Kesla uudistaa toimintamalliaan ja johtoryhmäänsä kasvun vauhdittamiseksi03.03.2025 16.55
Metsäteknologiayhtiö Kesla Oyj on ilmoittanut uudistavansa toimintamallinsa ja johtoryhmänsä osana strategiaansa, jonka tavoitteena on kannattava kasvu ja asiakaskokemuksen parantaminen. Muutokset astuvat voimaan 17.3.2025Keslan strategiakauden 2024–2028 keskeiset teemat ovat rohkea uudistuminen, kannattava kasvu ja yhdessä menestyminen. Näiden tavoitteiden tukemiseksi yhtiö purkaa aiemman liiketoimintajaon ja siirtyy tuoteryhmämalliin, jossa traktorivarusteet, puunkorjuulaitteet, auto- ja teollisuusnosturit sekä puolustusteollisuuden tuotteet (Kesla Defence) muodostavat itsenäiset tuoteryhmät. Samalla myynti, tuotehallinta, markkinointi ja jälkimarkkinointi yhdistetään uuteen myynti- ja jälkimarkkinointiorganisaatioon, jota tullaan johtamaan keskitetysti. Myynti- ja jälkimarkkinointijohtajan rekrytointi on käynnissä, ja siihen asti tehtävää hoitaa toimitusjohtaja Pasi Nieminen oman toimensa ohella. Keslan tammikuussa 2025 perustama Kesla Defence -tuoteryhmä jatkaa itsenäisenä yksikkönä, ottaen huomioon puolustusteollisuuden erityispiirteet. Sen myynnistä ja tuotehallinnasta vastaa jatkossa Tapio Pirinen, joka ottaa samalla vastuulleen myös yhtiön projektinhallintatoiminnot (PMO). Asiakaskokemus keskiössä Toimitusjohtaja Pasi Nieminen korostaa, että uudistuksen tavoitteena on parantaa asiakasprosesseja ja tarjota entistä parempaa palvelua. Yhdistämällä myynti- ja jälkimarkkinointiresurssit Kesla pyrkii toimimaan joustavammin ja tehokkaammin valituilla markkina-alueilla, mikä tukee yhtiön kasvutavoitteita. Lisäksi vahvistettu tuotehallinta auttaa rakentamaan strategiaa avainmarkkinoille. "Strategiamme ytimessä on asiakaskokemuksen kehittäminen. Uudelleenorganisoimalla myyntiä ja jälkimarkkinointia pystymme reagoimaan asiakkaiden tarpeisiin nopeammin ja kohdentamaan resurssejamme tehokkaammin. Tämä vahvistaa asemaamme markkinoilla ja tukee kannattavaa kasvua", Nieminen toteaa. Johtoryhmä laajenee – kehitystä tukevat toiminnot vahvistuvat Keslan organisaatiouudistus tukee myös tuotekehitystä ja digitalisaatiota. Tuotekehitys, tuotehallinta ja Kesla Defence nostetaan johtoryhmätasolle, mikä varmistaa, että ne saavat riittävät resurssit strategisten tavoitteiden saavuttamiseen. Jukka Sadinmäki jatkaa tuotekehityspäällikkönä, ja Mika Tahvanainen, aiempi puunkorjuuliiketoiminnan johtaja, siirtyy johtamaan tuotehallintaa ja digitalisaatiota. Ari Pirhonen puolestaan ottaa vastuulleen Suomen markkinoiden myynnin. Uudelleenorganisoituminen toteutettiin muutosneuvotteluiden kautta, mutta se ei aiheuttanut henkilöstövähennyksiä. Keslan uusi johtoryhmä 17.3.2025 alkaen koostuu seuraavista henkilöistä:
Kesla uskoo, että uusi toimintamalli tukee sen pitkän aikavälin kasvustrategiaa ja auttaa yhtiötä palvelemaan asiakkaitaan entistä tehokkaammin ja joustavammin. |