50 vuotta täyttävä Nokian Renkaiden Noktop-pinnoite on lunastanut ammattiautoilijoiden suosion luotettavuudella ja kustannustehokkuudella

12.02.2025 9.00

tukkinok.jpg

Noktop-pinnoite täyttää 50 vuotta. Jatkuvan kehitystyön ansiosta Noktop on yhä alansa kehityksen kärjessä. Pinnoitteiden kehitys kulkee käsi kädessä uusien renkaiden suunnittelun kanssa, mikä takaa uusimmat teknologiset ratkaisut myös pinnoitteisiin. Pinnoitusmateriaalit täydentävätkin Nokian Renkaiden rengastarjontaa kaikenlaisissa ympäristöissä, jäisiltä teiltä maansiirtotöihin ja kaupunkibusseista metsäkoneisiin. 

Suomessa uusia ja pinnoitettuja kuorma-auton renkaita myydään suunnilleen yhtä paljon, ja lähes puolet pinnoitteista on Suomessa suunniteltua ja valmistettua Noktopia. Uuden kuorma-auton renkaan suunnittelu alkaa Nokian Renkailla aina pinnoituspintojen testeillä ja vasta parhaan version valinnan jälkeen siirrytään itse renkaan valmistukseen. Tämä takaa sen, että pinnoite saa aina samat teknologiset innovaatiot kuin uudet rengasmallitkin.

Nokian Renkaiden pinnoitteet on kehitetty erityisesti Pohjoismaiden vaativiin olosuhteisiin, joihin kuuluvat ankarat talvet, runsas lumi ja jää sekä nopeasti vaihteleva sää. Nämä haastavat olosuhteet vaativat renkailta erityistä kestävyyttä ja suorituskykyä, jotta ne toimisivat luotettavasti ympäri vuoden. 

Nokian Renkaat toi markkinoille ensimmäisen kulutuspintansa vuonna 1975, ja Noktop-nimen pinnoitteet saivat sisäisen nimikilpailun tuloksena 80-luvun alussa. Noktop-pinnoitteen ominaisuudet ovat kehittyneet vuosien varrella, mikä näkyy muun muassa parempana kulutuskestävyytenä ja parempana pitona. Uusia innovaatioita on kehitetty esimerkiksi muotti- ja sekoitustekniikkaan. Myös valmistusteknologia on kehittynyt ja automatisoitunut.

notkop.jpg

Tulossa uusi työkalu renkaiden hiilijalanjäljen laskemiseen

Nokian Renkaat tekee suurin tavoittein työtä hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Renkaiden valmistamisesta aiheutuu väistämättä hiilidioksidipäästöjä, mutta niiden määrää voidaan merkittävästi vähentää. Nokian Renkaiden ja Nordic Offsetin tekemän tutkimuksen* mukaan Noktop-pinnoitetun renkaan hiilijalanjälki on noin neljännes uuden renkaan valmistuksen hiilijalanjäljestä. Pinnoitettu rengas kuluttaa uusiin renkaisiin verrattuna merkittävästi vähemmän öljyä sekä raakamateriaaleja ja tuottaa vähemmän hiilidioksidia.

Tänä vuonna Nokian Renkaat julkaisee verkkosivustollaan myös hiilijalanjälkilaskurin, jonka avulla on mahdollista laskea tarkasti pinnoitetun kuorma-auton renkaan hiilijalanjälki ja verrata tulosta uuden renkaan hiilijalanjälkeen. Näin on mahdollista saada todellista tietoa päästöistä keskiarvojen sijaan. 

Ympäristön lisäksi pinnoitettu rengas säästää rahaa, sillä sama rengas voidaan pinnoittaa monta kertaa. Pinnoittamalla on mahdollista saada uuden renkaan veroinen pintakuvio ja ominaisuudet murto-osalla kustannuksista. 

Kotimaista työtä  

Nokian Raskaiden Renkaiden raskaille renkaille, pinnoitusmateriaaleille ja vanteille on myönnetty Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu-merkki osoituksena Suomessa valmistetuista tuotteista sekä Design from Finland -merkki, joka kertoo tuotteiden suomalaisesta muotoilusta.

*Co2 footprint calculation & calculator for Noktop Retreaded Truck tires, 2023

noktop555.jpg

21.03.2025 17.00KATSO TÄSTÄ 21.3. ENERGIAPÄIVÄ ERIKOISLÄHETYS! Laaja paketti metsä, koneurakointi ja kuljetusalan asiaa
21.03.2025 16.00Lisää haketustehoa lämmituskaudelle uudella autohakkurilla
21.03.2025 10.34Milwaukeelta uusi pyorösahavaihtoehto puuntyöstöön
21.03.2025 8.45Tavarankuljetus kotimaan tieliikenteessä on elpymässä vauhdilla
20.03.2025 15.08MTK:Yksityismaiden luonnontilaisten metsien ja vanhojen metsien suojeluun varattava riittävä rahoitus
20.03.2025 11.39Sähkökuorma-autot muuttavat logistiikkaa - Ovaskan Scania yöllä Citymarketteihin, päivisin runkolinjalla
19.03.2025 12.09Scania R460 on ATK:n Vuoden Kuorma-auto Suomessa
19.03.2025 9.14Dorolta helppokäyttöinen puhelin muistisairaille
18.03.2025 16.56Nimitykset: Jari Mennala Tana Oy:n toimitusjohtajaksi
18.03.2025 13.35Renault Trucksin tehtaalta valmistui miljoonas kuorma-auto

Siirry arkistoon »