Päällirakenneratkaisut energia- ja kierrätyspuolelle

06.01.2025 12.00

mpn1.jpg

Metallipaja Nieminen Oy suunnittelee ja valmistaa raskaan kuljetuskaluston yksilölliset päällirakenteet kuorma-autoihin sekä perävaunuihin erityyppisille alustoille yli 40 vuoden kokemuksella. 

(kuva: Metallipaja Nieminen tarjoaa päällirakenneratkaisut myös energia- ja kierrätyskuljetuksiin. Kuvassa Kuljetus Sirjonen Oy:lle valmistettu kuorma-auton MPN -energialava, millä ajetaan käytettyjä renkaita kierrätykseen. Vastaavaa rakennetta voidaan käyttää myös energiapuun kuljetukseen.)

MPN -päällirakenteet tunnetaan pitkälle räätälöidyistä asiakaskohtaisista ratkaisuista. Lisäksi Jämsän tuotantotiloissa tehdään monipuolisesti kuljetuskaluston huoltoja sekä laajempia peruskunnostuksia ja muutostöitä.

- Ymmärrämme asiakkaiden muuttuvat käyttö- ja kehitystarpeet ja rakennamme niitä vastaavat ratkaisut käyttötarkoituksen mukaan. Suunnittelun keihäänkärkenä on erinomainen käytettävyys, kestävyyden takaa oikeat materiaalivalinnat ja laadukkaat komponentit sekä viimeistelty työn jälki. Tavoitteena on aina saumattomasti toimiva kokonaisuus asiakkaan kustannustehokkaaseen käyttöön, kertoo yrittäjä Kari Nieminen.

mpn3.jpg

(kuva: - Jos on tarvetta juuri käyttötarpeeseen suunnitellulle ja laadukkaasti toteutetulle rakenteelle, kannattaa olla yhteydessä. Pystymme myös toteuttamaan projektit järkevässä aikataulussa, ilmoittaa Kari Nieminen.)

Rahtilavojen ja kapellirakenteiden erikoisosaaja

Metallipaja Nieminen tarjoaa ratkaisut laajasti erilaisiin kuljetustarpeisiin optimoituna.

- Vankkaa osaamistamme ovat esimerkiksi rahtilavarakenteet, joihin asennetaan tarvittavat lisävarusteet kuten kappaletavaranosturit tai ajoneuvonosturit. Nousukapellit ja liukukatot toteutamme kuorma-autoihin perävaunuihin, puoliperävaunuihin ja kokonaisiin ajoneuvoyhdistelmiin. Valmistamme kiinteäkattoisia nousukapelleja sekä paineilma- että hydraulitoimisesti. Sivupeitteet viikkautuvat ylös paineilmalla tai ovat kiinteät, asiakkaan toiveista riippuen. Kapellit on myös mahdollista asentaa useampaan eri lastauskorkeuteen, jolloin kuormatilaa saadaan lisättyä tarpeen mukaan. Nousukapelli voidaan varustaa liukukatolla edestä ja takaa aukeavaksi. Sivupressujen alaslukitus toteutetaan hydraulisesti tai pneumaattisesti. Meiltä saa lisäksi myös vyökapellipeitteet ja -lavat, sanoo Nieminen.

mpn6.jpg

(kuva: Metallipaja Nieminen valmistaa MPN -päällirakenteet asianmukaisissa toimitiloissa Jämsässä, missä tehdään myös kuljetuskaluston huollot, laajemmat kunnostukset sekä erilaiset muutostyöt.)

Päällirakenteet betonielementeistä puunajoon

Muita MPN päällirakenteita ovat mm. kippaavat tasonostolaitteet, perävaunun rakenteet betonielementtien kuljetukseen sekä puutavara-autojen varustelut.

- Jos on tarvetta juuri käyttötarpeeseen suunnitellulle ja laadukkaasti toteutetulle rakenteelle, kannattaa olla yhteydessä. Pystymme myös toteuttamaan projektit järkevässä aikataulussa, ilmoittaa Nieminen.

mpn2.jpg

(kuva: MPN -energialavan seinärakenteet toteutetaan yhdestä isosta, muotoonsa laserleikatusta SSAB:n kulutusterästeräslevystä per puoli, jolloin seinä ei mene laineille kuten käy useista levyistä hitsatuissa rakenteissa.)

