Sähkökuorma-autot muuttavat logistiikkaa - Ovaskan Scania yöllä Citymarketteihin, päivisin runkolinjalla20.03.2025 11.39
— Asiakkailta on tullut hyvää palautetta sähkökuorma-autosta, äänihaittakin hävisi. Ajajien mielestä auto on tosi kuljettajaystävällinen, Veli-Petteri Ovaska kertoo. Kuljetus Ovaska operoi Scania R450E 6x2*4 BEV -sähkökuorma-autollaan yöisin Hyvinkään ja Riihimäen Citymarketeihin kuljettaen tavaraa, kun taas päivisin auto liikennöi Tampereen ja Vantaan välistä runkolinjaa.Kuljettava Oy ja Kuljetus J & J Ovaska Oy ovat kuljettaneet täyssähköisillä Scanioilla 64 tonnin maksimipainoisia ajoneuvoyhdistelmiä tammikuusta lähtien. Laskelmat ovat pitäneet paikkansa, virtaa on riittänyt ja lastit ovat saapuneet perille aikataulussa. — Jos joku olisi sanonut 1980-luvulla, että ajan vielä joskus sähkökuorma-autolla 64 tonnin kuormalla, olisin nauranut, toteaa eläkkeelle siirtynyt logistiikka-ammattilainen Veijo Kuusi, joka toimii tarvittaessa sähköauton tuuraajana. Kuusi ylistää Scanian ajo-ominaisuuksia ja vääntöä, jotka ovat olleet miellyttäviä kokeneellekin kuljettajalle. Kuvaushetkellä vakituinen peräkärry oli huollossa, joten jatkeena on varakärry. Asiakkaat arvostavat nollapäästöjäKuljetus Ovaskan Scania R450E on Keskon ensimmäinen runkolinjaa hoitava täyssähköinen raskas kuorma-auto. Lämpötilasäädellyssä perävaunussa kuljetetaan elintarvikkeita, ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaispaino on keskimäärin 45–50 tonnia. — Kesko tavoittelee vuoden 2034 loppuun mennessä 50 %:n päästövähennyksiä ja vuoteen 2050 mennessä nollapäästöisyyttä, kertoo Kuljetus Ovaskan toimitusjohtaja Veli-Petteri Ovaska. SSAB on myös sitoutunut minimoimaan toimintansa hiilidioksidipäästöt. Yhtiön tavoitteena on eroon pääseminen oman toimintansa hiilijalanjäljestä. Nopeus oli ratkaiseva tekijä Scanian valinnassaOvaskan Scania on ollut kovassa käytössä ja tavoitteena on saavuttaa 180 000 kilometriä vuodessa. — Se näyttää hyvin mahdolliselta, toteaa Ovaska. Kuljettajat ovat olleet tyytyväisiä auton ajettavuuteen, ja asiakkaiden mukaan myös meluhaitta on vähentynyt merkittävästi. Latausinfra on ollut haaste, mutta Kesko on rakentanut omia latauspaikkoja, jotta kuljetukset voidaan hoitaa sujuvasti. Tänään Kuljettavan kyydissä on noin kuuden tonnin painoisia teräskeloja. Scanian lataus onnistuu SSAB:n pysäköintipaikalla Hämeenlinnassa. Sähköistys etenee kuljetusalallaSekä Kuljettavan että Kuljetus Ovaskan Scanioissa virta on riittänyt perille asti. Keskikulutus on ollut 1,9 kWh/km, ja kesän myötä sen odotetaan laskevan entisestään. Scania Suomen myyntipäällikkö Ville Nevalaisen mukaan luku on hyvä ottaen huomioon raskaat kuormat. Hän toivoo, että kuljetuksien tilaajat tekisivät rohkeampia päätöksiä sähkökuorma-autojen hankinnassa. Kuljettavalle onkin tulossa lisää sähköistä kalustoa vuoden 2025 aikana. Sähkökuorma-autoja voi myös koeajaa Scanian Together on the Road -kiertueella. |