Tenholassa luotetaan suomalaiseen Sisuun22.12.2024 13.55
Sisu Autolla on vahva kannatus valmistajan kotikulmilla. Kesän alussa Tenholaan valmistui Br. Holmberg Transport Ab:lle uusi ja näyttävästi varusteltu keltainen Sisu Polar Timber puutavarayhdistelmä. (kuva yllä: Pystyputkilla ja keulan sekä katon valoraudoilla varustetun uuden Sisu Polarin Minion-teema kuvaa Nicken mukaan hienosti puunkuljetusyrityksen arkea: - Juu, jokaisesta on kuva kyljessä. Kromit ovat Custom Partsilta, sisustus Kokkolasta West Customilta ja maalaukset Teerijärveltä Simon Ahlsvedilta. Taustalla yrityksen toinen keltainen Sisu.) Puolustusvoimien tuoreiden ajokalustohankintojen osalta vahvasti uutisissa esiintynyt kuorma-autovalmistaja Sisu Auto pitäytyy jatkossakin vaativiin erikoistehtäviin tarkoitettujen kuorma-autojen kotimaisena valmistajana. Kuluneen kesän ja syksyn aikana tuotannosta on valmistunut muun muassa useita puutavara- ja hakkuriautoja. Jälleen Sisu Tenholaan Vihreiden GTP Sisujen rinnalla valmistui kesän kynnyksellä kirkkaan keltaisella ohjaamolla varustettu Sisu Polar Timber puutavara-auto, joka luovutettiin Tenholaan, yhteen Uudenmaan ja kenties koko Eteläisen Suomen perinteisimpään Sisu-taloon. Vielä muutama vuosi takaperin punaisista ja tänään kirkkaan keltaisista Sisuistaan tunnettu Br. Holmberg Transport Ab on kuljettanut puuta Sisuilla jo yli puolen vuosisadan ajan. Ja vaikka kalusto hiljattain uudella ja uusimman sukupolven tietojärjestelmät omaavalla autolla täydentyikin, niin puunkuljetusyrityksen perinteitä velvoittaen sen vaihteistoksi valittiin synkronoimaton 18-vaihteinen Eaton-Fuller. Sisu Auto lukeutuu siihen harvalukuisten raskaiden kuorma-autovalmistajien joukkoon EU:ssa, jolta manuaalivaihteiston ylipäätään voi maantiekäyttöön tilata. Legendaarisen Fuller -vaihteiston valintaan liittyvään kysymykseen toimittaja saa Nicholas ”Nicke” Holmbergilta osakseen kenties hieman halveksivan katseen ja vastakysymyksen: - Onko niitä muita? Ollaan vähän sitä mieltä että se on kuljettajan tehtävä päättää millä vaihteella lähdetään liikkeelle ja sitä matkaa taitetaan. Eikä asiassa auta kuin olla samaa mieltä ammattinsa varmasti taitavien Tenholan Sisu -miesten kanssa. (kuva: Isä ja poika Holmberg ovat viimeisen päälle Sisu-miehiä. Ja miksi eivät olisi sillä Sisu Auto valmistaa kuorma-autoja Tenholan naapurissa Karjaalla ja pitää urheasti Suomen lippua ylhäällä edelleen myös maantieliikenteessä.) Minion -hahmot oikeasta elämästä Polarin ohjaamoa koristavat taidokkaat motiivimaalaukset, joissa ovat pääosissa Kätyrit elokuvista tutut Minion hahmot. Nicken mukaan hahmot peilaavat puunkuljetusyrityksen arjessa mukana olevia ihmisiä, ja hieman myös toiminnan vauhdikkuutta. Teema jatkuu ohjaamon puolella, missä hellyttävät keltaiset hahmot ovat tällä kertaa tikattu suoraan verhoilumateriaaleihin. Daimlerin voimaa Polaris Timberin voimanlähteenä on Daimlerin kuusisylinterinen ja iskutilavuudeltaan 15,6 litrainen moottori. Sen teholukemaksi ilmoitetaan 625 hv vääntömomentiksi tasan 3000 Nm. Voimalinjassa taakse päin jatkettaessa on vuorossa 6 -lehtinen telijousitus, trippeliteli vedonkatkaisulla ja hydraulisella telinnostolla. Se nostaa auton kääntyvyyden ja ketteryyden osalta aivan omaan luokkaansa maastossa kulkiessa. Sisu Auton Timber voimalinjavarustukseen sisältyvät myös 