MAN TGE 3.140 Next Level - Tyylikäs tasonnosto

21.12.2024 12.50

tge1.jpg

Heinäkuussa voimaan astunut uusi EU-ajoneuvojen turvallisuusasetus toi tukun uusia jalankulkijoiden turvallisuutta lisääviä varusteita kaikkiin ajoneuvoluokkiin. Avustin ja järjestelmäpäivityksen siivellä MAN modernisoi myös TGE pakettiautomalliaan kevyesti sisältä ja päältä. 

MAN TGE on valmistajan malliston tuorein tulokas. Vuodesta 2017 asti valmistettua Volkswagen Crafteriin perustuvaa hyötyautoa tarjotaan umpipakettiauton ohella myös alustamallina, useina eri vaihtoehtoina. Kuluvalle kesälle ajoitettu mallipäivitystä voi luonnehtia ulkoisesti varsin konservatiiviseksi. Näkyvintä uutta ovat kiiltäväksi lakatut sivupeilien kotelot ja saman käsittelyn saanut etumaski. Lisäksi etupuskurin kulmiin tuli uudet koristelistat ja maskiin mallipäivityksestä kertova NEXT -teksti.

Entistäkin mukavampi

Sisustan puolella on uutta on sitten enemmänkin. Uusi monitoimiohjauspyörä, digitaalinen mittaristo ja kookas, hipaisukytkimin varustettu keskusnäyttö ovat kopioitu liki sellaisinaan VW Golfista. Samaa linjaa edustaa uusi automaattivaihteiston käyttövipu, joka on nyt valmistajan rahtiautojen tapaan nostettu ohjauspyörän yhteyteen. Manuaalivaihteistoa hämmenetään tuttuun tapaan kepistä. Uutta ovat myös avaimeton käynnistys, sähkötoimisen seisontajarrun vipu ja sen yhteyteen viety Auto Hold -toiminnon kytkin. 

Mukavuusvarusteiden puolella uutta ovat langaton matkapuhelimen ylläpitolataus ja ohjauspyörän lämmitys, jossa nyt kolme eri tehoasentoa. Varsinaista puhelimen latausta varten autossa on useampi USB-C pistoke ja niistä irtoaa virtaa nykyisten puhelimien pikalaturien tapaan.

tge2.jpg

(kuva: Ohjaamo on nyt kuin suoraan VW Golfista, joskin tilaa on reilusti enemmän. Uuden digitaalisen mittariston anti on mukautettavissa kuljettajan toimesta. Tätä päivää on se että jo aivan perustoimintoja, kuten lämmityslaitteen säätöjä on kaivettava kosketusnäytöllisen MAN Media Van -järjestelmän syövereistä.)

Merkittävimpiin TGE Next Level -malliston uudistuksiin lukeutuvat 11 täysin uutta kuljettajaa tukevaa avustinta, joiden myötä autossa on enimmillään 27 erilaista avustinjärjestelmää. Näistä maininnan arvoisia ovat esimerkiksi ns. kuolleessa kulmassa liikkuvan jalankulkijan tai pyöräilijän tunnistus ja asiallisesti pelaava liikennemerkkien tunnistus sekä älykäs nopeusavustin, joka säätää auton nopeuden automaattisesti vakionopeudensäätimen ollessa kytkettynä. Osa uusista avustimista on seurausta GSR-asetuksesta, ja siten ne on löydyttävä kaikista uusista autoista. Tällaisiin lukeutuu liikennemerkkien tunnistusjärjestelmään liittyvä älykäs ajonopeuden valvonta. Tilapäisesti pois käytöstä aktivoitavissa oleva järjestelmä varoittaa ääni- ja visuaalisin signaalein ajonopeuden ylittäessä tielle määrätyn kattonopeuden.

Tekniikka tuttua

MAN TGE:n voimalinjapuolella teholtaan 102 hv diesel jää pois mallistosta. Jatkossa VW 2 litran hyötyautomoottorista on tarjolla 140, 163 ja 177 hv vaihtoehdot. Vaihteistopuolella on tarjolla 6-portainen manuaali ja 8-pykäläinen automaatti, joka on aina nelivedon yhteydessä.

