Volkswagenin ainutlaatuinen 7-paikkainen tila-auto Multivan nyt myös ladattavan hybridin ja nelivedon yhdistelmänä

04.02.2025 14.11

volv-1.jpg

Volkswagen Hyötyautot sähköistää myös Multivanin uudella, edistyksellisellä ladattavalla hybriditeknologialla ja nelivedolla. 

Tämä erittäin taloudellinen voimansiirtojärjestelmä yhdistää täysin sähköisen ajon pitkiin toimintamatkoihin ja maksimaaliseen vetokykyyn.

Volkswagen Multivan eHybrid 4MOTION

Volkswagen Multivan on Volkswagen Hyötyautojen 7-paikkaisten tila-autojen lippulaiva. Multivaninladattavan hybridin voimansiirto tuottaa tehoa 180 kW (245 hv). Hybridijärjestelmä koostuu uudesta huipputeknisestä nelisylinterisestä moottorista, sähkömoottorista etuakselilla ja toisesta sähkömoottorista taka-akselilla. Kaksi sähkömoottoria saavat virtansa uudesta litiumioniakusta, jonka energiasisältö on 19,7 kWh – tarjoten jopa 95 kilometrin sähköisen toimintamatkan (WLTP). Myös Multivan eHybridiä on nyt mahdollista ladata jopa 11 kW:n teholla esim. kotilatauksessa. Ensimmäistä kertaa energiaa voidaan ladata jopa 40 kW:n teholla DC-pikalatausasemilla tien päällä

Toisen sukupolven ladattavan hybridin voimansiirto muuttaa kulttimaineessa olevan Multivan-tila-auton pääasiassa sähköiseksi autoksi jokapäiväisessä ajossa. Pitkillä matkoilla erittäin taloudellinen voimansiirto tekee vaikutuksen pitkällä yhdistetyllä toimintamatkallaan. Volkswagen Hyötyautojen innovatiivisten teknisten kehitysten tunnusomainen esimerkki on täysin uusi taka-akseli, jota käyttää pelkästään sähkömoottori. Volkswagen Hyötyautot on tietoisesti valinnut ladattavan hybridin ja nelivetojärjestelmän yhdistelmän tarjotakseen 7-paikkaiselle tila-autolleen täydellisen suorituskyvyn myös hankalissa ajo-olosuhteissa sekä erittäin hyvän vetokyvyn.

Uudessa Multivan eHybrid 4MOTION:ssa käytetään huipputeknistä 130 kW:n (177 hv) turboahdettua bensiinimoottoria (1.5 TSI evo2). Taloudellinen ja tehokas bensiinimoottori on yhdistetty etuakselilla olevaan 85 kW (115 hv) sähkömoottoriin. DSG-vaihteiston versio, DQ400e evo, on suunniteltu ja kehitetty erityisesti ladattavien hybridimallien vaihteistoksi. Lisäksi voimansiirtoon kuuluu toinen sähkömoottori taka-akselilla. Tämä sähkömoottori tuottaa 100 kW (136 hv) tehon. Teknisesti ottaen sekä etu- että taka-akselin sähkömoottorit ovat kestomagneettisia tahtimoottoreita. Yhdessä 1.5 TSI evo2 -moottori ja sähkömoottorit kehittävät järjestelmän vääntömomentin 350 Nm, ja maksimaalinen teho on saatavilla lähes välittömästi liikkeelle lähdöstä.

Ainutlaatuinen ladattava hybridi nelivedolla

Multivanin uusi ladattava hybridi nelivetojärjestelmällä on ensimmäinen koko Volkswagen-konsernissa, sillä se yhdistää MQB:n uusimman eHybrid-järjestelmän ensimmäistä kertaa sähköisesti toimivaan taka-akseliin. Multivan eHybrid 4MOTION -versiossa autot käynnistyvät aina sähköllä, kunhan ulkolämpötila ei laske alle -28 asteen. Nopeuteen 65 km/h asti taka-akselin sähkömoottori on aina aktivoitu tarjoamaan nelivedon "käynnistysapua". Taka-akselin sähkömoottori on käytettävissä myös silloin, kun akku on tyhjä. Hybridiohjaus voi automaattisesti irrottaa taka-akselin sähkömoottorin taka-akselin voimansiirrosta tehokkuuden lisäämiseksi normaaleissa vetotilanteissa.

4MOTION-järjestelmän voimanjakoa säätelee elektroninen ajonvakautusjärjestelmä (ESC) ja se on muuttuva – riippuen ajotilanteesta tai vetopidosta akseleilla. Tämä tarkoittaa, että jopa 100 prosenttia vetovoimasta voidaan ohjata etu- tai taka-akselille. Jos kuljettaja vaihtaa D-tilasta urheilutilaan S, jatkuva neliveto aktivoituu – esimerkiksi ajettaessa lumella tai epätasaisessa maastossa. Ajo-ominaisuuksiin ja vetopitoon vaikuttavat positiivisesti myös matala painopiste ja tasapainoinen painonjakauma. Uuden Multivan eHybrid 4MOTION -mallia voidaan ajaa täysin sähköisesti aina 130 km/h nopeuteen asti. Hybriditilassa huippunopeus on 200 km/h.

Volkswagen Multivan eHybrid 4MOTION tarjoaa myös sähköisen seisontailmastoinnin. Tätä voidaan käyttää Volkswagenin tila-auton jäähdyttämiseen, tuulettamiseen ja lämmittämiseen. Ilmastointijärjestelmä saa energiansa joko korkeajänniteakusta tai verkkovirrasta latauksen aikana, jotta auton sisälämpötila olisi miellyttävä ennen matkan alkua. Seisontailmastointi voidaan aktivoida Infotainment-järjestelmästä tai älypuhelinsovelluksella. 

Multivan eHybrid (normaali akseliväli) hinnat alkavat 65 965,69 eurosta ja pitkän akselivälin 68 199,12 eurosta.

Multivan eHybrid 4MOTION hinnasto ja lisävarustehinnasto: Volkswagen Multivan eHybrid 4MOTION hinnasto ja lisävarustehinnasto

18.02.2025 8.00Ratkaisuja hirvivahinkojen ehkäisemiseen haetaan nyt droneilla
17.02.2025 16.00Valmet toimittaa aaltopahvikoneen laadunhallintajärjestelmän Penhalle Brasiliaan
17.02.2025 15.00MAN käynnistää eMobility-palvelujen seuraavan vaiheen
17.02.2025 13.33BIOS-tutkimusyksikkö ehdottaa kansallista metsämissiota
17.02.2025 8.00SKAL Kuljetusbarometri: kuljetusyritysten investointiaikeet kasvussa
16.02.2025 14.00Ammattilehti koeajaa: Skoda Kodiaq 2.0 TDI Style 4x4 - mukavasti dieselillä
16.02.2025 8.00Maatalouden tuotantovälineiden ostohinnat laskivat vuoden 2024 joulukuussa 2,8 % vuoden takaisesta
15.02.2025 16.00Puut pois ammattitaidolla
14.02.2025 19.00KATSO TÄSTÄ 14.2. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
14.02.2025 17.00Nisula Forestin ja Toyota Gazoo Racingin yhteistyö rallin huipulla jatkuu

Siirry arkistoon »