Volvon Trucks vie aerodynamiikan askeleen pidemmälle - ilmailuteollisuuden inspiroimana

12.05.2025 9.20

aero1.jpg

Volvo Trucks esittelee uusia aerodynaamisia parannuksia soveltamalla raskaisiin kuorma-autoihinsa ilmailu- ja avaruusteollisuuden hyväksi todettua konseptia. Huomaamattomat mutta vaikuttavat muutokset kuorma-auton ohjaamoon vähentävät ilmanvastusta, polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä merkittävästi.   

Volvo voitti hiljattain vuoden 2025 Green Truck -palkinnon Volvo FH Aerolla – erittäin tehokkaan moottorin ja uuden aerodynaamisen Aero-ohjaamon ansiosta. Tämä oli kuitenkin myös ensimmäinen todellinen testi Volvon uusimmalle tekniikalle ilmanvastuksen torjumiseksi. 

Ohjaamon ilmavirran lisäohjaimet, pidennetyt ilmanohjaimet ja muokatut alustan suojukset ovat erillisiä, mutta tehokkaita muutoksia, joilla on todellista vaikutusta aerodynamiikkaan. Tämä tarkoittaa, että toimintamatkaa, polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä voidaan parantaa jopa 2 % jo saavutettujen hyötyjen lisäksi. Tämä tarkoittaa, että Volvo FH Aero aerodynaamisilla parannuksilla voi tarjota jopa 7 % paremman polttoainetehokkuuden verrattuna normaaliin Volvo FH -ohjaamoon.

aero2.jpg

Uudet ominaisuudet tulevat nyt saataville asiakkaille, jotka etsivät uusimpia polttoainetehokkaita raskaita kuljetusratkaisuja, joita tarjotaan erilaisilla kokoonpanoilla Volvo FH-, FH Aero- ja FM-kuorma-automalleihin*. Uusien ominaisuuksien edut koskevat kaikkia käyttövoimia – sähkö-, kaasu- ja dieselkäyttöisiä kuorma-autoja. 

"Kaikki simulaatioihin ja tuulitunneliin käytetty aika on tuottanut tulosta – näillä ohjaamoon tehdyillä uusilla muutoksilla lisäämme entisestään viime vuoden suuria aerodynamiikan parannuksia, jotka hyödyttävät asiakkaitamme", sanoo Volvo Trucksin tuotehallinnan johtaja Jan Hjelmgren.

Merkittävin lisäys on ohjaamossa tuulilasin vieressä olevat ilmavirran lisäohjaimet. Käyttämällä huolellisesti suunniteltua kuviota, joka koostuu pienistä vinoista siivistä, lisäohjaimet suuntaavat ilmanvirtausta ohjaamon kulmien ympäri. 

"Olemme ajatelleet laatikon ulkopuolelta käyttämällä tekniikkaa, jota käytetään yleisesti lentokoneissa, Formula 1 -kilpa-autoissa ja tuuliturbiineissa. Ohjaamon kulmat ovat erittäin tärkeitä aerodynamiikan kannalta, ja uuden CMS-kamerapeilijärjestelmämme avulla olemme pystyneet hyödyntämään uusia mahdollisuuksia tällä alueella käyttämällä pieniä siipiä ohjaamaan ilmavirtaa mikromittakaavassa, mikä luo makrotason vaikutuksen. Nämä opit mahdollistavat myös aerodynaamisten konseptien käyttöönoton tulevaisuudessa", sanoo Anders Tenstam, Volvo Trucksin aerodynamiikan teknologia-asiantuntija.

Vaikka ohjaamon ilmavirran lisäohjaimet parantavat aerodynamiikkaa kuorma-auton ohjaamon etuosassa, ne auttavat myös luomaan paremmat olosuhteet kahdelle lisäpäivitykselle: 50 mm pidennetyt ilmanohjaimet ohjaamon ja perävaunun välisen raon pienentämiseksi ja muokatut alustan suojukset, jotka luovat paremman linjauksen takalokasuojan kanssa.

Nämä kolme uutta ominaisuutta täydentävät toisiaan 1+1 = 3 -periaatteella, mikä tarkoittaa, että positiivinen kokonaisvaikutus on suurempi kuin kunkin komponentin yksittäisen hyödyn summa. 

Volvon uusi FH Aero -malli on osoitus siitä, miten vaikuttavaa aerodynamiikka voi olla polttoainetehokkuuden parantamisessa nykyaikaisessa kuorma-auton ohjaamossa. Volvo FH Aero on pidentänyt kuorma-auton ohjaamoa 24 cm:llä ja siihen on tehty useita muutoksia ilmanvastuksen vähentämiseksi, joten polttoainetalous paranee merkittävästi, kun otetaan huomioon raskaan kuorma-auton pitkät kilometrisuoritteet kaukoliikenteessä.

*Ohjaamon ilmavirran lisäohjaimet ovat saatavilla vain Volvo FH ja FH Aero -malleihin

13.06.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 13.6. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
13.06.2025 9.00Iveco S-eWay Artic: uusi täyssähköinen ratkaisu pitkän matkan kuljetuksiin
13.06.2025 8.30IVECO juhlistaa 50-vuotista taivaltaan 50xBeyond-tapahtumassa kotikaupungissaan Torinossa
12.06.2025 13.01Iveco tuo markkinoille kaksi täysin uutta sähköpakettiautoa
12.06.2025 11.00UPM Raflatac muuttaa nimensä UPM Adhesive Materials -liiketoiminta-alueeksi
11.06.2025 14.00Finnair aloittaa lennot Torontoon kesällä 2026
11.06.2025 12.45Vianor ja Akselion yhteistyöhön - reaaliaikaista rengas- ja alustanvalvontaa raskaalle kalustolle
11.06.2025 11.00Iveco aloittaa täyssähköisen s-eWayn myynnin Tanskassa
11.06.2025Nokian Tyres Hakkapeliitta- ja Hakka-renkaille Avainlippu-merkki
10.06.2025 15.23Volvo Trucks tuo markkinoille automaattisen nopeudenrajoituspalvelun

Siirry arkistoon »