Puun sisävesikuljetusten lastaus- ja uittopaikkaverkostoa kehittämällä voidaan vähentää puukuljetusten päästöjä10.02.2025 10.00
Puun sisävesikuljetusten selvityksessä arvioitiin uusien tai aktivoitavien lastaus- ja uittopaikkojen vaikutusta kuljetusketjun CO2e-päästöihin. Kuljetusmatkojen ja lähialueen hakkuupotentiaalin pohjalta laskettuna suurin päästövähennyspotentiaali olisi Märäjälahden, Retulahden, Putikon ja Yaran lastauspaikoilla sekä Nurmeksen tavarasataman uittopaikalla. Potentiaalilaskennassa ei otettu huomioon infrastruktuurin investointitarpeita tai vaikutuksia kuljetuskustannuksiin. Selvityksen osana täydennettiin tietoja lastaus- ja uittopaikkojen varasto- ja laituri-infrastruktuurista, väyläyhteyksistä sekä näiden kehittämistarpeista ja -hankkeista. Keskeisimmät kehittämishankkeet ovat käynnissä Nurmeksessa, Kiteellä, Joensuussa ja Peltoniemessä. Pääosin lastaus- ja uittopaikoissa on hyvä laituri- ja maavarastokapasiteetti, mutta kapasiteettia on tarpeen lisätä eräissä paikoissa, mikäli niiden liikennettä halutaan kasvattaa. Väyläyhteyksien osalta tunnistettiin toimenpidetarpeita eräiden vesiväylien syventämisen, uittojohteiden kehittämisen, tieliittymien ja risteyksien toimivuuden parantamisen, satama-altaiden ruoppaamisen ja kuntien katuyhteyksien kehittämisen osalta. Selvitys toteutettiin osana EU-rahoitteista Ilmastoratkaisuiden vauhdittaja (ACE) -hanketta. |