Ammattilehti koeajaa: Skoda Kodiaq 2.0 TDI Style 4x4 - mukavasti dieselillä16.02.2025 14.00
Suositun Škoda Kodiaq-katumaasturin toinen mallisukupolvi tuo lataushydridin uudeksi vaihtoehdoksi perinteisten voimalinjojen rinnalle. Koeajoimme Kodiaq-malliston huipulta löytyvän nelivetoisen vaihtoehdon. Sen sydämenä sykkii yhä perinteinen dieselmoottori. (kuva yllä: Malliuudistunut Skoda Kodiaq on kuusi senttimetriä edeltäjäänsä pidempi - muut mitat ovat pitkälti ennallaan. Uutuus on myös edeltäjäänsä virtaviivaisempi ja ajovaloina toimivat nyt asialliset ledivalot.) Uusi Kodiaq on myös selkeästi aikaisempaa sulavalinjaisempi sekä kookkaampi. Kantikkaiksi muotoillut pyöräkotelot tuovat onnistuneesti kontrastia pyöristyneisiin muotoihin. Sukupolven vaihdos on tuonut Kodiaqin keulalle uusimman kehitysversion Matrix Led ajovalot ja pystyripaiseen etumaskiin on nyt saatavilla muodikas vaakasuuntainen valotehoste, joka koostuu useista pienistä ledeistä. Edeltävää mallia kuusi senttimetriä pidempänä uusi, viisi- ja seitsemänpaikkaisena tarjottava Kodiaq tarjoaa aikaisempaa väljemmät sisätilat. Viisipaikkaisen version tavaratila on suurentunut yli 900:n litraan. Takaistuimien selkänojat taitettuina tavaratila kasvaa reiluun kahteen kuutiometriin. Seitsemänpaikkaisenakin tavaratilaa on liki 350 litraa, mikä on kova lukema noin 4,8 metriä pitkälle autolle. (kuva: Pituuskasvu näkyy ja tuntuu aikaisempaakin suurempana väljyytenä matkustamossa. Hieronnalla varustetut etuistuimet edustavat mukavuudessaan ja tukevuudessaan luokkansa kirkkainta kärkeä.) Premium-tason mukavuus Matkustamoon on helppo kulkea reippaasti avautuvista ovista, eikä päätilakaan jää pieneksi. Plussaa on annettava syvälle helmalinjaan ulottuvista, tiivisteillä täydennetyistä ovista, mikä vähentää osaltaan riskiä vaatteiden likaantumisesta autosta noustessa. Ja kun Skodasta on kysymys, niin ainakin tähän autoon on asennettu kätevät, oven avautuessa automaattisesti sivuun kääntyvät kiskot karmeja iskuilta suojaamaan. Urheilulliset ja runsain säätövaroin ja säädöin varustetut sekä hierontatoiminnoilla varustetut istuimet tarjoavat ensiluokkaisen mukavuuden. Sisustaan on tarjolla kaikkiaan neljä eri design-vaihtoehtoa. Ammattikäyttöä silmällä pitäen tarjolla on luonnollisesti myös nahkaverhoilu.
