Kannattavuutta ja helppoutta energiakouralla työskentelyyn

26.12.2024 11.00

kx1.jpg

KX-Energiakoura on rakenteeltaan uudenlainen energiakoura puun katkaisemiseen, kasaamiseen ja kuormaamiseen. Kouran ominaisuudet ovat vakuuttaneet käyttäjät meillä kotimaassa sekä laajasti vientimarkkinoille, joten muutamassa vuodessa valmistusmäärät ovat kasvaneet jo todella merkittäviksi Äänekosken tuotannossa.

(kuva yllä: KX-Energiapuukourien käyttöominaisuudet ovat tehneet niistä menestystuotteen niin kotimaassa kuin laajasti vientimarkkinoillakin.)

Yrittäjä Kimmo Tossavaisella on jo 20 vuoden kokemus energiapuukourien suunnittelusta, valmistuksesta ja myynnistä sekä myös energiapuun urakoinnista.

- Kehitin Alfa -giljotiinikouran vuonna 2005 ja myytyäni yhtiön syntyi JAK-Metallin toisen sukupolven kaksisylinteriset energiapuukourat, mistä myin omistukseni pois 2019 vuoden lopulla. Matkan varrella oli syntynyt mielikuva millainen oikein hyvä energiakoura olisi ja ajatuksen innoittama perustin KX-TreeShearsin talvella 2020, jolloin aloitettiin myös ensimmäisen KX-kouramallin testaus. Kyseinen KX280 -malli osoittautui toimivaksi, joten sen myynti aloitettiin saman vuoden syksyllä, kertoo Tossavainen, joka työskenteli aikanaan myös paperi- ja konepajateollisuuden palveluksessa.

kx2.jpg

(kuva: Modulaarirakenteisten kourien runkorakenne on kapeampi ja leuat suoremmat, joten kuljettaja näkee kouran läpi paremmin. Kouran levein kohta on leukojen kärki, jolloin koura on helpompi työntää puiden väliin, eikä osumia tule pystyyn jääviin puihin. Lisäksi leuat on maalattu oranssiksi mikä parantaa niiden näkymistä syksyn pimeydessä. Yhteensä leukoja on viisi kappaletta mikä tarjoaa paremman otteen puusta. Kuvassa suosittu KX280 -malli.)

Erinomaiset käyttöominaisuudet

KX-Energiapuukouran rakenne poikkeaa monessa asiassa markkinoilla olevista kourista.

- Kun aikanaan tein itse energiapuuta niin puustovaurioita syntyi runsaasti energialeimikoilla ja nuorien metsien hoidossa. Niinpä KX-Energiakouran suunnittelun ja muotoilun lähtökohtana oli parempi käytettävyys leimikoilla ja sitä kautta syntyvä tehokkuus sekä myös laitteen keveys. Kun leuoista tehtiin suoremmat ja runkorakenteesta kapeampi niin että sen läpi näkee paremmin, niin kuljettajan pystyy tarkempaan työskentelyyn nopeammin. Kouran levein kohta on leukojen kärki, jolloin koura on helpompi työntää puiden väliin, eikä osumia tule pystyyn jääviin puihin. Lisäksi leuat on maalattu oranssiksi mikä parantaa niiden näkymistä syksyn pimeydessä. Yhteensä leukoja on viisi kappaletta mikä tarjoaa paremman otteen puusta ja kouralla pystytään käsittelemään myös isompia puita, kun puristus on suuremmalta pinta-alalta, sanoo Tossavainen.

kx4.jpg

(kuva: - KX-Energiapuukourat suunnitellaan ja valmistetaan omissa tiloissa Äänekoskella, mikä mahdollistaa laadun valvonnan sekä nopean reagoinnin asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Vuodessa kouria valmistuu satoja kappaleita, esittelevät toimitusjohtaja Kimmo Tossavainen (vas.) ja vientimyynnistä vastaava Petri Siipola.)

Modulaarinen rakenne 

KX-Energiapuukourien rakenne on modulaarinen, mikä tarjoaa selkeitä etuja käyttäjälle.

- Kun kaikki pääkomponentit ovat modulaarisia niin ne pystytään vaihtamaan edullisesti ja käytetyn kouran pystyy päivittämään uuden veroiseksi edullisesti, mistä hyötyy urakoitsija ja samalla säästetään myös luonnonvaroja, kun enemmän ajettua kouraa ei tarvitse laittaa romuksi. Ja modulaarisuudesta on hyötyä myös käytännön työssä, kun esimerkiksi terän pystyy irrottamaan minuutissa, jolloin käyttöön saadaan tehokas lastauskoura. Myös erilaisia lisävarusteita, kuten joukkokäsittely ominaisuus, voidaan asentaa kätevästi jälkikäteen, Tossavainen toteaa.

