Säiliövalmistuksen osaaja esittelee uudet ratkaisut polttoaineiden kuljettamiseen työmaalle07.01.2025 12.00
Kontiolahtelainen Kaucon Oy on erikoistunut erikoistunut UN-hyväksyttyjen IBC-säiliöiden valmistamiseen teollisuuden ja ympäristöalan tarpeisiin vuosikymmenten kokemuksella. Nyt markkinoille on tuotu myös edistykselliset säiliöratkaisut polttoaineiden kuljettamiseen. (kuva yllä: Yli 35 vuoden ajan IBC-pakkauksia valmistanut Kaucon Oy on aloittanut myös polttoainesäiliöiden valmistuksen koneurakoitsijoiden tarpeisiin. – Tässä on valmistumassa ruostumattomasta teräksestä 1000-litran Motocube -säiliö, mikä tuotiin markkinoille pari vuotta sitten sekä uusin tuotteemme 500-litran Flatcube -säiliö, esittelevät Asko (vas.) ja Henri Mertanen.) Kaucon Oy:n toimitusjohtaja Asko Mertanen aloitti työskentelyn säiliörakenteiden parissa 80-luvun puolivälissä sen aikaisten alan johtavien toimijoiden palveluksessa. - Teräsrakenteet olivat tulleet tutuksi jo aiemmin ja säiliöpuoli kiinnosti niin paljon, että perustimme kaverin kanssa Kauconin vuonna 1989, ja erilaisten terässäiliöiden valmistus alkoi näissä Kontiolahden tiloissa samana syksynä. Ensimmäiset säiliöt toimitettiin Ruotsiin painoväritehtaan tarpeisiin ja siitä toiminta alkoi kasvamaan. Selvisimme 90-luvun alun laman yli kovalla työllä ja uusien tuotteiden jatkuvalla kehittämisellä eri toimialoille. Valmistimme esimerkiksi markkinoiden ensimmäiset, UN-tyyppihyväksytyt säiliöt kiinteälle ongelmajätteelle täällä tuotannossamme. Uusia tuotteita syntyi tasaiseen tahtiin kuten esimerkiksi jäteöljyastiat sekä erilaiset prosessiteollisuuden ja elintarvikepuolen erikoisastiat asiakkaiden tarpeisiin räätälöitynä, mitkä muodostavat edelleen tänäkin päivänä valikoimamme rungon, kertoo Mertanen. (kuva: Kaucon valmistaa räätälöityjä IBC-säiliöratkaisuja teollisuuden ja ympäristöalan tarpeisiin.) Innovatiivisuus on ollut aina Kauconin voimavara: - Olemme ottaneet aina haasteet vastaan rohkeasti ja onnistuneet toteuttamaan asiakkaiden toiveet sekä korkeat vaatimukset säiliötuotteille. Siitä periaatteesta pidämme tiukasti kiinni jatkossakin. (kuva: Tuotantotilat Kontiolahdelle soveltuvat erinomaisesti säiliövalmistukseen ja ajanmukainen konekanta on tarkoitukseen sopiva.) Toimintaa kehitetään seuraavalle tasolle Askon poika Henri Mertanen vastaa tänä päivänä tuotannosta, sopimusvalmistuksesta ja yrityksen kehittämisestä tulevaisuuden mahdollisuuksiin. - Olen ollut mukana tehtaalla nuoresta saakka ja 16-vuotiaana aloitin palkkatöissä koulun ohessa, joten näkemystä ja uusia ajatuksia on syntynyt miten viedä Kauconin tarinaa eteenpäin seuraavalle tasolle pitkäjänteisesti. Kävin ammattikoulussa suunnittelupuolen ja suoritin lisäksi erikoisammattitutkinnot työn johtamisesta ja hitsausneuvonnasta. Lisäksi olemme suorittaneet isän kanssa erilaisia valmennuskursseja, joista on saanut hyvät eväät jatkoa ajatellen, kertoo Henri Mertanen ja jatkaa: - Kehitämme edelleen tuotelinjoja sekä uusien tuotteiden että nykyisten valmistusmenetelmien osalta. Tavoitteena on tuoda pitkälle räätälöityjen