BLUE LINE - maailman laadukkain Iggesund -harvesterilaippa08.03.2025 13.00
Puolessa välissä 80-lukua alkoi laajamittainen kaksioteprosessoreiden varustaminen kaatopäillä ja kouraprosessori sai kaatotiltin. Koneista tuli varsinaisia harvestereita. Prosessorit karsivat, mittasivat ja katkoivat metsureiden kaatamat rungot, harvesterit näiden ominaisuuksien lisäksi kaatoivat puut, metsurikaatoa ei enää tarvittu. (kuva yllä: Sinisestä väristään tunnettu, käyttövalmis Iggesund Blue Line-harvesterilaippa.) Kaadon myötä ja samalla kouraharvestereiden määrän kasvaessa sahalaippojen tarve kasvoi. Samoihin aikoihin, Iggesund-harvesterilaippojen valmistus alkoi Ruotsissa, Strömsbrukin kylässä. Yritys toimi aluksi nimellä Iggesund Skogstjänst Ab muuttaen myöhemmin nimensä nykyiseksi Iggesund Forest Ab:ksi. Tänä päivänä Iggesund Forest on yksi maailman suurimmista harvesterilaippojen valmistajista vieden tuotteitaan yli neljäänkymmeneen maahan. Laipat Laipalla ja teräketjulla tapahtuva puun katkaisu on maailmanlaajuisesti yleinen harvestereissa, kaatopäissä ja kourasahoissa. Teräketju yleisimmillään on ns. 404”-jakoinen ja suuremmissa sahausyksiköissä 3/4”-jakoinen. Jako teräketjussa kertoo ketjun järeyden. Iggesund Blue Line on tuotenimi 404”-jakoisille laipoille ja järeät ¾”-laipat tunnetaan nimellä Iggesund Vyking. Kuten edellä on mainittu, pätkityn tavaran harvestereissa teräketju on normaalisti 404” -jakoinen, johon laipan ketju-ura ja kärkipyörä mitoitetaan, samoin vetoratas. Laadukkaita sahalaippoja Iggesund Forest valmistaa lähes kaikkiin laippoja tarvitseviin sahayksiköihin. Harvesterilaipat ovat pituusmitaltaan 42-90 cm, tyvileveyksiä ja kiinnitysvaihtoehtoja työlaitteisiin on useita. Normaali harvesterilaippa on ns. kuiva laippa. Pohjoismaissa, ensisijaisesti Suomessa ja Ruotsissa on käytössä sulan maan aikaan toinen laippatyyppi, märkä laippa. Märän laipan avulla harvesteripää levittää kaatosahauksessa nesteliuoksen kannolle, mikä suojaa puustoa estäen maanousemasienen kasvun. Märässä laipassa kuivasta laipasta poiketen on ura ja putki reikineen, jonka kautta levitetään nesteliuos paineen avulla harvesteripään nestesäiliöstä. (kuva: Laippavalmistus alkaa teräslaadun toileranssien tarkastuksen jälkeen teräslevyn laserleikkauksella. Laserleikatut laippa-aihiot matkalla työstökoneisiin, joissa Blue Line -laipat saavat lopullisen muotonsa.) Valmistuksesta Harvesterilaipan teräsmateriaali on tarkkuusvalssattua erikoisterästä. Levyn paksuustoleranssi on tarkka ja teräs on oltava karkaistavissa niin, että laipan kulutuskestävyys teräketjun liukupinnoille on pitkä ja laippa kestää vääntöä palautuen väännön jälkeen suoraksi. Laippavalmistuksen ensimmäisessä vaiheessa laippa laserleikataan levystä , minkä jälkeen on laippa-aihion ensimmäinen lämpökäsittely, normalisointi. Seuraavaksi laipan runkoon työstetään teräketju-ura ja kärkipyörän hahlo sekä tarvittavat reiät. Lämpökäsittelyjä on yhteensä neljä laipparungon ja liukupintojen karkaisuineen ennen laipan maalausta Iggesund -siniseksi ja kärkipyörän asennusta. Viimeisenä vaiheena on laipan pakkaus tuotemerkattuun kartonkipussiin ja edelleen viiden kappaleen laatikoihin. Laatukontrolli seuraa laipan etenemistä tuotannossa koko prosessin pakkaamiseen asti. (kuva: Laippatuotanto on pitkälti automatisoitu sekä Strömsbrukissa että uudessa, vuonna 2022 käyttöön otetussa tehtaassa Nordmalingin kunnassa. Kantokäsittelylaippojen kärkipyörät ammattilaisen asennuksessa Iggesundin tuotannossa.) Kärkipyörässä Iggesund -laadun