Kuljettajaton MAN-yhdistelmä ajoi Saksan moottoritiellä - ATLAS-L4-hanke onnistuneesti päätökseen26.05.2025 11.25
Kuljettajattoman raskaan ajoneuvon liikennöinti yleisillä teillä ei ole enää pelkkää tulevaisuuden haavetta. Saksassa on nimittäin saatu päätökseen ATLAS-L4-hanke, jossa autonominen MAN-kuorma-auto ajoi moottoritiellä osana uraauurtavaa tutkimusprojektia.Kolmivuotinen ATLAS-L4 (Automated Transport between Logistics centres on motorways, Level 4) -hanke yhdisti 12 teollisuuden, tieteen ja ohjelmistokehityksen toimijaa. Mukana olivat muun muassa MAN Truck & Bus, Knorr-Bremse, Bosch, TÜV SÜD ja Münchenin teknillinen yliopisto. Hanke sai 59,1 miljoonan euron rahoituksen Saksan talous- ja ilmastoministeriöltä. Autonominen ajaminen tason 4 mukaisesti tarkoittaa, että ajoneuvo pystyy ajamaan itsenäisesti ilman kuljettajaa tietyillä reiteillä, määritellyn teknisen valvonnan alla. ATLAS-L4-hankkeen puitteissa kehitettiin ja testattiin kaikki tarvittavat järjestelmät, mukaan lukien rinnakkaiset ohjaus- ja jarrujärjestelmät, kyberturvallisuustoimenpiteet sekä ajoneuvon etäohjausratkaisut. Prototyyppirekka sai virallisen testiluvan huhtikuussa 2024, ja ensimmäiset onnistuneet testiajot yleisillä teillä suoritettiin Saksan moottoritieverkolla, liittovaltion liikenneministeri Volker Wissingin toimiessa suojelijana. Vaikka koeajoissa oli vielä mukana turvallisuuskuljettaja, kyseessä oli historiallinen hetki: ensimmäinen täysin autonominen kuorma-auto moottoritiellä. Loppuesittely järjestettiin Penzingissä, ja se sisälsi ajonäytöksiä, 1000 neliömetrin näyttelyalueen sekä useita asiantuntijapuheenvuoroja. Tulokset osoittavat, että logistiikkakeskusten välinen kuljettajaton liikenne on teknisesti mahdollinen ja lähestyy sarjatuotannon kynnyksiä. Hankkeen verkkosivuilta (www.atlas-l4.com) löytyy lisätietoa teknisistä ratkaisuista ja projektin osapuolista. |