Takana on runsaasti pää- ja polvitilaa, ja kiskoilla varustettujen istuimien etäisyyttä voi säätää portaattomasti. Ryhdikäs istuma-asento, parit latauspistokkeet sekä etuistuimien niskatukiin integroidut puhelin/tablettitelineet nostavat kyytiläisten matkustusmukavuutta. Kojelaudan tietoviihdenäytön koko on kasvanut 13 tuumaan ja sen alapuolelle on sovitettu uudet kierrettävät ja painettavat Smart Dials -säätimet, joilla auton monia toimintoja on helppo käyttää. Tässä maahantuojalta lainaksi saadussa yksilössä on myös Head Up -tuulilasinäyttö, joka on ensimmäistä kertaa tarjolla Kodiaqiin. Sisällöltään muokattava tuulilaisnäyttö täydentää onnistuneesti vakiovarusteista 10-tuumaista digitaalista mittaristoa. Uutta on myös vaihteenvalitsimen nostaminen keskikonsolista ohjauspyörän viereen. Uudessa kattavat säilytystilat tarjoavassa keskikonsolissa voidaan ladata langattomasti jopa kahta puhelinta yhtä aikaa 15 watin teholla. Lokerossa on lisäksi uutena puhelimien jäähdytystoiminto. Polttomoottorilla ja sähköllä Kodiaqin nelivetomallien keu- lalla on nelisylinterinen ja iskutilavuudeltaan kaksilitrainen TDI -dieselmoottori. Sen parhaaksi tehoksi ilmoitetaan 193 hevosvoimaa ja vääntömomentiksi tasan 400 Nm. Dieselvaihtoehto on tarjolla myös etuvedon yhteydessä - tosin ainoastaan 150 hevosvoimaisena. Nelivetomalleihin on tulossa lähiaikoina myös bensiinimoottori. Vaihteistona on käyttövoimasta riippumatta joko 6- tai 7-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Niille joille diesel ei ole vaihtoehto on tarjolla 1,5 litrainen TSI-bensiinimoottori ja nyt ensimmäistä kertaa Kodiaq on saa- tavilla lataushybridivaihtoehtona. Ladattavan eli Kodiaq iV hybridivoimalinjassa on teholtaan 150 hv bensiinimoottorin jatkeena 85 kW sähkömoottori 6-vaihteisella DSG-automaattivaihteistolla. Näiden suurimmaksi yhteistehoksi ilmoitetaan 204 hv ja sähköistä toimintamatkaa on valmistajan mukaan tarjolla enimmillään hieman päältä 100 kilometrin edestä. Latausahdistustuksesta kärsiville on tarjolla 150 heppainen 1.5 TSI 48 Voltin kevythybridijärjestelmällä. Tässä vaihtoehdossa vaihteistona on jälleen 7-vaihteinen DSG. Manuaalivaihteistoa ei ole tarjolla edes lisähinnasta. Vain vähän toivomisen varaa Näin kesäkeleissä ja herraskaisesti asvalttiteitä ajettaessa nelivetojärjestelmän toimintaa on vaikea arvioida. Sen verran tuossa kuitenkin soramontulla poikettiin, että ainakin jäljistä päätellen vetoa löytyy kaikista nurkista. Auton kiihtyvyydeksi nollasta sataan ilmoitetaan noin kahdeksan sekuntia, mikä on kelpo suoritus noin viisimetriselle ja liki 20 cm maavaran omaavalle perheautolle. DSG-automaattivaihteisto pe-laa kelvollisesti maantiellä mutta esimerkiksi autoa taskupysäköitäessä sen toiminta on kulkusuuntaa vaihdettaessa töksähtelevää. Jousituksessa on hyvin joustovaraa, mutta pieni pintakovuus ja veitsenterävä ohjausvaste pal- jastavat aĺustan säätöjen olevan omimmillaan Keski-Euroopan sileillä asvalttiteillä. Sorateillä ja etenkin mukulakivikaduilla alustalta kaipaisi vastaavan kokoluokan ranskalaisista autoista löytyvää hienostuneisuutta. Ajettavuuden puolesta Kodiaqille on annettava kiitosta runsaista lasipinnoista ja korkealle ulottuvasta tuulilasista. Harvasta autosta näkee yhtä hyvin ympärilleen, mikä yhdessä kattavien jalankulkijan tunnistusjärjestelmien kanssa on yksi Kodiaqin monista vahvuuksista. (kuva: Kojelaudan keskinäyttö on nyt suurimmillaan 13 tuumainen. Skoda on tuonut uusimpiin automalleihinsa nerokkaat Smart Dials -säätimet, joiden toiminnot vaihtuvat nappulaa painamalla. Lisäksi kuljettaja voi vaikuttaa mihin