Lisää haketustehoa lämmituskaudelle uudella autohakkurilla

21.03.2025 16.00

mickos0.jpg

Haketuspalvelu J. Mickos Oy Lapinjärveltä otti käyttöön syyskuussa uuden Bruks -autohakkurin - juuri sopivasti alkaneelle lämmityskaudelle.

(kuva yllä: Haketuspalvelu J. Mickos Oy:n uusin autohakkuripaketti koostuu Bruks 1006PT -hakkurista, mikä ottaa voimansa alusta-autona olevasta Volvo FH16 750 6x4:sta ja nosturina Kesla 2112T.)

FinnMetko 2024 -näyttelyssä maahantuoja Sawcenter Oy:n osastolla esitelty uusi autohakkuri pääsi tositoimiin heti tapahtuman jälkeen.

- Ajoin Bruksilla Metkossa viisi työnäytöstä päivässä, joten siellä pääsi jo vähän sinuiksi koneen kanssa, mikä tuntui heti startista omaan haketustyyliin sopivalle, kertoilee yrittäjä Jonas Mickos.

mickos2.jpg

(kuva: Yrittäjä Jonas Mickos on mieltynyt modifioidusta kuorma-auton ohjaamosta operoitaviin autohakkureihin: - Tässä uudessa Bruksissa näkyväisyys on aiempaakin parempi työskentelyalueelle.)

Pitkä Bruks-historia

Mickoksella on toki runsaasti aiempaakin kokemus ruotsalaisvalmistajan autohakkureista:

- Tämä on meidän kolmas Bruks - tai itseasiassa jo neljäs sillä isoisäni Bertel hankki ensimmäisen Bruksin laikkahakkurin vuonna 1979. Autohakkureita meillä on ollut vuonna 2012 hankittu 805PT ja sitten tuli vuonna 2018 uusi 806PT malli, mikä päivitettiin nyt tähän pykälää isompaan 1006PT -malliin. Kokemukset Bruksista ovat varsin positiivisia niin tehokkuuden, luotettavuuden kuin käyttömukavuudenkin sekä polttoainetaloudellisuuden suhteen. Edellisellä laitteella ajettiin yli 11 000 moottorituntia ilman isompia murheita mutta toki näin teknisissä vehkeissä mikä muodostuu hakkurista, autosta, nosturista ja valtavasta määrästä muita komponentteja aina jotain remonttia tulee perushuoltojen lisäksi. Mutta itse Bruks hakkuri on rakenteeltaan viisaan yksinkertainen ja helposti huollettava. Myös sen huomaa, että Ruotsissa tehdyt hakkurit on suunniteltu alusta saakka pohjoisiin käyttöolosuhteisiin, eli paukkupakkaset eivät aiheuta ongelmia eikä esimerkiksi märkä lumi pääse kerääntymään hakkurin sisään, mikä aiheuttaisi heittimen tukkeutumista, toteaa Mickos.

mickos1.jpg

(kuva: Alkavalla lämmityskaudella metsähakkeen tarve tulee olemaan todella suurta lämpölaitoksissa, joten Haketuspalvelu J. Mickoksen uusi Bruks -autohakkuri saatiin käyttöön juuri oikeaan aikaan.)

Laajaa haketusurakointia

Haketuspalvelu J. Mickos tuottaa haketta kolmella autohakkurilla laajasti Uudenmaan, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen alueilla.

- Välillä mennään jo kauemmaskin mutta yleensä pysytään reilun sadan kilometrin säteellä kotipaikasta. Pääasiakkaat ovat Metsäreviiri Nyved ja Stockfors, joiden tarpeisiin hake kuljetetaan yhteistyökumppaneidemme autokalustolla lämpölaitoksissa hyödynnettäväksi. Lisäksi teemme kesäisin haketta maataloille ym. yli kolmeensataan pienkattilaan, mikä tasaa kausivaihtelua lämmityskausien välissä. Tämän uuden Bruksin lisäksi meillä on kaksi Mus-Maxin autohakkuria ja yhteensä hakkureita ajamassa on kolme kuljettajaa eli yksi per auto, sanoo Mickos.

mickos3.jpg

(kuva: Haketorvi on muotoilu uudelleen niin että se kapenee korkeudeltaan yläpäähän, jolloin se supistaa ulos lentävää haketta ja hakesuihku saadaan ohjattu tarkasti haluttuun kohtaan ja hakelavat tulee varmasti täyteen.)

Metsähakkeen tehokone

Syyskuun puolivälissä Haketuspalvelu J. Mickoksen uudella Bruks -autohakkurilla oli päästy jo mukavasti työn touhuun.

- Tällaisten laitteiden käyttöönotossa on aina omat juttunsa ja pientä laittoa yleensä ilmenee. Säätöjä on tehty myös ohjelmistopuolelle, niin että toiminnot ja tehokkuus saadaan optimoitua. Maahantuojan ja valmistajan jälkimarkkinointi sekä tekninen tuki on onneksi pelannut esimerkillisesti. Uuden autohakkurin toimitusaika oli 11 kuukautta ja hakkuri saatiin töihin juuri sopivasti alkavan lämmityskauden alle. Hankimme tämän erityisesti metsähakkeen tehokoneeksi mitä se tuntuu tekevänkin melkein puolet tehokkaammin aiempaan pienempään malliin verrattuna; toki myös rangasta ja kokopuusta syntyy laadukasta haketta todella suurella volyymilla, kertoo Mickos.

mickos5.jpg

(kuva: Laadukas kamerajärjestelmä on ehdoton auton sisältä operoitavassa hakkurissa. Bruksissa haketorven päässä oleva kamera on varustettu pneumaattisella automaattipuhdistuksella.)

