Mercedes-Benzin mallisto kokee mittavan uudistuksen seuraavien kolmen vuoden aikana04.03.2025 13.38
Mercedes-Benz ilmoittaa mittavista mallistouudistuksista. Uutuusmallien julkaisun avaa kesällä markkinoille saapuva täyssähköinen Mercedes-Benz CLA. Uusi CLA pohjautuu Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) -perusrakenteeseen, joka toimii myös tulevien CLA Shooting Brake -mallin ja kahden SUV-mallin perustana.Mercedes-Benzin tulevat mallit sisältävät uudistuvan S-sarjan, EQC:n seuraajan sekä täysin uuden täyssähköisen C-sarjan. Myös Mercedes-AMG tuo markkinoille uusia täyssähkömalleja sekä hybridiperustaisia polttomoottorimalleja. Kokonaisuudessaan Mercedes-Benz aikoo lanseerata globaalisti useita kymmeniä uusia tai kehitettyjä malleja vuoteen 2027 mennessä, joista yli kymmenen on suunnattu Euroopan markkinoille. Yli 750 km toimintamatkaaMaaliskuun puolivälissä ensiesiteltävä Mercedes-Benz CLA tuo merkittäviä parannuksia perheautoluokan suorituskykyyn. Mallin toimintamatkaksi ilmoitetaan yli 750 kilometriä (WLTP), ja sen keskikulutukseksi on noin 12 kWh/100 km. 800 voltin latausteknologian ansiosta akku voidaan ladata 300 kilometrin ajoa vastaavalla energiamäärällä vain 10 minuutissa. Mercedes-Benzin mukaan CLA on jo osoittanut suorituskykynsä Nardón testiradalla Italiassa, missä auto saavutti vuorokauden aikana ajetun matkan ennätyksen, 3717 kilometriä, suorittaen 40 kappaletta 10 minuutin latauksia. Keskinopeus latausten kanssa oli 155 km/h. Polttomoottoreiden kehitys jatkuuVaikka Mercedes-Benz sähköistyy nopeimmin Euroopan markkinoilla, perinteiset polttomoottorit säilyvät osana tuotantoa markkinakysynnän mukaisesti. Mercedes-AMG kehittää uutta V8-bensiinimoottoria niille asiakkaille, jotka edelleen arvostavat tehokkaita polttomoottoreita. Mercedes-Benz AG:n tavoitteena on kasvattaa täyssähköautojen osuus kokonaistuotannosta kolmannekseen vuoden 2027 loppuun mennessä. Suomessa jo yli 90 % uusista tilauksista koskee lataushybridejä tai täyssähköautoja. Neljä uutta perusrakennettaMercedes-Benz tuo vuosien 2025–2027 aikana markkinoille neljä uutta modulaarista perusrakennetta:
Uutta tekniikkaaMercedes-Benz tuo sarjatuotantoon uuden aksiaalivuomoottorin vuosina 2026–2027. Tämä kompakti moottori on nykyisiä radiaalimoottoreita kevyempi, pienikokoisempi ja energiatehokkaampi. Se tuottaa kolminkertaisen tehon ja kaksinkertaisen vääntömomentin verrattuna perinteisiin moottoreihin. Samanaikaisesti yhtiö testaa kiinteän elektrolyytin akustoa (solid state battery) yhteistyössä Factorial Energyn kanssa. Uuden teknologian akusto mahdollistaa jopa 25 % pidemmän toimintamatkan verrattuna nykyisiin akkumalleihin. Mercedes-Benzin patentoima kelluva kennoteline optimoi akun kestävyyttä ja suorituskykyä. Uusi käyttöjärjestelmäMercedes-Benzin oma ohjelmistoalusta, MB.OS, tuo mukanaan:
Tulevaisuuden näkymätMercedes-Benz investoi voimakkaasti uusiin teknologioihin ja malliuudistuksiin. Yhtiö käyttää vuosittain noin 10 miljardia euroa henkilöautojen tuotekehitykseen. Panostukset kattavat niin uudet sähköautot, polttomoottorikehityksen kuin ohjelmistojen ja autonomisen ajamisen kehityksen. Vuoteen 2027 mennessä Mercedes-Benzin tavoitteena on tarjota laajempi ja innovatiivisempi mallisto kuin koskaan aiemmin, yhdistäen huipputason suorituskyvyn, vastuullisuuden ja teknologisen edelläkävijyyden. |