Stora Enson pyöreän puun rautatiekuljetusten päästöt Suomessa vähenivät yli 15 % vuonna 2024

11.05.2025 11.00

junis1.jpg

Stora Enson rautateitse tapahtuvien puukuljetusten päästöt vähenivät vuonna 2024 uuden, vähäpäästöisemmän veturiteknologian, junakokojen kasvattamisen sekä sähkövedon lisääntymisen seurauksena.

Maantiekuljetuksissa tavoitellaan niin ikään päästövähennyksiä. Stora Enso on sitoutunut puolittamaan toimitusketjunsa aiheuttamat hiilidioksidipäästöt vuoteen 2030 mennessä.

Puu kulkee Suomessa pääasiassa maantie- ja rautatiekuljetuksilla. Puuta kuljetetaan myös aluksilla. Stora Enso aloitti puun uiton 14 vuoden tauon jälkeen vuonna 2023. 

Noin kolmasosa Stora Enson käyttämästä raakapuusta kuljetetaan rautateitse yhteistyössä VR:n kanssa. Vuonna 2024 otettiin käyttöön uusia, vähäpäästöisempiä vetureita ja junakokoja kasvatettiin peräti sadalla yhteysvälillä. Nämä toimenpiteet pudottivat Stora Enson rautatiekuljetusten päästöjä yli 15 prosenttia vuoden 2023 vertailujaksoon verrattuna.

”Yhteistyössä VR:n kanssa suuren puumäärän kuljettaminen on mahdollista tehokkaalla ja ympäristöystävällisellä toimintatavalla. Vaikka kuljetusmatkat junalla ovat tyypillisesti maantiekuljetuksia pidempiä, päästöt kuutiota kohden ovat merkittävästi pienempiä autokuljetuksiin verrattuna”kertoo operaatiojohtaja Elina Hopponen Stora Enson Suomenpuunhankinnasta.

”Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme vastuullisia ratkaisuja ja kehittää jatkuvasti uusia toimintamalleja yhdessä heidän kanssaan. Energiatehokkuusohjelmamme jatkuu, ja uusien vähäpäästöisempien dieselvetureiden käyttöönotto etenee, joten parannuspotentiaalia on yhä paljon hyödynnettävissä. Tavoitteena on myös kasvattaa junakokoja entisestään yhdessä Stora Enson kanssa”, kertoo VR Logistiikan kaupallinen johtaja Joni Lehtonen.

junis2.jpg

Päästövähennyksiä haetaan myös maantiekuljetuksissa 

Ensimmäinen biokaasuautokuljetus Stora Enson reiteillä käynnistyi vuonna 2022, ja kaksi uutta biokaasurekkaa otettiin käyttöön vuonna 2024 Pohjois-Suomessa. Stora Enson reiteille on vuoden 2025 aikana suunnitteilla kymmenen uutta biokaasukäyttöistä ajoneuvoyhdistelmää yhtiön kuljetusketjuunBiokaasurekat tuottavat merkittävästi vähemmän päästöjä kuin vaihtoehtoiset ajoneuvoyhdistelmät. 

”Etsimme jatkuvasti vähäpäästöisempiä ratkaisuja puun korjuussa, kuljetuksessa ja käsittelyssä yhdessä yrittäjiemme kanssa. Ruotsissa Stora Enso on yksi kumppaneista TREE-projektissa, joka on kehittänyt Ruotsin liikenteeseen 94-tonnisen sähkörekan. Uusi ajoneuvo on osa sähköautokalustoa, joka osoittaa, miten kuljetusalan sähköistäminen on mahdollista latausinfrastruktuurien kehittyessä”, Elina Hopponen jatkaa. 

Stora Enso on vastuullisuustavoitteissaan sitoutunut puolittamaan kasvihuonekaasupäästönsä vuoteen 2030 mennessä. Osana tavoitteeseen pyrkimistä yhtiö on myös mukana EU:n ilmastotoimia vauhdittavassa ACE-hankkeessa, jossa etsitään päästövähennyksiä metsäteollisuuden kuljetusratkaisuilla.

13.06.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 13.6. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
13.06.2025 9.00Iveco S-eWay Artic: uusi täyssähköinen ratkaisu pitkän matkan kuljetuksiin
13.06.2025 8.30IVECO juhlistaa 50-vuotista taivaltaan 50xBeyond-tapahtumassa kotikaupungissaan Torinossa
12.06.2025 13.01Iveco tuo markkinoille kaksi täysin uutta sähköpakettiautoa
12.06.2025 11.00UPM Raflatac muuttaa nimensä UPM Adhesive Materials -liiketoiminta-alueeksi
11.06.2025 14.00Finnair aloittaa lennot Torontoon kesällä 2026
11.06.2025 12.45Vianor ja Akselion yhteistyöhön - reaaliaikaista rengas- ja alustanvalvontaa raskaalle kalustolle
11.06.2025 11.00Iveco aloittaa täyssähköisen s-eWayn myynnin Tanskassa
11.06.2025Nokian Tyres Hakkapeliitta- ja Hakka-renkaille Avainlippu-merkki
10.06.2025 15.23Volvo Trucks tuo markkinoille automaattisen nopeudenrajoituspalvelun

Siirry arkistoon »