Wüst - Sveitsiläistä laatua haketukseen09.12.2024 16.00
Laajasti metsäenergia-alalla toimiva Kuljetusliike Viikari Oy otti käyttöön Suomen ensimmäisen uuden Wüst -autohakkurin elokuussa. (kuva yllä: Wüst SMC812 hakkuri on asennettu Volvo FMX kuorma-auton alustalle; nosturina Palfinger Epsilon Q170L.) Sveitsiläinen hakkurivalmistaja Wüst tarjoaa tehdasvalmiit autohakkurit, joiden maahantuojana toimii OP System Finland. - Wüst valmistaa tehokkaita hakkureita vankalla kokemuksella ja rakentaa tehtaallaan autohakkureita nosturiohjaamosta tai kuorma-auton ohjaamosta operoitavina versioina. Selkeän yksinkertaisissa rakenteissa näkyy kaikessa sveitsiläinen laatu, mikä takaa toimintavarmuuden ja käyttömukavuuden, kertoo OP System Finlandin myyjä Jarkko Ventomäki. (kuva: Wüstin tehtaan teknisen puolen Jürg Fahrni (vas.) ja maahantuoja OP System Finlandin huoltpäällikkö Dick Bergholm järjestivät Kuljetusliike Viikarin porukalle käyttökoulutuksen; kuvassa Juho Viikari, Harri Saarinen, Juha Viikari, kuljettaja ja Raimo Viikari.) Vesilahden toinen Wüst Vesilahdessa toimipaikkaansa pitävälle Kuljetusliike Viikarille kyseessä ei ole vieras merkki, sillä yritys hankki pari vuotta sitten Euroopasta käytetyn Wüst autohakkurin. - Wüst on toiminut luotettavasti ja haketta syntyy tehokkaasti, joten hakkuri-investointia mietittäessä päädyimme Suomessa tuntemattomaan merkkiin. Olemme aina tehneet kalustovalintoja ennakkoluulottomasti maksimaalista tuottavuutta hakien. Ja nyt kun OP System Finland toimii Wüstin virallisena maahantuojana, toimivat myös varaosa- ja huoltopalvelut sekä tekninen tuki, mitä saadaan myös suoraan tehtaalta, kertoo Raimo Viikari. (kuva: Wüst tuottaa laadukasta haketta tehokkaasti erilaisista puumateriaaleista; kuvassa haketetaan korjuutähteitä metsäpäässä.) Tehdasvalmis paketti Kuljetusliike Viikarin uusi Wüst SMC-812 -hakkuriyksikkö on asennettu Volvo FMX 6x4 auton alustalle ja ohjaamonosturina toimii Palfinger Epsilon Q170L. - Hakkuri ottaa voiman Volvon 540 hevosvoimaisesta moottorista, mikä säästää polttoainetta verrattuna erillismoottoriseen hakkuriin; silti tehoa saadaan aivan riittävästi rummulle ja heit- timelle, toteaa Jarkko Ventomäki. Hakkurin valmistuttua Kuljetusliike Viikarin porukka kävi ensimmäisessä teknisessä koulutuksessa Sveitsissä, missä päästiin tutustumaan tarkemmin myös valmistajaan. - Wüstin tuotanto on tasokasta ja tekeminen tarkkaa kaikilla osa-alueilla eikä alppimaisemissakaan ole moittimista. Kun täysin töihin valmis hakkuri sitten saatiin Suomeen, kävi se vielä loppuvarustelussa OK-Konehuollolla Järvenpäässä. Sen jälkeen lyötiin teippaukset kylkiin ja lähdettiin töihin. Wüstilla tullaan operoimaan pääasiassa metsäpäässä mutta jonkin verran myös terminaalissa, kertovat Joni ja Juho Viikari. (kuva: Autohakkurin päällerakentamisessa on kiinnitetty erityistä huomiota kuljettajan päivittäiseen turvalliseen tekemiseen. Terien vaihto tapahtuu