Iveco eDaily - Työjuhta sähköistyi12.01.2025 12.00
Ivecon jo pari vuotta takaperin esittelemä eDaily paketti- ja kuorma-automallisto on saatu tuotantoon ja ensimmäiset autot saapuivat kesän aikana Suomeen. (kuva yllä: Kokonaispainoltaan 7-tonninen eli ns. hinausautoalustainen Iveco eDaily valmistajan hyväksymällä alumiinilaitaisella lavalla varustettuna. Huomionarvoinen asia on se että Ivecon edistyksellinen Air Pro -ilmajousitus on tarjolla myös sähköautoihin. Koeajettavan auton keula oli vielä edeltävää eli MY22 mallia.) Uuden mallisarjan esittely käynnistyi Suomessa kokonaismassaltaan seitsemän tonnisen eDaily alustamallin myötä. Tehtaalla valmiiksi Scattolinin alumiinilavalla päällerakennetun ja kolmella 37 kWh akkupaketilla varustetun auton kantavuudeksi jää reilut 3,7 tonnia. Valmistajan mukaan auton realistinen toimintamatka on noin 250 km luokkaa. Oikeasti modulaarinen eDaily on saatavilla alustapituudesta ja kokonaismassasta riippuen yhdellä, kahdella, kolmella tai jopa neljällä auton alustaan sovitettavalla ajoakulla. Täysin poikkeuksellista Ivecossa on mahdollisuus ajoakkujen määrän lisääminen tai vähentäminen jälkikäteen. Joskin se vaatii aina muutoskatsastuksen. Akustojen lataus sujuu sekä hitaalla että pikalatauksella ja akuissa on esilämmitys. Merkittävä ja etenkin lämpötilasäädeltyjä kuljetuksia tarjoaville kuljetusyrittäjille tervetullut uutinen akkusähkön voimin kulkevaan kalustoon on Ivecon laaja voiman ulosottojen valikoima, joka sisältää sähköisten vaihtoehtojen rinnalla myös mekaanisen ulosoton. Esimerkiksi Thermo Kingin mallistosta löytyy jo suoraan Iveco eDailyyn tarkoitettu laite.
(kuva: Moottoritilan täyttää latauslaitteiden ja jäähdytyksen komponentit. Moottori on viety auton keskilinjan taakse runkoon, heti taka-akseliston eteen.) Hajuton ja äänetön Ajossa eDaily tarjoaa täyslaidallisen sähköauton positiivisia joskin osin hieman ilmeettömiä ominaisuuksia, kuten esimerkiksi erinoamisen kiihtyvyyden, äänettömän etenemisen ja tarvittaessa voimakkaan moottorijarrutuksen, voiman takaisin keruun muodossa. Kuormatta ajettaessa 7-tonnisen lava-auton jousitusta ei voi luonnehtia miellyttäväksi, mutta aikaisempi ajokokemus vastaavalla autolla kuorman kanssa luo uskoa kyydin tasaantuvan kuormattuna. (kuva: Ohjaamo on ajosuunnanvalitsinta ja mittariston sisältämää informaatiota lukuunottamatta samanlainen polttomoottorivaihtoehtojen kanssa.) Kaikkiin tarpeisiin Iveco tarjoaa eDaily paketti- ja kuorma-automallistoa likipiäen kaikkina samoina koripituus, ohjaamo ja kuormatilavaihtoehtoina kuin diesel- ja biokaasuvaihtoehtoja. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin Ivecon etenemiskykyiset 4X4 mallit ovat edelleen tarjolla vain dieselvaihtoehtoina. eDailyn myötä Iveco on yksi harvoista valmistajista, jolla on tarjolla riittävän kantavuuden omaava päästötön automallisto myös kunta- ja pelastussektorin sekä elintarvike- ja lääkekuljetusasiakkaiden kasvaviin tarpeisiin. Mitä maksaa? Ja mitä uutuuden hinnoitteluun tulee, niin eDailyn pyyntihinnat ovat luokkaa puolitoista kertaa vastaavaa dieselmallia korkeampi. Nyt koeajetun auton pyyntihinta on Cantonin lavalla ja kolmannella akkupaketilla sekä kattavilla ohjaamolisävarusteilla hinta jää alle 100 000 euroon, mistä edellämainittujen varusteluiden osuus on noin 30 000 euroa. |