Vaihtoehtoiset käyttövoimat toivat lohtua Volvo Trucksin alakuloiselle vuodelle 2024

07.01.2025 15.42

Volvo-FM-LNG-tankkaus.jpg

Volvo Trucksin kuorma-autojen rekisteröinnit laskivat Suomessa ja Ruotsissa merkittävästi vuonna 2024. Valmistaja hakee lohtua alakuloiselle vuodelle vähäpäästöisten kuorma-autojen markkinasta, jossa Volvo Trucks sanoo olevansa markkinajohtaja reilulla marginaalilla.

Suomessa kuorma-autojen markkina asettui ensirekisteröintien määrässä mitattuna 3444 autoon, mikä tarkoittaa noin 13 prosenttia edellisvuotta heikompaa kokonaismarkkinaa. Edellisvuoden markkinajohtaja Volvo Trucksin markkinaosuus laski vuoden 2023 1209 autosta 936 autoon, laskua 22,6 prosenttia. Näistä raskaita yli 16-tonnisia oli 900 autoa.

Vastaavasti Ruotsissa raskaiden kuorma-autojen kokonaismarkkina laski vuoden 2023 yhteensä 6620 autosta 5 230 autoon. Myös Ruotsissa markkinajohtajan valtikkaa pitäneen Volvon osuus raskaissa kuorma-autoissa laski vuoden 2023 yhteensä 2984 autosta 2096 kuorma-autoon vuonna 2024. Laskua liki 30 prosenttia. Samalla Scania nousi molemmissa maissa markkinajohtajaksi.

FAKTA: Sähkö- ja kaasukäyttöisten raskaiden kuorma-autojen osuus uusien autojen ensirekisteröinneissä kasvoi Suomessa ja laski Ruotsissa vuonna 2024. 

Volvo Trucksin mukaan vuonna 2024 sähkö- ja kaasukäyttöisten raskaiden (yli 16 t) kuorma-autojen osuus ensirekisteröidyistä raskaista kuorma-autoista oli Suomessa 8,12 %. kun edellisvuonna luku oli 4,23 %. Ruotsissa ensirekisteröitiin vuonna 2024 yhteensä 342 sähkökäyttöistä ja yhteensä 565 kaasukäyttöistä raskasta kuorma-autoa markkinaosuuden asettuessa 4,74 prosenttiin. Kaasuautojen määrä laski reilulla 23 prosentilla ja sähköautojen kasvoi liki 20 prosentilla. Vuonna 2023 sähkö- ja kaasuautojen osuus Ruotsin raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröinneissä ylti yhteensä 6,83 prosenttiin.

Markkinajohtaja vaihtoehtoisissa

Volvo Trucks sanoo olevansa markkinajohtaja sekä sähkö- että kaasukuorma-autoissa Suomessa ja ilmoittaa toimivansa molempien vaihtoehtoisten käyttövoimien osalta markkinan suunnannäyttäjänä. Volvon mukaan sen raskaiden sähkökuorma-autojen markkinaosuus Suomen markkinassa oli 60,98 % ja kaasun 48,30 prosenttia. Ruotsin lukemia ei ole tällä hetkellä saatavilla.

600 km toimintamatkaa

Volvon mukaan sen täyssähköisen valikoima täydentyy kuluvan vuoden aikana uudella pitkän toimintamatkan versiona FH Electric -kuorma-autosta. Sen kerrotaan yltävän jopa 600 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella. Volvon mukaan se mahdollistaa, että kuljetusyritykset voivat liikennöidä sähkökuorma-autoilla kaupunkien välisillä ja pitkän matkan reiteillä. Uuden Volvo FH Electricin kerrotaan tulevan myyntiin tämän vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. 

Kaasu kiinnostaa 

Sähkön lisäksi myös kaasukuorma-autojen markkina kasvoi viime vuonna Suomessa. Raskaissa kaasukuorma-autoissa Volvo oli markkinajohtaja tukevalla reilun 40 prosentin markkinaosuudella. 

”Kaasuvoimalinjamme on osoittanut taloudellisuutensa. 8x4-mallien monipuolinen tarjonta yhdessä 500 hevosvoiman tehoversion kanssa tarjoaa vaihtoehdon myös raskaisiin käyttötehtäviin aina 75 tonnin yhdistelmämassaan asti”, Volvo Finlandin myyntijohtaja Veli Pusa kertoo.  

Katso video Volvo Trucks kaasuauton käyttökokemuksista: 

Toimituksen kommentti: Volvo Trucksin raskaissa kuorma-autoissa käyttämä puristussytytteinen "kaasumoottori" ei ole täysin verrattavissa muiden valmistajien vastaaviin voimanlähteisiin, sillä se käyttää pieniä määriä dieseliä palotapahtuman käynnistykseen sekä adblue-ureanestettä haitallisten palokaasujen puhdistukseen. Vastaavasti muiden valmistajien kaasumoottorien hyödyntäessä kipinäsytystä, jokamahdollistaa Volvon moottoriin verrattuna matalammat CO2-päästöt.

Volvon vastaus/oikaisupyyntö toimituksen kommenttiin:

"Volvon puristussytteisellä kaasumoottorilla saavutetaan huomattavasti parempi hyötysuhde vrt. ottosyklillä toimivaan kaasumoottoriin ja sitä kautta pienempi polttoaineen kulutus. Co2-päästöjen muodostuessa polttoainekulutuksen mukaan ei voida todeta, että ottosyklisellä kaasumoottorilla saavutettaisiin lähtökohtaisesti pienemmät CO2-päästöt." Nina Uschanov, Marketing Communications & PR Manager, Volvo Finland Oy

 Lähteet: 

17.07.2025 11.00Metsäteollisuus suhtautuu EU:n ilmastotavoitteisiin toiveikkaan realistisesti
16.07.2025 9.40Vahvaa koneosaamista Pohjoismaissa - nuoret ammattilaiset haluavat silti oppia enemmän
16.07.2025 8.30Luken tutkimusprofessorit: Ilmastotavoitteita ei pidä laskea metsien nielujen varaan - Hakkuiden vähentämisellä saavutettava ilmastohyöty vähäinen
16.07.2025 8.00Lopella sijaitsevan Rautasuon ennallistamistyöt alkavat heinäkuussa
15.07.2025 22.00HUOMIO! Energiapäivä Lapinjärven Pukarolla lauantaina 26. heinäkuuta - luvassa haketusnäytöksiä, metsäkonekorjuuta ja näyttävää kalustoa
15.07.2025 16.00Sampo-Rosenlew HR 56 - kevyt ja ketterä harvesteri
15.07.2025 9.00Uusi Logset 4F GT 3.3 -kuormatraktori on entistäkin tehokkaampi
15.07.2025 8.00Neste toimittaa uusiutuvaa lentopolttoainetta (SAF) DHL Expressille Singaporen Changin lentoasemalle - yksi Aasian suurimmista lentorahtisektorin SAF-sopimuksista
14.07.2025 11.00Kuiviketurpeen niukkuuteen voidaan vastata luvittamalla riittävästi turvetuotantoalaa
13.07.2025 17.00Matec-Trailer on hakekuljetuskaluston erikoisosaaja

Siirry arkistoon »