Metsäsektorin sähkökuorma-autojen ja latausinfran kustannus- ja päästövaikutuksia arvioitu03.02.2025 8.00
Metsäsektorin autokuljetusten sähköistymisen toteuttavuusselvityksessä (MESI) on valmistunut laskelmat sähkökuorma-autojen kustannus- ja päästövaikutuksista sekä laskelmat latausinfrastruktuurin investointitarpeista. Metsäteho Oy:n laskelmissa verrattiin sähköisen ja dieselyhdistelmän yksikkökustannuksia (€ per kuljetettu m3) puutavaran ja hakkeen kuljetuksissa. Perustason laskelmissa sähköisellä yhdistelmällä puutavaran kuljetus on 7–11 % ja hakkeen kuljetus 6 % kalliimpaa kuin dieselyhdistelmällä. Peruslaskelman lisäksi laadittiin herkkyystarkasteluita, joissa vaihteli mm. latauspisteiden lukumäärä sekä lataussähkön ja dieselin hinta. Sähköyhdistelmällä kuljettaminen tulee halvemmaksi tapauksissa, joissa ladattavan sähkön hinta on 0,15 €/kWh. Kuljetuksen aikaisten päästöjen osalta sähkökuorma-autot lasketaan nollapäästöisiksi. Selvityksessä tunnistettiin useita jatkotutkimustarpeita, joista osaan palataan MESI-hankkeen seuraavissa vaiheissa. Ramboll Finland Oy selvitti raskaan liikenteen latausinfrastruktuurin investointitarpeita ja -kustannuksia käyttöpaikkakohtaisille case-esimerkeille. Caset oletettiin metsäsektorin tuotantolaitoksille ja rautatieterminaaliin. Caseissa tarkasteltiin erilaisia vuorokausikohtaisia sähkökuorma-autojen ja työkoneiden lataustarpeita (yhteensä noin 3 000–30 000 kWh/vrk casea kohti) ja latauspisteiden määriä. Arvioidut investointikustannukset vaihtelivat paljon käyttöpaikoilla jo olevan energiainfrastruktuurin mukaan. Casejen latausinfan ja sitä tukevan sähköinfran investointikustannukset em. lataustarpeille vaihtelivat välillä 70 000–2 500 000 €. |