneuvomarkkinaa - Kiinalaismerkit henkilöautokaupan valopilkkuina

02.06.2025 13.12

scania_norge.JPG

Toukokuun 2025 ensirekisteröintitilastot kertovat selkeän viestin: hyötyajoneuvojen kysyntä on piristymässä, vaikka henkilöautojen rekisteröinnit kokonaisuutena jatkoivat laskuaan.

Pakettiautojen rekisteröinnit kasvoivat toukokuussa lähes kahdeksan prosenttia viime vuoden vastaavaan kuukauteen verrattuna, ja koko alkuvuoden osalta kasvua on kertynyt 8,5 prosenttia. Yhteensä pakettiautoja rekisteröitiin tammi–toukokuussa 7850 kappaletta, joista jo lähes viidennes oli ladattavia ajoneuvoja.

Ford on säilyttänyt paikkansa pakettiautoluokan markkinajohtajana selkeällä erolla. Toukokuussa Ford rekisteröi 301 pakettiautoa, ja koko alkuvuoden aikana merkin autoja on tullut liikenteeseen 1459 kappaletta. Tämä vastaa yli 31 prosentin markkinaosuutta. Toisena oleva Toyota on kirjannut alkuvuodesta 696 rekisteröintiä, mutta se jää selvästi Fordin taakse, vaikka sen markkinaosuus on kasvanut viime vuodesta. Mercedes-Benz puolestaan on ollut alkuvuoden suurimpia nousijoita: yhtiö kasvatti rekisteröintimääränsä 395:stä 665:een, mikä merkitsi peräti 68 prosentin kasvua ja toi sille 13,7 prosentin markkinaosuuden.

Volkswagenin kohdalla kehitys on ollut poikkeuksellinen. Vaikka toukokuussa merkki ylsi 168 rekisteröintiin – jopa enemmän kuin Toyota – on koko alkuvuoden lukema laskenut selvästi: viime vuoden 1038 auton sijaan tänä vuonna on rekisteröity vain 660 ajoneuvoa. Tämä näkyy Volkswagenin markkinaosuuden kutistumisena yli 10 prosenttiyksikköä. Laskun taustalla näkyy Transporter-malliston sukupolvenvaihdos, joka on aiheuttanut toimituskatkoksia ja heijastuu suoraan rekisteröintimääriin. Renault sen sijaan jatkaa vakaata kasvuaan, 300 ajoneuvon kokonaissaldolla ja lähes 30 prosentin kasvulla viime vuoteen verrattuna.

Kuorma-autokaupan ahdinko jatkuu

Kuorma-autojen osalta alkuvuosi on ollut huomattavasti vaisumpi. Toukokuun loppuun mennessä rekisteröitiin vain 1261 kuorma-autoa, mikä on 23,8 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Merkkikohtaiset tilastot paljastavat, että alamäki ei ole jakautunut tasaisesti. Scania on säilyttänyt ykköspaikkansa 478 rekisteröinnillä ja lähes 38 prosentin markkinaosuudella, vaikka senkin rekisteröintimäärä laski hieman. Volvo on toisena 376 rekisteröidyllä autolla, mikä merkitsee noin 16 prosentin pudotusta viime vuoteen nähden. Mercedes-Benz koki vielä rajumman iskun: 30 prosentin pudotus pudotti sen rekisteröinnit 302:sta 209:ään ja markkinaosuuden 18,3:sta 16,6 prosenttiin. Poikkeuksen laskevaan trendiin muodosti Iveco, joka kasvatti rekisteröintejään hieman, 47:stä 51:een, ja kasvatti markkinaosuuttaan. Kevytkuorma-autoissa Ford koki lähes 49 prosentin pudotuksen, rekisteröintimäärän jäädessä 38 autoon.