toimintoihin ”älykytkimet” vaikuttavat. Vaihteenvalitsin on nostettu ajan hengen mukaisesti ohjauspyörän yhteyteen.) Varusteissa piisaa Kuten useimmat uusista autoista myös Kodiaq on pakattu täyteen toinen toistaan edistyksellisempiä kuljettajaa tukevia avustinjärjestelmiä. Uutta toisen sukupolven Kodiaqissa ovat esimerkiksi kääntymisavustin Turn Assist, törmäyksen väistöavustin Collision Avoidance Assist, risteävän liikenteen varoitin Crossroad Assist ja oven avausvaroitin Exit Warning. Lisäksi useimpien jo entuudestaan varusteisiin sisältyneiden avustinjärjestelmän toimintoja on laajennettu ja päivitetty. Turvallisuudesta puheen olleen Kodiaqiin saa nyt jopa yhdeksän turvatyynyä. Lihaksikas ja taloudellinen Ja kun alussa puhuttiin kuormatilan litratilavuuksista, niin nyt tarkastellaan massoja. Kodiqin omamassaksi ilmoitetaan 1940 kg ja kokonaispainoksi 2 390 kg, joten kantavuutta on 450 kg. Vaunuihmisille mukavaa kerrottavaa on yhdistelmämassa, joksi ilmoitetaan liki 4,7 tonnia. Se tarkoittaa että sähköisesti alustasta esiin taittuvaan vetokoukkuun voi kytkeä massaltaan 2300 kg kärryn, toki vain jarrullisena; jarruton on aina sen 750 kg. Valmistajan ilmoittamat polttoaineenkulutuslukemat eri ajotapasykleillä asettuvat 5,3 ja 8,4 litran välimaastoon. Matalimman edustaessa maantieajoa ja korkeimman hidasta ajoa, jolla tarkoitettaneen taajama-ajoa. Yhdistetyn ajotavan kulutuslukemaksi ilmoitetaan 6,2 litraa satasella WLTP-mittaustavalla. Koeajossa autolla ajettiin monipuolisesti erilaisissa olosuhteissa ja nopeuksilla, emmekä onnistuneet yltämään auton ajotietokoneen näyttämän mukaan kumpaistakaan raja-arvoa. Maantiellä päästiin kyllä himpun alle kuuteen litraan, mutta taajamassa 7,8 litran kulutuksella 8,4 litran rajapyykki jäi etäiseksi, mutta positiiviseksi haaveksi. Ja kyllähän se yhdistetyn ajotavan kulutuskin asettui valmistajan ilmoittamaa korkeammaksi noin seitsemään litraan, mikä voi pitää kelpo suorituksena tämän kokoluokan ja lajityypin autolle. (kuva: Tavaratilan tilavuus ylittää nyt 900 litran rajapyykin. Lisähinnasta Kodiaqin saa 7-paikkaisena, silloin rahtiosatolle sopii 350 litran verran tavaraa.) Rahalle vastinetta Syyskuun ensimmäiselle päivälle päivätyn hinnaston mukaan Kodiaqin verolliset hintapyynnit alkavat kevythybridin noin 45 000 eurosta, päättyen nyt ajettavan nelivetodieselin noin 63 000 euroon. Paljon ajaville ja hintatietoisille ostajille mielenkiintoisena nostona hinnastosta mainittakoon dieselmalliston hinnat alkaen vaihtoehto, joka on alle 48 000 euron pyynnillään toiseksi edullisin vaihtoehto koko mallitarjonnasta. Diesel-nelivetojen hinnat alkavat noin 54 000 eurosta. Nyt koeajettava auto edustaa Style-varustelullaan varustelutasojen puoliväliä. Styleä on maus- tettu vetokoukulla, panoraamakatolla, hud-näytöllä ja erilaisilla varustepaketeilla sekä erikoisella Bronx Gold helmiäisvärillä, jotka nostavat auton verollisen hintapyynnin yli 71 000 euroon. Kolmas istuinrivi nostaisi hintaa vielä noin 1500 eurolla. Ja yritysautoa harkitseville tiedoksi koeajettavan auton vapaa käyttöetu on 1290 euroa ja käyttöetu 1095 euroa kuukaudessa. Monipuolinen Kokonaisuutena uusi toisen sukupolven Skoda Kodiaq ei jätä paljoa toivomisen varaa ominaisuuksien tai varusteiden osalta, ainakaan jokapyörävetoisena. Väljät ohjaamotilat ja runsaat tavaratilat puoltavat mallin valintaa paitsi perheautoksi myös yrityskäyttöön. Maavara riittää useimmille työmaille kulkuun ja kontissa kulkee vaivatta kookkaammatkin varaosat ja työlaitteet työmaille. Ja mikäli tilat eivät riitä saa auton jatkeeksi kytkeä jämäkän kärryn. |