Koejossa 140 heppainen, manuaalivaihteinen ja etuvetoinen noin 14 kuution kuormatilan omaava pakettiauto tarjoaa riittävän etenemiskyvyn kookkalle autolle, myös kevyesti kuormattuna. Jousitus pelaa moitteetta ja pitkä, liki 4,5 metrin akseliväli tuo autolle lisävakautta maantiellä. Joskin kääntyvyyden kustannuksella. Katsaus mallivaihtoehtotarjontaan paljastaa pykälää lyhyemmän akselivälin olevan peräti 85 cm vähemmän eli noin 3,65 metriä - joten vaihtoehdoissa löytyy!

Polttoainetta koeajoauto hörp- pi matka-ajossa noin kaherksan litraa satasella, ajonopeuden jää- dessä alle 100 km/h. Moottoritienopeuksilla mentiin jo pitkälle päälle yhdeksään litraan. Auton MAN Media Van -ajotietokoneen valikkojen syövereistä esiin loihditun polttoaineenkulutusdatan mukaan pitkän ajan keskikulutus useiden eri kuljettajien toimesta asettuisi 9,2 litraan satasella, mikä on täysin linjassa koeajossa mitatun polttoaineenkulutuksen kanssa.

Aikaisemmin kesällä koeajoimme Itävallassa pikaisesti vastaavalla koripituudella nelivetoisen, 163 hv moottorilla ja automaattivaihteistolla varustetun mallin. Sen ajotietokone näytti vuoristoteillä ajettaessa samankaltaisia kulutuslukemia.

tge3.jpg

(kuva: Lisävarustelistalta valitut ja ajovaloautomatiikan omaavat led-ajovalot ovat alansa kärkeä.)

Pakuna ja kuorma-autona

Jos tekniikka on säilynyt entisellään, niin ovat myös koripituudet ja korkeudet. TGE:tä on saatavana kolmena eri koripituutena ja kattokorkeutena. Umpikorimallien suurin kuormatila on 18,4 kuutiometriä ja alustamalleista pisimpään vaihtoehtoon sopii pituudeltaan 5,5 metrinen päällirakenne. Kokonaispainot yltävät pakettiautojen 3,5 tonnista N2 luokan kuorma-autojen 5,5 tonniin. Pakettiautot ovat etu- tai nelivetoisia. Yli 5 tonnisissa kuor- ma-autoissa on takaveto ja paripyörät. Vetomassa on enimmillään 3,5 tonnia. 

Kilpailukykyinen hinta

MAN TGE:n ja VW Crafterin merkittävimmät erot ovat vakiovarustelussa. Suomessa kuorma- automerkkiin päätyvä saa lähtötasolla kenties hieman enemmän mukavuutta. Ja tietenkin ammattiliikenteen joustavat huolto- sekä kattavat jälkimarkkinapalvelut. Useimmat kuljetusliikkeiden tarvitsemista palveluista on ladattavissa suoraan valmistajan Ringo-applikaatiokaupasta. 

Ja mitä hinnoitteluun tulee, niin merkkiä maahantuovan MAN Center / Adampolis Finlandin edustajan mukaan MAN TGE on aina kilpailukykyisesti hinnoiteltu.    

13.01.2025 10.20Kotimaiset NextOil kierrätysöljyt metsäkonekäyttöön
13.01.2025 8.00Teollisuustuotanto kasvoi marraskuussa 2024 sekä edellisestä kuukaudesta että vuodentakaisesta
13.01.2025Autoalan lobbausjärjestö penää hallitukselta toimia Suomen autokannan ikääntymisen hidastamiseksi
12.01.2025 12.00Iveco eDaily - Työjuhta sähköistyi
12.01.2025 8.00Vaihtotase oli ylijäämäinen vuoden 2024 marraskuussa
11.01.2025 11.00Metsä Group jatkaa yhteistyötä Suomen 4H-liiton kanssa
10.01.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 10.1. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
10.01.2025 11.27Toimintamatkaa lisätankeilla
09.01.2025 9.08Jyväskylän yliopiston johtamalle konsortiolle merkittävä rahoitus kvanttiteknologioiden kehittämiseen
08.01.2025 18.00Ruotsalainen Axel Johnson International hankki enemmistön Parlok Oy:n ja Parlok Trading Oy:n osakkeista

Siirry arkistoon »