MAN Truck & Bus on käynnistänyt akkutuotannon Nürnbergin tehtaallaan14.04.2025 12.25
MAN Truck & Bus on käynnistänyt akkutuotannon Nürnbergin tehtaallaan, osana mittavaa siirtymää kohti sähköisiä hyötyajoneuvoja. Dieselmoottori- ja akkutehdasinvestoinnin kokonaisarvo kohoaa lähes 500 miljoonaan euroon, ja sen tavoitteena on vastata asiakkaiden kasvaviin tarpeisiin.Alun perin noin 100 miljoonan euron investoinnilla liikkeelle lähtenyt hanke on laajennettu 250 miljoonaan euroon. Samalla myös MANin dieselmoottorituotantoon on investoitu noin 250 miljoonaa euroa. Yhteensä Nürnbergin tuotantolaitokseen tehdyt panostukset muodostavat yhden suurimmista kehityshankkeista yrityksen historiassa. Akkutuotannon sarjatuotannon käynnistyessä Nürnbergin tehtaalla paikalla olivat: talousministeri Hubert Aiwanger, tuotannosta ja logistiikasta vastaava MANin johtokunnan jäsen Michael Kobriger, MANin toimitusjohtaja Alexander Vlaskamp, Baijerin pääministeri tohtori Markus Söder, Nürnbergin tehtaan työpaikkaneuvoston puheenjohtaja Markus Wansch sekä tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava MANin johtokunnan jäsen tohtori Frederik Zohm. Baijerin osavaltio ja Saksan liittovaltion talous- ja ilmastonsuojeluministeriö ovat tukeneet akkutuotannon laajennusta yhteensä lähes 50 miljoonalla eurolla. Rahoitusta käytetään muun muassa kennokemian, akun turvallisuuden ja käyttöiän tutkimukseen. MANin toimitusjohtaja Alexander Vlaskampin mukaan kyseessä on “selkeä sitoutuminen Saksaan innovaatiokeskuksena”. Myös Baijerin pääministeri Markus Söder korosti hankkeen merkitystä teollisuuden ja työpaikkojen tulevaisuudelle. Akkutuotannon aloitus tukee suoraan MANin tavoitteita: yritys arvioi, että vuoteen 2030 mennessä lähes puolet Euroopan kuorma-autoista ja jopa 90 prosenttia kaupunkibusseista käyttää nollapäästöisiä voimansiirtoja. Uusi akkutehdas mahdollistaa jopa 100 000 akkupaketin vuosituotannon, joka skaalautuu markkinakysynnän mukaan. Ensimmäisessä vaiheessa kapasiteetti on 50 000 yksikköä vuodessa. MAN valmistaa kolmea erilaista akkupakettityyppiä: litteää mallia Lion’s City E -kaupunkibusseihin sekä kahta muuta tyyppiä 12–50 tonnin eTruck-malleihin (eTGL, eTGS, eTGX). Näiden kuorma-autojen sarjatuotanto alkaa kesäkuussa 2025 Münchenissä. Akkutuotannossa käytetään NMC-kennoteknologiaa (nikkeli-mangaani-koboltti), joka soveltuu raskaiden ajoneuvojen vaatimuksiin. Jokainen akkupaketti varustetaan älykkäällä akunhallintajärjestelmällä, joka huolehtii turvallisuudesta ja optimoi suorituskyvyn. Lisäksi jokainen paketti käy läpi 23 eri testiä ja noin 400 parametrin dokumentoinnin, mikä mahdollistaa tuotannon jäljitettävyyden vielä 15 vuoden jälkeenkin. Tehtaan tuotantoprosessi perustuu joustavaan, täysin automatisoituun ja digitalisoituun modulaariseen järjestelmään, jossa akkupaketit liikkuvat itsenäisesti tuotantoasemalta toiselle älykkäiden ohjausajoneuvojen avulla. Liukuhihnaa ei käytetä, vaan jokainen akku valmistetaan tilaustarpeen mukaisesti. Uusi akkutuotanto on myös osa työelämän murrosta. Osa työntekijöistä on uudelleenkoulutettu perinteisestä moottorituotannosta tulevaisuuden akkuteollisuuden tehtäviin, mikä tukee työllisyyttä ja osaamisen säilyttämistä alueella. Yhteensä hanke turvaa noin 400 työpaikkaa Nürnbergissä. MANin strateginen investointi vahvistaa paitsi yrityksen omaa sähköistymistä myös koko hyötyajoneuvoteollisuuden vihreää siirtymää Euroopassa. |