Laaja mallisto eri käyttötarpeisiin

Tänä päivänä KX-Energiapuukoura mallisto on todella kattava, ja niitä voidaan asentaa kaivukoneisiin, metsäkoneisiin, traktoreihin, kappaletavaranostureihin, pyöräkuormaajiin, kurottajiin ja liukuohjattuihin kuormaimiin.

- Kaivukoneisiin löytyy KX210, KX250 ja KX280 mallit, mitkä ovat menestyneet erittäin hyvin markkinoilla. Lähinnä Keski-Euroopan tarpeisiin on kehitetty Z-mallit, mitkä ovat täysin ympäripyöriviä ja niitä voidaan käyttää myös erilaisissa kuormaajissa. Metsäkone ja traktorikäyttöön on tarjolla K-mallin kourat, joiden suosio kasvaa koko ajan. Lisäksi valikoimasta löytyy S-mallin yleiskahmarit kaivukoneisiin, metsäkoneisiin ja traktoreihin. Kourien modulaarisuus mahdollistaa kourien rakenteen helpon optimoinnin erilaisiin käyttötarkoituksiin, ilmoittaa Tossavainen.

kx3.jpg

(kuva: KX-Energiakourat voidaan varustaa myös joukkokäsittely ominaisuudella. Kuvassa KX350 -malli asennettuna kaivukoneeseen.) 

Made in Äänekoski

KX-Energiapuukourat ovat täysin kotimaisia tuotteita, joiden suunnittelu ja valmistus tapahtuu Äänekoskella tehokkaassa tuotannossa.

- Kouria valmistuu satoja vuodessa ja myynti kehittyy vahvasti erityisesti vientimarkkinoilla, joten liikevaihto kasvaa tänäkin vuonna voimakkaasti. Vaikka yli 80 % tuotteista menee vientiin niin kotimaa on edelleen meille erittäin tärkeä markkina-alue niin kaupallisesti kuin tuotekehityksenkin kannalta. Toimitamme kouria laajasti lähes kaikkiin Euroopan metsäisiin maihin ja kaukomarkkinoilla myynti kehittyy vahvasti USA:ssa, Kanadassa, Australiassa ja Etelä-Koreassa, mikä kuvastaa hyvin energiapuunkorjuun sekä metsänhoidon merkityksen kasvua globaalisti, kertoo vientimyynnistä vastaava Petri Siipola.

Saatavuus hyvä - toimitukset nopeat

Vientimarkkinoilla toimitaan osaavien jälleenmyyjien kautta ja Suomessa asiakkaat saavat ostettua KX-Energiapuukourat valmistajan myyjiltä tai jälleenmyyjiltä.

- Yhteistyökumppanimme ovat KH-Koneet, Konesilta, MT-Tukku ja Contrans, joten saatavuus on hyvällä tasolla eri puolilla maata ja toimitusajat nopeat. Myös hankintahinnaltaan KX-Energiakoura on edullinen suhteessa tehokkuuteen ja ominaisuuksiin sekä pitkään käyttöikään, lupaa Siipola.    

13.01.2025 10.20Kotimaiset NextOil kierrätysöljyt metsäkonekäyttöön
13.01.2025 8.00Teollisuustuotanto kasvoi marraskuussa 2024 sekä edellisestä kuukaudesta että vuodentakaisesta
13.01.2025Autoalan lobbausjärjestö penää hallitukselta toimia Suomen autokannan ikääntymisen hidastamiseksi
12.01.2025 12.00Iveco eDaily - Työjuhta sähköistyi
12.01.2025 8.00Vaihtotase oli ylijäämäinen vuoden 2024 marraskuussa
11.01.2025 11.00Metsä Group jatkaa yhteistyötä Suomen 4H-liiton kanssa
10.01.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 10.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
10.01.2025 11.27Toimintamatkaa lisätankeilla
09.01.2025 9.08Jyväskylän yliopiston johtamalle konsortiolle merkittävä rahoitus kvanttiteknologioiden kehittämiseen
08.01.2025 18.00Ruotsalainen Axel Johnson International hankki enemmistön Parlok Oy:n ja Parlok Trading Oy:n osakkeista

Siirry arkistoon »