Lapissa jopa puolet puunkuljetuksista tehdään talviteitä pitkin

27.01.2025 13.45

puuta-lastataan-talvitiella-kuvaaja-mikko-manty-metsahallitus.jpg

Metsähallitus: Talvitiet ovat välttämättömiä talviaikaiselle puunkorjuulle ja -kuljetukselle.  Metsähallituksella on tänä talvena valtion mailla noin 750 kilometriä talviteitä. Näistä 500 kilometriä sijaitsee Lapissa ja 250 kilometriä Pohjanmaa-Kainuun alueella. Etelä-Suomessa talviteiden käyttö on vähäistä. Vähäluminen talvi on sekä edistänyt että haastanut talviteiden rakentamista. 

Suomen talvi mahdollistaa väliaikaisten teiden rakentamisen lumen ja jään päälle. Talviteiden ansiosta puunkorjuu ja -kuljetus onnistuu myös alueilla, joille ei pääse tietä pitkin. Etenkin Pohjois-Suomessa talvitiet ovat tärkeässä roolissa: Lapissa lähes puolet vuotuisesta puunkorjuusta tehdään talviteitä pitkin. 

Talvitien pohja perustetaan tasaiseen kangasmetsään tai suolle tiivistämällä lunta, tasaamalla tiepohjia koneellisesti tai levittämällä piennarojista maata tieuralle. Kun tiepohja on jäätynyt riittävän syvälle, pääsevät korjuukoneet ja puutavara-autot liikkumaan talviteille.  

Tänä talvena lunta on ollut keskimääräistä vähemmän, mikä on vaikuttanut talviteiden rakentamiseen, sillä lunta käytetään teiden tasoittamiseen. Pakkasjaksoja on ollut Pohjois-Suomessa riittävästi teiden jäätymiseen. 

”Syksyllä kaivuutyöt edistyivät hyvin, kun ei ollut lunta haittaamassa niitä. Pakkasjaksot vähän lumen aikana ovat myös jäädyttäneet tiet hyvin puutavara-ajon kestäviksi”, kertoo Metsähallitus Metsätalous Oy:n Pohjanmaa-Kainuun metsänhoitopäällikkö Ari Pasanen

”Talvitiet ovat onnistuneet hyvin tänä talvena, joskin vähälumisuus on aiheuttanut joitain haasteita. Kun lunta on vain vähän, routa ehtii maahan syvälle talvikuukausien aikana, mikä voi vaikeuttaa tai ainakin hidastaa talvella kaivinkoneella tehtävää tasaustyötä”, kuvailee Metsähallitus Metsätalous Oy:n Lapin metsänhoitopäällikkö Ville Väärälä

Tilapäisten talviteiden rakentaminen on kustannustehokasta, sillä pysyvän metsäautotien teko vaatii esimerkiksi murskeen ajamista ja tien kunnostusta. Lisäksi talviteistä jää luontoon vain vähän jälkiä, jotka nekin häviävät pikkuhiljaa lähes näkymättömiin. 

18.02.2025 8.00Ratkaisuja hirvivahinkojen ehkäisemiseen haetaan nyt droneilla
17.02.2025 16.00Valmet toimittaa aaltopahvikoneen laadunhallintajärjestelmän Penhalle Brasiliaan
17.02.2025 15.00MAN käynnistää eMobility-palvelujen seuraavan vaiheen
17.02.2025 13.33BIOS-tutkimusyksikkö ehdottaa kansallista metsämissiota
17.02.2025 8.00SKAL Kuljetusbarometri: kuljetusyritysten investointiaikeet kasvussa
16.02.2025 14.00Ammattilehti koeajaa: Skoda Kodiaq 2.0 TDI Style 4x4 - mukavasti dieselillä
16.02.2025 8.00Maatalouden tuotantovälineiden ostohinnat laskivat vuoden 2024 joulukuussa 2,8 % vuoden takaisesta
15.02.2025 16.00Puut pois ammattitaidolla
14.02.2025 19.00KATSO TÄSTÄ 14.2. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
14.02.2025 17.00Nisula Forestin ja Toyota Gazoo Racingin yhteistyö rallin huipulla jatkuu

Siirry arkistoon »