Uusi erikoiskuljetusmääräys tuo sekä helpotuksia että tiukennuksia - voimaan toukokuussa 202511.03.2025 10.55
![]() Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on päivittänyt erikoiskuljetuksia ja erikoiskuljetusajoneuvoja koskevan määräyksen, joka astuu voimaan 5. toukokuuta 2025. Uudistuksen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta, sujuvoittaa erikoiskuljetuksia ja vastata ajoneuvoteollisuuden tarpeisiin. Tiukennuksille on asetettu siirtymäaikaa marraskuulle asti. Määräyksessä sallitaan uutena kuusiakselinen ajoneuvonkuljetusauto ja sen neliakselinen teli, joiden massarajat ovat aiempaa suuremmat. Kuusiakselisen ajoneuvonkuljetusauton enimmäismassa on 53 tonnia, mikä vastaa tiellä yleisesti sallittua kuusiakselisen ajoneuvoyhdistelmän massaa. Lisäksi neliakseliselle telille sallitaan 37 tonnin massa. Ajoneuvon enimmäispituus on 16 metriä, ja sen äärimmäisten akselien vähimmäisetäisyys on yli 12 metriä. Ajoneuvonkuljetusautolle voidaan myöntää erikoiskuljetuslupa enintään 18 metrin pituuteen asti. Traficomin ylijohtaja Kimmo Pylvään mukaan uusilla säädöksillä mahdollistetaan kuljetuskaluston monipuolistuminen ja ajoneuvoteollisuuden kehitys. Erityisasiantuntija Juhani Puurunen kuitenkin muistuttaa, että näitä ajoneuvoja saa käyttää vain erikoiskuljetuksiin, sillä niille ei ole määritelty yleisiä tieliikenteen sallimia massoja. Ajoneuvon käyttö erikoiskuljetuksiin merkitään rekisteriin, ja sen ajamiseen tarvitaan ELY-keskuksen erikoiskuljetuslupa myös ilman kuormaa ajettaessa. Liikenteenohjausautojen merkinnät ja väritys tarkentuvat Erikoiskuljetusten liikenteenohjausautoille (EKL-autot) tulee uusia vaatimuksia merkintöjen sijoittelusta ja keltaisen värin määrästä. Lisäksi varoitustaulujen mittavaatimuksia yksinkertaistetaan, mutta vanhoja varoitustauluja saa käyttää jatkossakin. Varoitusautoihin muutoksia Uudistuksen myötä varoitusautoa ei enää vaadita pelkästään yleisesti sallitun korkeuden ylittävälle erikoiskuljetukselle, mikäli kuljetuksen suorittaja on varmistanut, että reitillä ei ole tarpeen varoittaa tien yläpuolisista rakenteista. Lisäksi poliisiautolla ei voi enää korvata varoitusautoa erikoiskuljetuksissa. Traktoriyhdistelmien pituusrajoihin helpotuksia Maatalouden kuljetuksia helpottamaan erikoiskuljetus voidaan sallia traktorin ja perävaunun yhdistelmällä jopa 25 metriin asti erikoiskuljetusluvalla. Ilman lupaa sallittu pituusraja on 20 metriä ja leveys neljä metriä. Muita muutoksia Määräyksessä säädetään erikoiskuljetusperävaunujen kauko-ohjausjärjestelmille uudet tekniset vaatimukset ja sallitaan kaksiakselisen nelivetoisen puoliperävaunun vetoauton hyväksyminen erikoiskuljetusautoksi. Lisäksi veneenkuljetukseen tarkoitetussa kuorma-autossa ei tarvitse enää olla nosturia. Uusi määräys vastaa tekniikan kehityksen ja kuljetusalan muuttuvia tarpeita. Muutosten odotetaan tuovan hyötyjä erityisesti kuljetusalan yrityksille, mutta myös asettavan uusia velvoitteita erikoiskuljetuksia suorittaville toimijoille. Lue määräys kokonaisuudessaan. |