Ratkaisut energia- ja kierrätyspuolelle

Energia- ja kierrätyspuolen ajotehtävät lisääntyvät koko ajan ja Metallipaja Niemisellä on kokemusta tehokkaiden päällirakenteiden valmistuksesta kyseisiin ajotehtäväiin.

- Kuljetettavat materiaalit vaihtelevat hyvin laajasti energiapuusta kierrätysmetalliin ja rakennusjätteisiin tai vaikkapa auton renkaisiin. Yhteistä kaikille on se, että ne laittavat lavarakenteet todella lujille kestävyyden suhteen, toteaa Nieminen.

mpn4.jpg(kuva: MPN -energialavan takaseinän yläosa on käännettävissä nosturin kouralla korin sisäpuolelle ilman ylimääräistä vaurioherkkää hydrauliikkaa.)

Energialavoissa viisaita rakenneratkaisuja

Ensimmäiset MPN -energialavat toimitettiin asiakkaille kymmenisen vuotta sitten.

- Toteutamme energialavojen seinärakenteet yhdestä isosta, muotoonsa laserleikatusta SSAB:n kulutusterästeräslevystä per puoli, jolloin seinä ei mene laineille kuten käy useista levyistä hitsatuissa rakenteissa. Ja samalla säästetään myös työtunteja, kun hitsaamista on oleellisesti vähemmän, mikä näkyy myös valmistushinnassa. Rakenteen erikoisteräksiset pystypalkit ovat omaa muotoilua ja ne estävät levyjen vetelyä, Nieminen kertoo.

MPN -energialavan takaseinän yläosa on käännettävissä nosturin kouralla korin sisäpuolelle ilman ylimääräistä vaurioherkkää hydrauliikkaa. 

- Kun takaseinän yläosa saadaan käännettyä pois edestä, niin kuorman käsittely nosturilla sivulta helpottuu ja nopeutuu. Sitten kun takaseinän yläosa käännetään takaisin paikalleen, niin kuormatila on hyödynnettävissä kokonaan, opastaa Nieminen.

Energialavan apurunko on omaa suunnittelua ja valmistusta samoin kuin liikuteltava nosturin pukki.

- Lava kiinnitetään runkoon kätevällä kartiolukituksella ja nosturipukissa on hydraulinen kiristys mikä takaa sen, että nosturi ei huoju kuormattaessa, sanoo Kari Nieminen.

mpn5.jpg

(kuva: Erilaiset asiakastarpeisiin räätälöidyt rahtilava- ja kapellirakenteet ovat Metallipaja Niemisen vankkaa erikoisosaamista.)

mpn7.jpg

(kuva: Yrittäjä Kari Nieminen viettää ansaittua vapaa-aikaa enduropyörän sarvissa - kuvassa mennään Saariselän upeissa maisemissa Motojyskyn endurosafarilla.)

   

13.01.2025 10.20Kotimaiset NextOil kierrätysöljyt metsäkonekäyttöön
13.01.2025 8.00Teollisuustuotanto kasvoi marraskuussa 2024 sekä edellisestä kuukaudesta että vuodentakaisesta
13.01.2025Autoalan lobbausjärjestö penää hallitukselta toimia Suomen autokannan ikääntymisen hidastamiseksi
12.01.2025 12.00Iveco eDaily - Työjuhta sähköistyi
12.01.2025 8.00Vaihtotase oli ylijäämäinen vuoden 2024 marraskuussa
11.01.2025 11.00Metsä Group jatkaa yhteistyötä Suomen 4H-liiton kanssa
10.01.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 10.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
10.01.2025 11.27Toimintamatkaa lisätankeilla
09.01.2025 9.08Jyväskylän yliopiston johtamalle konsortiolle merkittävä rahoitus kvanttiteknologioiden kehittämiseen
08.01.2025 18.00Ruotsalainen Axel Johnson International hankki enemmistön Parlok Oy:n ja Parlok Trading Oy:n osakkeista

Siirry arkistoon »