Kompakti paketti

Mickoksen uusi autohakkuri muodostuu Bruks 1006PT -hakkurista, Volvo FH16 750 6x4 kuorma-autosta ja Kesla 2112T -nosturista.

- Hakkuri ottaa voimansa auton moottorista ja Volvon 750 vääntävää hevosvoimaa riittää tehtävään vallan mainiosti. Kun hakkurissa ei ole erillismoottoria niin hankintahinta on edullisempi, polttoainetta säästyy ja huollettavaa on vähemmän. Hakkurin käyttö tapahtuu auton modifioidun ohjaamon sisältä, niin kuin kaikissa hakkureissamme. Olemme todenneet rakenteen sopivan parhaiten tarpeisiimme, ja kuljettajan viihtyvyys on omalla tasollaan hiljaisessa huippuvarustellussa isossa ohjaamossa, samoin kuin turvallisuus kun ei tarvitse kiipeillä nosturiohjaamoon, toteaa Mickos.

Kehittynyttä teknologiaa

Uudessa Bruksissa näkyvyys työskentelyalueelle on parantunut entisestään, kun jäähdytinpaketin sijoittelua on muutettu ja hydraulisäiliön kokoa pienennetty Cyclone järjestelmän ansiosta yli puolella. 

- Nyt öljyä tarvitaan vain 180 litraa eikä lämpenemisongelmia ole, vaikka nytkin on haketettu kunnon helteessä. Ja Wipomaticin huippuluokan kamerajärjestelmä on ehdoton auton sisältä haketettaessa. Meillä on kamera torven päässä ja siinä pneumaattinen automaattipuhdistus - toinen kamera näyttää vetokidan alueelle, sillä joskus autohakkurilla joudutaan siirtelemään perävaunua, toteaa Mickos.

mickos4.jpg

(kuva: Bruksin käyttöjärjestelmä on selkeä ja helppokäyttöinen.)

Järeää tekoa viisaasti suunniteltuna

Uuden Bruks 1006PT hakkurin sydän eli rumpu on järeää tekoa.

- Rummun halkaisija on tasan metri, pyörintänopeus on 750 kierrosta minuutissa ja siinä on neljä puolikasta terää. Materiaalia saadaan tehokkaalle rummulle riittävästi, sillä aiempaa leveämpi syöttöpöytä on riittävän suuri ja hydrauliset syöttörullat todella aggressiiviset. Syöttöaukon leveys on 1,2 metriä ja korkeus 750 mm, mikä on hyvässä suhteessa rummun kokoon nähden, joten haketta ei lennä ulospäin syöttöpöydän alle sotkemaan. Hydraulinen kiihdytin heittää hakkeen suurella voimalla ulos ja sen tehoa voidaan säätää portaattomasti, sanoo Mickos. 

Jatkuvaa kehitystyötä

Bruksin jatkuva, asiakkaita kuunteleva tuotekehitystyö näkyy uuden hakkurin rakenteissa.

- Esimerkiksi haketorvi kapenee korkeudeltaan yläpäähän, jolloin se supistaa ulos lentävää haketta, jolloin hakesuihku saadaan ohjattua juuri haluttuun kohtaan ja hakelavat tulee varmasti täyteen. Myös hakelipan rakennetta on parannettu entisestä, sanoo Mickos.

mickos7.jpg

(kuva: Haketuspalvelu J. Mickos operoi kolmella autohakkurilla Uudenmaan, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen alueilla.)

Järeä nosturi kärkiohjauksella

Nosturiksi uuteen autohakkuriin Mickos valitsi kotimaisen Keslan, niin kuin lähes aina ennenkin.

- Kesla on kaikin puolin hyvä nosturi ja tämä uusi 2112T malli on aiempaan verrattuna vahvempi, nopeampi ja miellyttävämpi syöttää. Letkut kulkevat puomin sisällä suojassa ja rakenteet on muutenkin mietitty haketukseen sopivaksi; esimerkiksi tukijalat saa nyt ylös yhdestä napista. Nosturi on varustettu kärkiohjauksella, mitä käytän yleensä silloin kun haketetaan terminaalissa, jolloin työskentelystä tulee leppoisampaa. Kärkiohjaus on todella hyvä uusille kuljettajille, jotka oppivat sen avulla nopeasti nosturin oikeat liikeradat hakkurinsyötössä, kertoo Mickos.    

28.04.2025 11.11Kierrätyspuulle etsitään uutta elämää - valtakunnallinen innovaatiokilpailu käynnistyy toukokuussa
28.04.2025 10.44Henkilöstö on Scanian arvokkain voimavara
25.04.2025 23.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia erikoislähetys Mansen Mörinöiltä - laaja kattaus kone- ja kuljetusalan asiaa
25.04.2025 21.12Ajoneuvonosturikuljettajien EM-kisat järjestetään Maxpo 2025 -messuilla
25.04.2025 10.00TIP:n Kotkan korjaamosta VDL Bus & Coach huoltokumppani
25.04.2025 2.00Wetteri rakensi kasvuaan haastavassa markkinassa - liikevaihto yli puoli miljardia euroa
24.04.2025 10.00UPM osavuosikatsaus Q1 2025: Hyvä alku vuoteen kilpailukykyä parantavilla toimenpiteillä
24.04.2025 9.10Sahateollisuus: Tulevat ilmastopäätökset jäivät kasvuriihessä epäselviksi
24.04.2025 9.00UPM Plywood aloittaa muutosneuvottelut Suomessa
23.04.2025 10.30Ruotsiin Euroopan edistyksellisin testausympäristö palosuojatuille puutuotteille

Siirry arkistoon »