Uusi erikoiskuljetusmääräys tuo sekä helpotuksia että tiukennuksia - voimaan toukokuussa 2025

11.03.2025 10.55

TRAFICOM.png

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on päivittänyt erikoiskuljetuksia ja erikoiskuljetusajoneuvoja koskevan määräyksen, joka astuu voimaan 5. toukokuuta 2025. Uudistuksen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta, sujuvoittaa erikoiskuljetuksia ja vastata ajoneuvoteollisuuden tarpeisiin. Tiukennuksille on asetettu siirtymäaikaa marraskuulle asti.

Määräyksessä sallitaan uutena kuusiakselinen ajoneuvonkuljetusauto ja sen neliakselinen teli, joiden massarajat ovat aiempaa suuremmat. Kuusiakselisen ajoneuvonkuljetusauton enimmäismassa on 53 tonnia, mikä vastaa tiellä yleisesti sallittua kuusiakselisen ajoneuvoyhdistelmän massaa. Lisäksi neliakseliselle telille sallitaan 37 tonnin massa. Ajoneuvon enimmäispituus on 16 metriä, ja sen äärimmäisten akselien vähimmäisetäisyys on yli 12 metriä. Ajoneuvonkuljetusautolle voidaan myöntää erikoiskuljetuslupa enintään 18 metrin pituuteen asti.

Traficomin ylijohtaja Kimmo Pylvään mukaan uusilla säädöksillä mahdollistetaan kuljetuskaluston monipuolistuminen ja ajoneuvoteollisuuden kehitys. Erityisasiantuntija Juhani Puurunen kuitenkin muistuttaa, että näitä ajoneuvoja saa käyttää vain erikoiskuljetuksiin, sillä niille ei ole määritelty yleisiä tieliikenteen sallimia massoja. Ajoneuvon käyttö erikoiskuljetuksiin merkitään rekisteriin, ja sen ajamiseen tarvitaan ELY-keskuksen erikoiskuljetuslupa myös ilman kuormaa ajettaessa.

Liikenteenohjausautojen merkinnät ja väritys tarkentuvat

Erikoiskuljetusten liikenteenohjausautoille (EKL-autot) tulee uusia vaatimuksia merkintöjen sijoittelusta ja keltaisen värin määrästä. Lisäksi varoitustaulujen mittavaatimuksia yksinkertaistetaan, mutta vanhoja varoitustauluja saa käyttää jatkossakin.

Varoitusautoihin muutoksia

Uudistuksen myötä varoitusautoa ei enää vaadita pelkästään yleisesti sallitun korkeuden ylittävälle erikoiskuljetukselle, mikäli kuljetuksen suorittaja on varmistanut, että reitillä ei ole tarpeen varoittaa tien yläpuolisista rakenteista. Lisäksi poliisiautolla ei voi enää korvata varoitusautoa erikoiskuljetuksissa.

Traktoriyhdistelmien pituusrajoihin helpotuksia

Maatalouden kuljetuksia helpottamaan erikoiskuljetus voidaan sallia traktorin ja perävaunun yhdistelmällä jopa 25 metriin asti erikoiskuljetusluvalla. Ilman lupaa sallittu pituusraja on 20 metriä ja leveys neljä metriä.

Muita muutoksia

Määräyksessä säädetään erikoiskuljetusperävaunujen kauko-ohjausjärjestelmille uudet tekniset vaatimukset ja sallitaan kaksiakselisen nelivetoisen puoliperävaunun vetoauton hyväksyminen erikoiskuljetusautoksi. Lisäksi veneenkuljetukseen tarkoitetussa kuorma-autossa ei tarvitse enää olla nosturia.

Uusi määräys vastaa tekniikan kehityksen ja kuljetusalan muuttuvia tarpeita. Muutosten odotetaan tuovan hyötyjä erityisesti kuljetusalan yrityksille, mutta myös asettavan uusia velvoitteita erikoiskuljetuksia suorittaville toimijoille.

Lue määräys kokonaisuudessaan.

21.03.2025 17.00KATSO TÄSTÄ 21.3. ENERGIAPÄIVÄ ERIKOISLÄHETYS! Laaja paketti metsä, koneurakointi ja kuljetusalan asiaa
21.03.2025 16.00Lisää haketustehoa lämmituskaudelle uudella autohakkurilla
21.03.2025 10.34Milwaukeelta uusi pyorösahavaihtoehto puuntyöstöön
21.03.2025 8.45Tavarankuljetus kotimaan tieliikenteessä on elpymässä vauhdilla
20.03.2025 15.08MTK:Yksityismaiden luonnontilaisten metsien ja vanhojen metsien suojeluun varattava riittävä rahoitus
20.03.2025 11.39Sähkökuorma-autot muuttavat logistiikkaa - Ovaskan Scania yöllä Citymarketteihin, päivisin runkolinjalla
19.03.2025 12.09Scania R460 on ATK:n Vuoden Kuorma-auto Suomessa
19.03.2025 9.14Dorolta helppokäyttöinen puhelin muistisairaille
18.03.2025 16.56Nimitykset: Jari Mennala Tana Oy:n toimitusjohtajaksi
18.03.2025 13.35Renault Trucksin tehtaalta valmistui miljoonas kuorma-auto

Siirry arkistoon »