Volkswagen LT täyttää 50 vuotta - ergonomian edelläkävijä juhlii pyöreitä22.04.2025 17.05
Huhtikuussa 1975 Berliinissä esiteltiin täysin uusi kevyt hyötyajoneuvo: Volkswagen LT. Se ei ollut vain uusi malli, vaan täysin uusi segmentti – suurempi kuin legendaarinen VW Transporter, mutta kevyempi kuin raskaat kuorma-autot. Nyt, viisi vuosikymmentä myöhemmin, LT:n tarina on yhä elävä todiste saksalaisen hyötyautosuunnittelun edistyksellisyydestä.LT – lyhenne saksankielisestä ”Lasten-Transporter” – oli luonteeltaan välimalli. Se asettui kätevän VW Bullin (T2) ja raskaiden kuorma-autojen väliin, tarjoten ratkaisun niille, joille Bulli oli liian pieni, mutta täysikokoinen kuorma-auto turhan järeä. Volkswagen toi mallin heti saataville kahdella akselivälillä, kahdella kattokorkeudella ja useissa eri korimalleissa: umpina, avolavana, bussina, kaksoisohjaamona tai pelkkänä alustana. LT suunniteltiin alusta alkaen asiakaslähtöisesti: saataville tuli kaksi akseliväliä, kaksi eri kattokorkeutta ja monipuolinen valikoima korimalleja – umpipakettiautoista avolavoihin ja pikkubusseihin. Etumoottori sijoitettiin etuakselin päälle ohjaamon lattian alle, jolloin koko tavaratilan kapasiteetti oli tehokkaasti hyödynnettävissä. Ergonomian ja ajomukavuuden uudistajaVolkswagen käytti ergonomiatutkijoita suunnitellessaan LT:n ohjaamoa. Tulos oli poikkeuksellinen: hallintalaitteet oli sijoitettu intuitiivisesti, näkyvyys oli erinomainen suuren tuulilasin ja kookkaiden peilien ansiosta, ja ajomukavuutta lisäsi itsenäinen etujousitus – ominaisuus, joka oli harvinaisuus vielä vuosia LT:n julkaisun jälkeen. Alkuvaiheen moottorivaihtoehtoina olivat Audi 100:sta tuttu 2,0-litrainen bensiinimoottori ja Perkinsin valmistama 2,7-litrainen diesel. Vuonna 1979 Volkswagen toi tilalle oman 2,4-litraisen kuusisylinterisen dieselmoottorin, jonka hiljainen ja tasainen käynti teki siitä jopa Volvon valinnan heidän ensimmäiseen kuusisylinteriseen henkilöautoonsa. Kehitystä ja muuntautumiskykyäLT kehittyi jatkuvasti. Vuonna 1983 esiteltiin Euroopan vahvin kevytkuljetusauto: LT kuusisylinterisellä turbodieselillä (102 hv). Myöhemmin tulivat 4x4-nelivetoversiot, uusi kojelauta, erilaiset koriversiot ja LT 55, joka mahdollisti jopa 5,6 tonnin kokonaispainon. Vuoteen 1996 mennessä oli valmistettu yli 470 000 LT-ajoneuvoa. LT oli myös erinomainen alusta matkailuautoille. Vuonna 1988 lanseerattu VW Florida tarjosi täysvarustellun asuinkokonaisuuden neljälle hengelle – wc-tiloineen. LT:stä tuli nopeasti suosittu pohjaratkaisu retkeilyautojen rakentajille. Uusi aika: LT2 ja CrafterVuonna 1996 esiteltiin toisen sukupolven LT, nyt yhteistyössä Mercedes-Benzin kanssa. Moottori siirtyi pitkittäin keulan alle, sisäänkäynti mataloitui ja kulku takaosaan helpottui. LT2 tarjosi edelleen laajan korivalikoiman ja nousi TDI-moottoreidensa ansiosta suosioon. Vuonna 2002 2,8-litrainen turbodiesel nosti tehon jo 158 hevosvoimaan – huippulukemiin segmentissään. LT:n valmistus päättyi vuonna 2006, kun Crafter astui tilalle. Crafter perustui edelleen samoihin arvoihin: käytännöllisyyteen, muunneltavuuteen ja suorituskykyyn. 2016 esiteltiin täysin Volkswagenin itsensä kehittämä Crafter-sukupolvi, joka toi mukanaan myös sähköisen e-Crafterin ja matkailukäyttöön suunnitellun Grand Californian. Wrześniassa, Puolassa, rakennetun uuden tehtaan tuotanto ylitti vuoden 2024 loppuun mennessä jo 500 000 yksikköä. 2024 - Uusi CrafterVuoden 2024 Crafter on entistä älykkäämpi ja turvallisempi. Uutuutena on vakiona digitaalinen mittaristo, 10,3" tai 12,9" näyttö uudella käyttöliittymällä, ääniohjaus ChatGPT-integraatiolla sekä entistä paremmat ajoavustinjärjestelmät – kuten Front Assist, Lane Assist ja ensimmäistä kertaa saatavilla oleva Travel Assist. Vaikka teknologia, turvallisuus ja mukavuus ovat harpponeet eteenpäin, Crafterin hinta on edelleen edeltäjän tasolla. Volkswagenin hyötyajoneuvot osoittavat, että pitkä historia ei ole taakka – se on vahva perusta, jonka päälle rakentaa tulevaisuus. LT:n perintö elää nyt Crafterissa, ja se elää vahvana. |