Yksityisteiden kunnossapitoavustuksien karsimista jatketaan vuonna 2025

29.01.2025 11.00

maanvyory.jpg

Traficom: Yksityisteille voidaan myöntää harkinnanvaraisesti valtionavustusta tienpitoon. Hallituksen antamassa valtion talousarvioesityksessä on vuodelle 2025 myönnetty yksityisteiden valtionavustuksiin 6,8 miljoonaa euroa(8,5 m€ v.2024).

Avustusta myönnetään ensisijaisesti rakentamiseksi luettavaan yksityisteiden parantamiseen. Hallitusohjelman mukaan valtionavustusmääräraha vähenee edelleen aiemmista vuosista. Kaikkein kriittisimmät kohteet pyritään kuitenkin avustamaan maanlaajuisesti.

Tiekunnat hakevat valtionavustusta elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom päättää määrärahan tai sen osan kohdentamisesta toimivaltaisille ELY-keskuksille. Ajankohtainen tieto hakemus- ja määrärahatilanteesta on saatavissa ELY-keskuksilta.

 Yksityisteiden valtionavustukset 2013-2025


Kuva 1. Yksityisteiden parantamisen valtionavustuksen määrä vuosittain. Vuoden 2022 ja 2023 summat sisältävät 10 milj. €/v. erillisrahoituksen huoltovarmuuden ja kotimaisen puun saatavuuden varmistamiseksi. 

Avustuksia myönnetään tällä hetkellä ensisijaisesti vain siltahankkeisiin

Avustushakemusten määrä on nyt huomattavasti käytettävissä olevia avustusvaroja suurempi ja hankkeita joudutaan priorisoimaan. Avustuksia myönnetään jatkossa ensisijaisesti hankkeisiin, joissa liikennöinti tiellä on vaurion vuoksi kokonaan estynyt tai uhkaa estyä. Tällaisia hankkeita ovat ennen kaikkea siltojen ja suurien rumpujen korjaaminen. Tavoitteena on, että kaikkein kriittisimmät kohteet pystyttäisiin avustamaan maanlaajuisesti. 

Yleiset periaatteet hankkeiden priorisoinnista on kirjattu asetustasolle. Avustusta myönnetään valtionavustusmäärärahan puitteissa ja erityisesti on huomioitava mm. siltojen korjaukset ja kantavuutta sekä liikenneturvallisuutta parantavat hankkeet.

Traficom laatii vuoden 2025 määrärahakohdennuksen, niin että siinä huomioidaan ELY-keskusten aikaisemmilta vuosilta käyttämättä olevan rahoituksen määrä ja alueella tiedossa olevien avustustarpeiden, erityisesti siltahankkeiden, määrä. 

Kielteisiä avustuspäätöksiä tulee väistämättä olemaan aiempaa enemmän. Kielteinen avustuspäätös ei tarkoita asian lopullista hylkäämistä, vaan avustushakemuksen voi laittaa vireille uudestaan tulevina vuosina.

Korotetut avustusprosentit voimassa vielä vuonna 2025

Vuoden 2023 alussa valtioneuvoston asetuksella yksityistieasetuksen väliaikaisesta muuttamisesta korotettiin avustusprosentteja vuosille 2023–2025.

Asetusmuutoksen tavoitteena oli kannustaa tiekuntia parantamaan yksityisteitä, ja se sisältää korotuksia parantamiskohteiden valtionavustuksen enimmäismääriin:
•    tavanomainen tien parantamishanke 50 -> 70 %
•    merkittävimmät siltakohteet 75 -> 85 %
•    erityiskohteet (mm. lauttapaikat) 80 -> 85 %

Asetusmuutos on voimassa vielä vuoden 2025. Tämän osalta on hyvä huomioida, että käytännössä avustuspäätökseen, joka tehdään vuoden 2025 aikana, voidaan soveltaa vielä asetusmuutoksen mukaisia korotettuja avustusprosentteja. 

Yksityisteiden valtionavustukset

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kehittää ja edistää yksityistieasioiden hoitamista valtakunnallisesti, huolehtii yksityisteihin liittyvistä asiantuntija- ja neuvontatehtävistä sekä päättää määrärahan tai sen osan kohdentamisesta toimivaltaisille ELY-keskuksille.

14.11.2025 18.00KATSO TÄSTÄ 14.11. LÄHETYS! Mielenkiintoista maarakennus, kuljetus ja metsäalan asiaa Levin lumisista maisemista juonnettuna
14.11.2025 18.00Olli Isotalo metsäkonevalmistaja Logsetin hallitukseen
14.11.2025 16.40Metsävarat 2025: Puuston kasvu kääntynyt vakaalle uralle
14.11.2025 12.49Kuljettajantutkinnon kokeisiin liittyneessä lahjontatapauksessa tuomioita
14.11.2025 12.12Daimler Truck aloittaa Mercedes-Benz GenH2 -vetykuorma-auton asiakastestit Saksassa
12.11.2025 11.00Metsä Groupin muutosneuvottelut Suomessa päättyivät - 520 työtehtävää päättyy 440 irtisanotaan
12.11.2025 8.00UPM maksoi 85 miljoonaa euroa yhteisöveroa vuonna 2024, taloudellinen jalanjälki Suomessa merkittävä
11.11.2025 15.30Valmet Automotiven muutosneuvottelut päätökseen
11.11.2025 15.11Iveco ja Accenture kehittivät uuden V2X-teknologian - tavoitteena nähdä näkymätön
11.11.2025 14.45ACEA: autoalan päästötavoitteet karkaamassa - sähköistymisen todellisuus ei vastaa sääntelyn vauhtia

Siirry arkistoon »