Metsäsektorin sähkökuorma-autojen ja latausinfran kustannus- ja päästövaikutuksia arvioitu

03.02.2025 8.00

latausasema-1600x800-1.jpg

Metsäsektorin autokuljetusten sähköistymisen toteuttavuusselvityksessä (MESI) on valmistunut laskelmat sähkökuorma-autojen kustannus- ja päästövaikutuksista sekä laskelmat latausinfrastruktuurin investointitarpeista.

Metsäteho Oy:n laskelmissa verrattiin sähköisen ja dieselyhdistelmän yksikkökustannuksia (€ per kuljetettu m3) puutavaran ja hakkeen kuljetuksissa. Perustason laskelmissa sähköisellä yhdistelmällä puutavaran kuljetus on 7–11 % ja hakkeen kuljetus 6 % kalliimpaa kuin dieselyhdistelmällä. Peruslaskelman lisäksi laadittiin herkkyystarkasteluita, joissa vaihteli mm. latauspisteiden lukumäärä sekä lataussähkön ja dieselin hinta. Sähköyhdistelmällä kuljettaminen tulee halvemmaksi tapauksissa, joissa ladattavan sähkön hinta on 0,15 €/kWh. Kuljetuksen aikaisten päästöjen osalta sähkökuorma-autot lasketaan nollapäästöisiksi. Selvityksessä tunnistettiin useita jatkotutkimustarpeita, joista osaan palataan MESI-hankkeen seuraavissa vaiheissa.   

Ramboll Finland Oy selvitti raskaan liikenteen latausinfrastruktuurin investointitarpeita ja -kustannuksia käyttöpaikkakohtaisille case-esimerkeille. Caset oletettiin metsäsektorin tuotantolaitoksille ja rautatieterminaaliin. Caseissa tarkasteltiin erilaisia vuorokausikohtaisia sähkökuorma-autojen ja työkoneiden lataustarpeita (yhteensä noin 3 000–30 000 kWh/vrk casea kohti) ja latauspisteiden määriä. Arvioidut investointikustannukset vaihtelivat paljon käyttöpaikoilla jo olevan energiainfrastruktuurin mukaan. Casejen latausinfan ja sitä tukevan sähköinfran investointikustannukset em. lataustarpeille vaihtelivat välillä 70 000–2 500 000 €.

18.02.2025 9.01Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2024 - markkina haasteellinen, tilauskanta oli edelleen kohtuullisella tasolla
18.02.2025 8.00Ratkaisuja hirvivahinkojen ehkäisemiseen haetaan nyt droneilla
17.02.2025 16.00Valmet toimittaa aaltopahvikoneen laadunhallintajärjestelmän Penhalle Brasiliaan
17.02.2025 15.00MAN käynnistää eMobility-palvelujen seuraavan vaiheen
17.02.2025 13.33BIOS-tutkimusyksikkö ehdottaa kansallista metsämissiota
17.02.2025 8.00SKAL Kuljetusbarometri: kuljetusyritysten investointiaikeet kasvussa
16.02.2025 14.00Ammattilehti koeajaa: Skoda Kodiaq 2.0 TDI Style 4x4 - mukavasti dieselillä
16.02.2025 8.00Maatalouden tuotantovälineiden ostohinnat laskivat vuoden 2024 joulukuussa 2,8 % vuoden takaisesta
15.02.2025 16.00Puut pois ammattitaidolla
14.02.2025 19.00KATSO TÄSTÄ 14.2. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa

Siirry arkistoon »