Kasvua uusien merkkien kautta

Myös henkilöautojen rekisteröinneissä nähtiin toukokuussa notkahdus: uusia henkilöautoja rekisteröitiin 6851 kappaletta, mikä on 12 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Tammi–toukokuun aikana henkilöautojen kokonaisrekisteröinnit jäivät 8 prosenttia edellisvuotta pienemmiksi.

Markkinajohtajana jatkaa Toyota, joka rekisteröi alkuvuonna 4456 autoa, mutta sen määrä laski lähes kolmanneksen verrattuna vuoden 2024 vastaavaan ajanjaksoon. Myös Volvo menetti asemiaan, sillä sen rekisteröinnit putosivat yli 30 prosenttia. Sen sijaan Volkswagen onnistui kasvattamaan markkinaosuuttaan: alkuvuoden 3491 rekisteröintiä merkitsi yli 38 prosentin kasvua viime vuoteen nähden. Skoda puolestaan säilytti asemansa maltillisesti supistuneesta kokonaismarkkinasta huolimatta.

Henkilöautojen markkinoilla näkyy myös uutta nousua nopeasti kasvavien uusien merkkien kautta. Erityisen merkittävä nousija oli kiinalainen MG, joka kasvatti rekisteröintinsä 2:sta peräti 207 autoon. Myös Polestar ja Renault olivat kovassa nousussa, kasvattamalla rekisteröintejään vastaavasti 313 ja 171 prosenttia. Samaan aikaan jo aiemmin vahvasti sähköautoveturina tunnettu Tesla menetti selvästi otettaan: rekisteröintimäärät lähes puolittuivat alkuvuonna ja markkinaosuus putosi 4,2 prosentista 2,4 prosenttiin. Samansuuntaista laskua nähtiin myös BYD:llä, jonka alkuvuoden rekisteröintimäärä jäi 162 autoon.

Yritysautokaupan merkitys kasvaa

Yritysautojen merkitys koko markkinalle on entistä tärkeämpi. Esimerkiksi henkilöautojen työsuhdekäytössä ladattavien ajoneuvojen osuus on noussut merkittävästi: jo 75 prosenttia työsuhdeautoista on ladattavia, ja täyssähköisten osuus näistä on jo puolet. Tämä kertoo siitä, että yritysautot ovat edelleen tärkeä käyttövoimamurroksen moottori, samalla kun ne tuovat myöhemmin vaihtoautomarkkinaan suuren määrän vähäpäästöisiä vaihtoehtoja myös yksityisille kuluttajille.

Pakettiautomarkkinan vahvistuminen, erityisesti sähköisten mallien osalta, antaa viitteitä paitsi elpyvästä taloudesta myös yritysten investointiluottamuksen palautumisesta.

Liite Ensirekisteröinnit: toukokuu_2025 (excel, 124 kt)

13.06.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 13.6. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
13.06.2025 9.00Iveco S-eWay Artic: uusi täyssähköinen ratkaisu pitkän matkan kuljetuksiin
13.06.2025 8.30IVECO juhlistaa 50-vuotista taivaltaan 50xBeyond-tapahtumassa kotikaupungissaan Torinossa
12.06.2025 13.01Iveco tuo markkinoille kaksi täysin uutta sähköpakettiautoa
12.06.2025 11.00UPM Raflatac muuttaa nimensä UPM Adhesive Materials -liiketoiminta-alueeksi
11.06.2025 14.00Finnair aloittaa lennot Torontoon kesällä 2026
11.06.2025 12.45Vianor ja Akselion yhteistyöhön - reaaliaikaista rengas- ja alustanvalvontaa raskaalle kalustolle
11.06.2025 11.00Iveco aloittaa täyssähköisen s-eWayn myynnin Tanskassa
11.06.2025Nokian Tyres Hakkapeliitta- ja Hakka-renkaille Avainlippu-merkki
10.06.2025 15.23Volvo Trucks tuo markkinoille automaattisen nopeudenrajoituspalvelun

Siirry arkistoon »