yksi tunnusmerkki Teräketju, 404”-jakoinen, pyörii laipan ympäri nopeudella n. 40 m/s, jolloin kärkipyörä pyörähtää n. 200 kertaa samassa ajassa. Tätä taustaa vasten on helppo ymmärtää kärkipyörän laadun ja toimivuuden merkitys harvesterilaipan käyttöiälle. (kuva: Iggesund-kärkipyörän suuri laakerikehä ja laakerirullien sivuttaisliikettä estävät, kiinteät sovitelevyt. Kärkipyörät varaosatoimitukseen pakataan 5 kappaleen erässä laakerirasvan kuivumista estävään alumiinirasiaan.) Iggesund-laippojen kärkipyörä on optimoitu 12-hampaiseksi. Näin varmistetaan, että laipan kärkiosa ei muodostu liian leveäksi ja vältetään laipan juuttumista nipistyksiin kaatovaiheessa puun ja kannon väliin. Laipan kärki on myös kiinteä eli samaa laipparunkoa, jonka hahloon on kärkipyörä niitattu. Laipan runko on tällä rakenteella mahdollisimman vahva vääntöjä vastaan. Iggesund-kärkipyörän laakeriosa on halkaisijaltaan suuri ja sen lisäksi kärkipyörän keskiosaan kummallekin puolelle on hitsattu sovitelevyt. Näiden levyjen ansiosta kärkipyörän laakerirullat eivät pääse liikkumaan sivusuunnassa ja ”syömään” laipan kärkiosaan rullauraa, mikä mahdollistaisi laakerirullan kääntymisen vinoon ja kärkipyörän rikkoutumisen. Suuri laakerihalkaisija sovitelevyineen on rakenne, joka minimoi kärkipyörävauriot. Teräketjuöljyn laatu on ratkaiseva laipan ja teräketjun kestävyydelle Teräketjun etenemisnopeus ja kärkipyörän pyörimisvauhti edellyttävät joka sahaukselle teräketjuöljyannoksen, jonka harvesterin pumppu hoitaa. Teräketjuöljyn laatu ratkaisee laipan, kärkipyörän, vetorattaan ja teräketjun keston. Liukupinnat kuumenevat ja vaurioituvat ilman käyttöön suunniteltua öljyä ja kärkipyörän laakeri rikkoutuu nopeasti ilman voitelua. Iggesund Forest toimittaa asiakkailleen Mobil Exxon -teräketjuöljyä, jota myös markkinoidaan Suomessa. HarvX, Iggesund -teräketjumerkki Ei laippaa ilman teräketjua. Iggesund Forestin teräketju on laadustaan tunnettu HarvX, erityisesti harvestereihin suunniteltu teräketju. Ketjumallistossa on ketjut 404”-jaolle 2,0 mm, 1,6 mm laippa-urille ja ¾” -jakoinen teräketju.
Lisäksi Iggesund-tuotevalikoimassa on vetorattaat, värimerkkausaineet, Mobil Exxon -teräketjuöljy sekä laipan ja teräketjun huoltovälineet. Niistä tunnetuimpana Markusson -teroitusautomaatit, joita Suomenkin koneyrittäjillä on käytössä satoja. Yrityksen kasvu jatkuu Iggesund Forest on automatisoinnut ja robotisoinnut laippojen tuotannon pitkälle viimeisen kymmenen vuoden aikana. Henkilökuntaa on noin 40, markkinointia tehtaan puolelta hoitaa neljä henkilöä. Laippavalikoiman ja tuotantovolyymin kasvu oli pohjana toisen laippatehtaan perustamiseen Ruotsiin, Nordmalingin kuntaan. Ensimmäiset laipat uusimmasta tehtaasta toimitettiin asiakkaille vuonna 2022. Kasvua vauhdittavat vuodelle 2025 Iggesundilta markkinoille tulevat mielenkiintoiset, uudet laippatuotteet. Metsätyö Oy kuuluu samaan konserniin Vuonna 2011 Iggesund Forest Oy ostettiin parhaiten johtavasta asemastaan metsäkoneteloissa tunnettuun Olofsfors-konserniin. Samalla Iggesundista tuli Metsätyö Oy:n sisaryritys. Läheiset kontaktit Iggesundiin mahdollistavat Metsätyö Oy:n henkilökunnalle uusimman laippatietämyksen ja suorat yhteydet laippatehtaalle. Suomalaisten koneyrittäjien ja konefirmojen näkemykset ja kokemukset laippatuotteista saadaan myös ilman välikäsiä tehtaan tiedoksi. Metsätyö palvelee laippa- ja muissa metsäkonevarusteasioissa Suomessa kolmella paikkakunnalla, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä ja Rovaniemellä. |