säiliöratkaisuiden rinnalle myös sarjatuotteita, mistä hyvänä esimerkkinä uudet polttoaineenkuljetus ratkaisut. (kuva: Kauconin tuotantohenkilökunnalla on vankka kokemus säiliörakenteiden valmistuksesta ruostumattomasta teräksestä.) Tuotanto soveltuu säiliövalmistukseen Kauconin tuotannosta löytyy laaja ajanmukainen konekanta säiliövalmistukseen, kuten esimerkiksi maakunnan ainoa viistevesi leikkuri. - Meillä on koneet tehdä erikoisemmatkin säiliöratkaisut oman kaston alla. Lisäksi hyödynnämme lähialueen alihankintaverkostoa osatuotannossa, mikä antaa mahdollisuuden skaalata tuotantoa tilanteen mukaan. Ja tuotannosta löytyy todella vankkaa osaamista valmistustekniikoista - kourallinen osaavia tekijöitä saa ihmeitä aikaan, sanoo Henri Mertanen. Motocube -polttoainesäiliöt vakuuttaneet urakoitsijat Pari vuotta sitten Kaucon toi markkinoille metsä- ja maarakennuskone urakoitsijoiden käyttöön tarkoitetun, huippuunsa kehitetyn rakenneteräksestä valmistetun polttonesteen kuljetussäiliön (IBC), mitä on toimitettu kasvavissa määrin asiakkaille. - Motocube -säiliö on tilavuudeltaan 1000 litraa ja se on UN-hyväksytty maantiekuljetuksiin. Säiliön kaksoisvaippa rakenne muodostaa samalla suoja-altaan ja rakenne on muutenkin viisaasti toteutettu. Varustelu on mietitty koneurakoitsijoiden tarpeisiin mistä esimerkkinä sivutaaki, mikä mahdollistaa säiliön kuljettamisen ajokoneen pankolla, kertoo Asko Mertanen.
(kuva: Asko Mertanen esitteli uutta Flatcube -polttoainesäiliötä FinnMetko 2024 -näyttelyssä, missä se sai osakseen suurta huomiota metsä- ja maarakennusalan urakoitsijoilta. Kuvassa Flatcube pick-upin lavalla kuljetusasennossa lappeellaan.) Uusi Flatcube -polttoainesäiliö herätti huomiota FinnMetkossa Motocube -säiliöstä saatu hyvä asiakaspalaute johti tuotekehitysprojektiin, minkä tuloksena FinnMetko 2024 -näyttelyssä esiteltiin ennen näkemätön uutuus: Flatcube -säiliö pick-up ja pakettiautoilla tapahtuvaan polttoainekuljetukseen, mikä sai osakseen todella paljon huomiota. (kuva: Pakettiautossa Flatcube voidaan kuljettaa pystyssä pitkä kylki alaspäin.) - Kyseessä on ruostumattomasta teräksestä valmistettu, pakkasen kestävä ja pitkäikäinen hyväksytty IBC-säiliö 300 tai 500 litran vakiotilavuudella, mikä mahdollistaa polttoaineen huoletonta kuljettamista vuosikymmeniksi kun VAK-määräaikaistarkastukset hoidetaan 2,5 / 5 vuoden välein, mikä ei muovisäiliöillä ole mahdollista. Flatcuben erikoisuus on sen rakenteessa, mikä mahdollistaa kuljettamisen ns. lappeellaan tai pystyssä pitkä kylki alaspäin, joten se makaa nätisti pick-upin lavalla tai seisoo pakettiautossa. Flatcube on perusvarusteltu laadukkaasti ja siihen on kehitteillä erilaisia lisävarusteita. Silti hinta on laatuun ja todella pitkään käyttöikään suhteutettuna edullinen, joten kannattaa ottaa yhteyttä ja investoida tehokkaaseen polttoaineen kuljetusratkaisuun, ilmoittaa Mertanen ja jatkaa:. - Tarvittaessa molemmilla IBC-säiliöillämme saa kuljettaa myös bensiiniä vapaarajan puitteissa. Suoritamme myös kaikkien valmistajien IBC-säiliöille VAK -määräaikaistarkastukset joustavasti. |