Vaihtoehtoiset käyttövoimat toivat lohtua Volvo Trucksin alakuloiselle vuodelle 2024

07.01.2025 15.42

Volvo-FM-LNG-tankkaus.jpg

Volvo Trucksin kuorma-autojen rekisteröinnit laskivat Suomessa ja Ruotsissa merkittävästi vuonna 2024. Valmistaja hakee lohtua alakuloiselle vuodelle vähäpäästöisten kuorma-autojen markkinasta, jossa Volvo Trucks sanoo olevansa markkinajohtaja reilulla marginaalilla.

Suomessa kuorma-autojen markkina asettui ensirekisteröintien määrässä mitattuna 3444 autoon, mikä tarkoittaa noin 13 prosenttia edellisvuotta heikompaa kokonaismarkkinaa. Edellisvuoden markkinajohtaja Volvo Trucksin markkinaosuus laski vuoden 2023 1209 autosta 936 autoon, laskua 22,6 prosenttia. Näistä raskaita yli 16-tonnisia oli 900 autoa.

Vastaavasti Ruotsissa raskaiden kuorma-autojen kokonaismarkkina laski vuoden 2023 yhteensä 6620 autosta 5 230 autoon. Myös Ruotsissa markkinajohtajan valtikkaa pitäneen Volvon osuus raskaissa kuorma-autoissa laski vuoden 2023 yhteensä 2984 autosta 2096 kuorma-autoon vuonna 2024. Laskua liki 30 prosenttia. Samalla Scania nousi molemmissa maissa markkinajohtajaksi.

FAKTA: Sähkö- ja kaasukäyttöisten raskaiden kuorma-autojen osuus uusien autojen ensirekisteröinneissä kasvoi Suomessa ja laski Ruotsissa vuonna 2024. 

Volvo Trucksin mukaan vuonna 2024 sähkö- ja kaasukäyttöisten raskaiden (yli 16 t) kuorma-autojen osuus ensirekisteröidyistä raskaista kuorma-autoista oli Suomessa 8,12 %. kun edellisvuonna luku oli 4,23 %. Ruotsissa ensirekisteröitiin vuonna 2024 yhteensä 342 sähkökäyttöistä ja yhteensä 565 kaasukäyttöistä raskasta kuorma-autoa markkinaosuuden asettuessa 4,74 prosenttiin. Kaasuautojen määrä laski reilulla 23 prosentilla ja sähköautojen kasvoi liki 20 prosentilla. Vuonna 2023 sähkö- ja kaasuautojen osuus Ruotsin raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinneissä ylti yhteensä 6,83 prosenttiin.

Markkinajohtaja vaihtoehtoisissa

Volvo Trucks sanoo olevansa markkinajohtaja sekä sähkö- että kaasukuorma-autoissa Suomessa ja ilmoittaa toimivansa molempien vaihtoehtoisten käyttövoimien osalta markkinan suunnannäyttäjänä. Volvon mukaan sen raskaiden sähkökuorma-autojen markkinaosuus Suomen markkinassa oli 60,98 % ja kaasun 48,30 prosenttia. Ruotsin lukemia ei ole tällä hetkellä saatavilla.

600 km toimintamatkaa

Volvon mukaan sen täyssähköisen valikoima täydentyy kuluvan vuoden aikana uudella pitkän toimintamatkan versiona FH Electric -kuorma-autosta. Sen kerrotaan yltävän jopa 600 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella. Volvon mukaan se mahdollistaa, että kuljetusyritykset voivat liikennöidä sähkökuorma-autoilla kaupunkien välisillä ja pitkän matkan reiteillä. Uuden Volvo FH Electricin kerrotaan tulevan myyntiin tämän vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. 

Kaasu kiinnostaa 

Sähkön lisäksi myös kaasukuorma-autojen markkina kasvoi viime vuonna Suomessa. Raskaissa kaasukuorma-autoissa Volvo oli markkinajohtaja tukevalla reilun 40 prosentin markkinaosuudella. 

”Kaasuvoimalinjamme on osoittanut taloudellisuutensa. 8x4-mallien monipuolinen tarjonta yhdessä 500 hevosvoiman tehoversion kanssa tarjoaa vaihtoehdon myös raskaisiin käyttötehtäviin aina 75 tonnin yhdistelmämassaan asti”, Volvo Finlandin myyntijohtaja Veli Pusa kertoo.  

Katso video Volvo Trucks kaasuauton käyttökokemuksista: 

Toimituksen kommentti: Volvo Trucksin raskaissa kuorma-autoissa käyttämä puristussytytteinen "kaasumoottori" ei ole täysin verrattavissa muiden valmistajien vastaaviin voimanlähteisiin, sillä se käyttää pieniä määriä dieseliä palotapahtuman käynnistykseen sekä adblue-ureanestettä haitallisten palokaasujen puhdistukseen. Vastaavasti muiden valmistajien kaasumoottorien hyödyntäessä kipinäsytystä, jokamahdollistaa Volvon moottoriin verrattuna matalammat CO2-päästöt.

Volvon vastaus/oikaisupyyntö toimituksen kommenttiin:

"Volvon puristussytteisellä kaasumoottorilla saavutetaan huomattavasti parempi hyötysuhde vrt. ottosyklillä toimivaan kaasumoottoriin ja sitä kautta pienempi polttoaineen kulutus. Co2-päästöjen muodostuessa polttoainekulutuksen mukaan ei voida todeta, että ottosyklisellä kaasumoottorilla saavutettaisiin lähtökohtaisesti pienemmät CO2-päästöt." Nina Uschanov, Marketing Communications & PR Manager, Volvo Finland Oy

 Lähteet: 

13.01.2025 10.20Kotimaiset NextOil kierrätysöljyt metsäkonekäyttöön
13.01.2025 8.00Teollisuustuotanto kasvoi marraskuussa 2024 sekä edellisestä kuukaudesta että vuodentakaisesta
13.01.2025Autoalan lobbausjärjestö penää hallitukselta toimia Suomen autokannan ikääntymisen hidastamiseksi
12.01.2025 12.00Iveco eDaily - Työjuhta sähköistyi
12.01.2025 8.00Vaihtotase oli ylijäämäinen vuoden 2024 marraskuussa
11.01.2025 11.00Metsä Group jatkaa yhteistyötä Suomen 4H-liiton kanssa
10.01.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 10.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
10.01.2025 11.27Toimintamatkaa lisätankeilla
09.01.2025 9.08Jyväskylän yliopiston johtamalle konsortiolle merkittävä rahoitus kvanttiteknologioiden kehittämiseen
08.01.2025 18.00Ruotsalainen Axel Johnson International hankki enemmistön Parlok Oy:n ja Parlok Trading Oy:n osakkeista

Siirry arkistoon »