Toimintamatkaa lisätankeilla

10.01.2025 11.27

Scania ilmoittaa sen kehittäneen ratkaisun, jonka avulla paineistetulla biokaasulla kulkeva maidonkeruuauto kulkee kolmanneksen pidemmälle.

Pohjanmaalle haluttiin tavallista menevämpi paineistetulla biokaasulla (CBG) kulkeva maidonkeräilyauto. Sillä pitäisi päästä yhdellä tankkauksella ainakin 700 kilometriä ja lisäksi ajoneuvoyhdistelmän kokonaispainon tulisi olisi 68 tonnia.

Usein tällaisissa tapauksissa neuvotaan hankkimaan nesteytetyn metaanin (LBG/LNG) säiliöillä varustettu kaasuauto. Nesteytetyn kaasun energiatiheys on suurempi ja tankillisella pääsee pidemmällä.

”Mutta meillä sattuu olemaan hyvä infra paineistetun biokaasun suhteen. Seinäjoella ja maakunnassa on viisi CBG-tankkausasemaa, ja siksi halusin paineistetulla kaasulla kulkevan maidonkeräilyauton”, Ab AJA Nordic Oy:n toimitusjohtaja Antti Siirilä sanoo.

Kokkolan Scania-myyjä Peter Lindfeltillä oli idea. Mitäpä jos autoon hankkisi lisää CBG-polttoainesäiliöitä? Kaksi 235 litran tankkia voisi asentaa ohjaamon taakse kuten rekkavetureissa.

Siirilä siirtyi uusien kuorma-autojensa myötä käyttämään Scanian Kontrollipaketin kanssa toimivaa Diffoa, jonka huomasi säästävän omaa työaikaa toimistolla.

Siirilä siirtyi uusien kuorma-autojensa myötä käyttämään Scanian Kontrollipaketin kanssa toimivaa Diffoa, jonka huomasi säästävän omaa työaikaa toimistolla.

Mieluummin veturi kuin jarru

Antti Siirilän mielestä idea kuulosti hyvältä. Toimeliaalla miehellä sattui olemaan muitakin yrityksiä, joista Q2 Service Oy päällirakentaa noin 30 kuorma-autoa vuodessa ja tekee kolarikorjauksia. Siellä laskettiin, miten saataisiin päällirakenteista tilaa sen verran, että lisätankit mahtuisivat.

”Se löytyi kaventamalla etulastitilaa hieman”, Siirilä kertoo.

Etulastitilassa kulkevat maidontuottajien tilaamat elintarvikkeet tiloille.

Scanian ohjaamon taakse asennettavien lisäsäiliöiden (CBG) yhteydessä tämä ratkaisu todettiin toimivaksi. Neliakselinen, ilmajousin varustettu maitoauton alusta saapui toiveiden mukaan räätälöitynä Suomeen, jossa se jatkoi matkaansa Q2 Servicelle päällirakennettavaksi. Siellä autoon asennettiin Nordic Tankin maitosäiliöt.

AJA Nordicilla on viisi maidonkeräilyautoa ja 25 kuljettajaa. Heistä viidesosa on naisia.

AJA Nordicilla on viisi maidonkeräilyautoa ja 25 kuljettajaa. Heistä viidesosa on naisia.

”Olen ollut Scaniaan tyytyväinen. Minulle on tärkeää, että kuorma-auto on kestävä ja taloudellinen. Kaasusta meillä ei ollut kokemusta, mutta kun kilpailutin kolme uutta maitoautoa, päätin ottaa yhden niistä kaasukäyttöisenä. Asiakkaamme Valio panostaa kaasuun enkä ole itsekään koskaan halunnut olla kehityksen jarru vaan mieluummin veturi.”

Sellainen AJA Nordic onkin aivan konkreettisesti, sillä Ruotsista tullut kaasuauto on ainutlaatuinen omassa luokassaan. Sen ideaa voi käyttää hyväksi muissakin käyttötehtävissä. Lindfelt kertoo sen jo herättäneen kiinnostusta mm. jätekuljetusten puolella.

Ohjaamon taakse lisättiin kaksi 235 litran tankkia.

Ohjaamon taakse lisättiin kaksi 235 litran tankkia.


”Hyvin tämä on kulkenut”

Joulukuun puoliväliin mennessä AJA Nordicin uudella kaasuautolla on ajettu kolmisen viikkoa. Kuljettaja Sami Natri vilkuttaa sillä ulos Valion Seinäjoen meijeriltä, jonne kävi tyhjentämässä lastin ruotsiksi hoidettujen lehmien maitoa.

Nyt Natrilla on hetki aikaa jutella.

”Hyvin tämä on kulkenut. Ja hiljaisesti. Moni epäili, että riittääkö 460-hevosvoimainen kaasumoottori, mutta kyllä se riittää”, Natri tuumaa.

Siirilä on samaa mieltä. Itse asiassa kuorma-autoja vaihtaessaan hän vaihtoi yhden dieselkoneenkin 500 hevosvoimasta 460.

”Se on taloudellisempi. Eikä täällä Pohjanmaalla ei ole yhden ainuttakaan mäkeä missään”, Siirilä hymähtää.

”Kaasu laskee tosi kovaa puoleen väliin tankkia, mutta loppu on todella riittoisaa. Emme ole tohtineet vielä testata, että kuinka pitkälle sillä pääsee”, Siirilä sanoo.

Sami Natrin mielestä uusi kaasuauto on kulkenut hyvin ja hiljaisesti.
Sami Natrin mielestä uusi kaasuauto on kulkenut hyvin ja hiljaisesti.

Tarkkaa polttoaineenkulutusta on hieman vaikea arvioida, sillä siihen vaikuttaa maitoauton kohdalla myös maidon pumppaus tiloilla säiliöihin. Ensin maito kerättiin 64 tonnin maksimipainoisen yhdistelmän tankkeihin ja kun sen kuljetus onnistui, siirryttiin viisiakseliseen peräkärryyn ja 68 tonniin. Myös sen kanssa Scania rullasi reittinsä ongelmitta.

13.01.2025 10.20Kotimaiset NextOil kierrätysöljyt metsäkonekäyttöön
13.01.2025 8.00Teollisuustuotanto kasvoi marraskuussa 2024 sekä edellisestä kuukaudesta että vuodentakaisesta
13.01.2025Autoalan lobbausjärjestö penää hallitukselta toimia Suomen autokannan ikääntymisen hidastamiseksi
12.01.2025 12.00Iveco eDaily - Työjuhta sähköistyi
12.01.2025 8.00Vaihtotase oli ylijäämäinen vuoden 2024 marraskuussa
11.01.2025 11.00Metsä Group jatkaa yhteistyötä Suomen 4H-liiton kanssa
10.01.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 10.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
10.01.2025 11.27Toimintamatkaa lisätankeilla
09.01.2025 9.08Jyväskylän yliopiston johtamalle konsortiolle merkittävä rahoitus kvanttiteknologioiden kehittämiseen
08.01.2025 18.00Ruotsalainen Axel Johnson International hankki enemmistön Parlok Oy:n ja Parlok Trading Oy:n osakkeista

Siirry arkistoon »