2. akselin painatus ja nousevat lokasuojat ensimmäisellä vetävällä akselilla. Varusteltu tehtävään Puutavara-autovarustelu on Alucarin käsialaa. Nosturiksi valittiin Logliftin Z140 Z-puominosturi. Ilmastoidusta ja lämmitettävästä nosturikopista kelpaa mättää puita pinoilta autoon ja autosta kasalle tai suoraan junan vaunuihin. Auton jatkeeksi kytketty 5-akselinen Briab puutavaravaunu tilattiin samaan aikaan uuden Sisun kanssa, mutta se saatiin reippaasti autoa aikaisemmin yritykselle ajoon. Kokonaismassaltaan 76-tonnisella yhdistelmällä kelpaa puuta kuljettaa. Auton suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä on 34 140 kg ja omamassa on ajoneuvon tietolomakkeen mukaan 14 420 kg, joka jättää auton kantavuudeksi noin 20 tonnia. Toimitus venyi Yrittäjä Staffan Holmbergilta riittää ymmärrystä Sisu Auton suuntaan, vaikka auton toimitus venähti reilulla vuodella sovitusta. - Olihan se, mutta täytyy nyt ajatella että auto olisi nyt jo vuoden vanha. Seuraava valmistuu sitten joskus nopeammin, ei tässä kannata nyt katkeroitua, vaan pitää katsoa tulevaisuuteen. Auto on nyt tuossa ja puu kulkee, se on tärkeintä. Ja hyvin puu on Br. Holmberg Transport Ab:n autoilla vuosikymmenten mittaan kulkenut ja kulkee tänäänkin. Kestoltaan pisin ja yhä hyvässä yhteisymmärryksessä toimiva asiakassuhde on sai alkunsa vuonna 1960 luvun puolivälissä Metsäliiton, nykyisen Metsä Groupin kanssa. Puut kerätään läntiseltä Uudeltamaalta ja toimitetaan Raumalle, Renkoon, Lohjalle Kirkniemeen ja Karjaan aseman puutavaraterminaaliin, missä on parhaillaan käynnissä melkoinen kuhina. - Kyllä tuossa on tainnut muutama miljoona kiintokuutiota meidän kautta lähiseudun savotoilta sahoille ja tehtaille kulkea. Aikaa on jo kulunut sen verran että moni metsä on jo ehtinyt kasvaa takaisinkin, Staffan arvioi. (kuva: Nosturiksi autoon valittiin Logliftin mallistosta taittuvapuominen 140 Z vaihtoehto. Nicken mukaan se on näppärämpi käyttää ja kasaan taipuva nosturi mahdollistaa täydet painot sekä helpottaa kuormansidontaa. - Tässä on vähän niin kuin kaksi koulukuntaa, ja monet ovat kyllä vaihtaneet myös takaisin S-malliin.) Valmistajan mannekiinit Holbergien näyttävästi varustellut ja Hankoniemeä ristiin rastiin kiertävät Sisut ovat nopeasti arvioituna mitä parhainta mainosta kilometrin päässä sijaitsevalle Sisu Autolle. Nicken Minion Sisulle ensimmäinen kesä näytti helteiseltä ja työn täyteiseltä. Kesäkuun puolivälissä tuottavaan työhön valmistunut auto pääsi heti kesän tiukkaan sesonkiin, sillä hyönteisasetuksen mukaan mänty oli kerättävä talteen heinäkuun alkuun ja kuusi saman kuun puoliväliin mennessä. - Kyllä nyt on saatu ajaa koko kalustolla ihan niin paljon kuin on pystytty ja keritty. Puita on ollut vähintäänkin riittävästi, ja on tehty vähän korkeampia kasoja tähän Karjaan ratapihalle, eli hyvältä näyttää sen puolesta, Staffan sanoo. Ajokiireistä huolimatta Minion-Sisu auto nähtiin kesän aikana pestynä ja puunattuna useissa kuorma-autotapahtumissa ja Tenholan Sisu-ässien vahva tekeminen palkittiin rahtiväen epävirallisissa Suomen mestaruuskilpailuissa Härmän Power Truck Showssa haastajaluokan 4. sijalla ja Best in Show -kategoriassa auto sijoittui hienosti 10. sijalle. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan mitä Tenholan suunnalta on odotettavissa tuleville kesille... |