Sähkökuorma-autot muuttavat logistiikkaa - Ovaskan Scania yöllä Citymarketteihin, päivisin runkolinjalla

20.03.2025 11.39

Ovaska.JPG

— Asiakkailta on tullut hyvää palautetta sähkökuorma-autosta, äänihaittakin hävisi. Ajajien mielestä auto on tosi kuljettajaystävällinen, Veli-Petteri Ovaska kertoo.

Kuljetus Ovaska operoi Scania R450E 6x2*4 BEV -sähkökuorma-autollaan yöisin Hyvinkään ja Riihimäen Citymarketeihin kuljettaen tavaraa, kun taas päivisin auto liikennöi Tampereen ja Vantaan välistä runkolinjaa. 

Kuljettava Oy ja Kuljetus J & J Ovaska Oy ovat kuljettaneet täyssähköisillä Scanioilla 64 tonnin maksimipainoisia ajoneuvoyhdistelmiä tammikuusta lähtien. Laskelmat ovat pitäneet paikkansa, virtaa on riittänyt ja lastit ovat saapuneet perille aikataulussa.

— Jos joku olisi sanonut 1980-luvulla, että ajan vielä joskus sähkökuorma-autolla 64 tonnin kuormalla, olisin nauranut, toteaa eläkkeelle siirtynyt logistiikka-ammattilainen Veijo Kuusi, joka toimii tarvittaessa sähköauton tuuraajana.

Kuusi ylistää Scanian ajo-ominaisuuksia ja vääntöä, jotka ovat olleet miellyttäviä kokeneellekin kuljettajalle.

Ovaska2.JPG

Kuvaushetkellä vakituinen peräkärry oli huollossa, joten jatkeena on varakärry.

Asiakkaat arvostavat nollapäästöjä

Kuljetus Ovaskan Scania R450E on Keskon ensimmäinen runkolinjaa hoitava täyssähköinen raskas kuorma-auto. Lämpötilasäädellyssä perävaunussa kuljetetaan elintarvikkeita, ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaispaino on keskimäärin 45–50 tonnia.

— Kesko tavoittelee vuoden 2034 loppuun mennessä 50 %:n päästövähennyksiä ja vuoteen 2050 mennessä nollapäästöisyyttä, kertoo Kuljetus Ovaskan toimitusjohtaja Veli-Petteri Ovaska.

SSAB on myös sitoutunut minimoimaan toimintansa hiilidioksidipäästöt. Yhtiön tavoitteena on eroon pääseminen oman toimintansa hiilijalanjäljestä.

Kuljettava1.JPG

Nopeus oli ratkaiseva tekijä Scanian valinnassa

Ovaskan Scania on ollut kovassa käytössä ja tavoitteena on saavuttaa 180 000 kilometriä vuodessa.

— Se näyttää hyvin mahdolliselta, toteaa Ovaska.

Kuljettajat ovat olleet tyytyväisiä auton ajettavuuteen, ja asiakkaiden mukaan myös meluhaitta on vähentynyt merkittävästi.

Latausinfra on ollut haaste, mutta Kesko on rakentanut omia latauspaikkoja, jotta kuljetukset voidaan hoitaa sujuvasti.

Kuljettava.JPG

Tänään Kuljettavan kyydissä on noin kuuden tonnin painoisia teräskeloja. Scanian lataus onnistuu SSAB:n pysäköintipaikalla Hämeenlinnassa.

Sähköistys etenee kuljetusalalla

Sekä Kuljettavan että Kuljetus Ovaskan Scanioissa virta on riittänyt perille asti. Keskikulutus on ollut 1,9 kWh/km, ja kesän myötä sen odotetaan laskevan entisestään.

Scania Suomen myyntipäällikkö Ville Nevalaisen mukaan luku on hyvä ottaen huomioon raskaat kuormat. Hän toivoo, että kuljetuksien tilaajat tekisivät rohkeampia päätöksiä sähkökuorma-autojen hankinnassa.

Kuljettavalle onkin tulossa lisää sähköistä kalustoa vuoden 2025 aikana. Sähkökuorma-autoja voi myös koeajaa Scanian Together on the Road -kiertueella.

28.04.2025 11.11Kierrätyspuulle etsitään uutta elämää - valtakunnallinen innovaatiokilpailu käynnistyy toukokuussa
28.04.2025 10.44Henkilöstö on Scanian arvokkain voimavara
25.04.2025 23.00KATSO TÄSTÄ! Hyviä uutisia erikoislähetys Mansen Mörinöiltä - laaja kattaus kone- ja kuljetusalan asiaa
25.04.2025 21.12Ajoneuvonosturikuljettajien EM-kisat järjestetään Maxpo 2025 -messuilla
25.04.2025 10.00TIP:n Kotkan korjaamosta VDL Bus & Coach huoltokumppani
25.04.2025 2.00Wetteri rakensi kasvuaan haastavassa markkinassa - liikevaihto yli puoli miljardia euroa
24.04.2025 10.00UPM osavuosikatsaus Q1 2025: Hyvä alku vuoteen kilpailukykyä parantavilla toimenpiteillä
24.04.2025 9.10Sahateollisuus: Tulevat ilmastopäätökset jäivät kasvuriihessä epäselviksi
24.04.2025 9.00UPM Plywood aloittaa muutosneuvottelut Suomessa
23.04.2025 10.30Ruotsiin Euroopan edistyksellisin testausympäristö palosuojatuille puutuotteille

Siirry arkistoon »