ergonomisesti kunnon työskentelytilassa.) Käyttökoulutus tärkeä osa koneen toimitusta Parin viikon työskentelyn jälkeen Vesilahdelle saapuivat Wüstin tehtaan teknisen puolen osaaja Jürg Fahrni ja OP System Finlandin huoltopäällikkö Dick Bergholm. - Vedimme Viikarin porukalle kakkoskierroksen koulutuksen, mikä on hyvä järjestää sitten kun uudesta laitteesta on jo jonkin verran käyttökokemusta. Samalla säädettiin kone kohdilleen kuljettajien toiveiden mukaisesti, mikä näkyy tehokkuudessa ja käytettävyydessä, kertoo Bergholm. Myös Wüstin Jürg Fahrni oli oikein tyytyväinen onnistuneeseen koulutustapahtumaan: - On todella hienoa, että Suomeen saatiin toimitettua uusi Wüst autohakkuri ja uskon sen vastaavan vaativan asiakkaan tarpeisiin. Viikarin henkilökunnalla on erittäin vankka kokemus hakkureista, mikä näkyi koulutuksissa ja koneen erityispiirteiden omaksumisessa. Kävimme koneenkäytön lisäksi läpi mm. huoltokohteet sekä terien ja seulojen vaihtoa, mitkä ovat todella tärkeitä asioita jatkon kannalta. Merkittävä valmistaja Wüst valmistaa vuosittain noin 20-25 hakkuria joista yli puolet rakennetaan kuorma-autojen päälle ja loput menee traktorikäyttöön. Lisäksi asennetaan Albachin valmistamia hakkureita kuorma-autojen päälle sekä tehdään hakkureiden peruskunnostuksia. Valmistusohjelmaan kuuluu myös puutavaraperävaunut ja puutavara-autojen päällerakentaminen. - Kotimaa on tärkein markkina-alueemme ja lisäksi hakkureita on toimitettu mm. Itävaltaan, Ranskaan, Italiaan, Tsekkiin, Puolaan, Liettuaan, Saksaan ja nyt myös Ruotsiin ja Suomeen, luettelee Fahrni. (kuva: Kuljetusliike Viikari hankki pari vuotta sitten Euroopasta käytetyn Wüst autohakkurin, mistä saatujen hyvien käyttökokemusten pohjalta tehtiin päätös uuteen Wüstin investoimisesta.) Toimii kuin sveitsiläinen kello Koulutustapahtumassa Vesilahdella Wüst autohakkurilla tehtiin haketta korjuutähteistä metsäpäässä ja pyöreästä puusta terminaalissa. - Wüst autohakkuri tuntuu kokonaisuudessaan todella hyvälle, joten sanonta että toimii kuin sveitsiläinen kello pitää paikkansa tässäkin tapauksessa. Kyseessä on viimeisen päälle laadukkaasti tehty kampe ja kompaktiin pakettiin on saatu kaikki tarpeellinen, millä on kätevä liikkua tiukoissakin paikoissa metsäpäässä. Ja erinomaisen laadukasta haketta syntyy suurella volyymilla, kehuu kuljettaja Harri Saarinen. Sivustaseuraaja kiinnittää ensimmäisenä huomion hakkurin hiljaiseen työskentelyääneen. - Joo nosturin hytissä ei tarvitse käyttää kuulosuojaimia ja äänet ei nouse juurikaan edes silloin kun rumpu pyörii hetken tyhjää, jos ei ehdi syöttää tarpeeksi nopeasti puuta sisään. Ja voimanlähteenä toimivan auton moottorin kierrokset ei seilaa vaan pysyvät tasaisena materiaalista riippumatta, mikä säästää varmasti myös polttoainetta. Hakkurin terien vaihtoa varten on tarjolla kunnon työskentelytila ja paikkojen putsaaminen käy helposti ennen kun lähdetään seuraavalle kasalle, listaa Saarinen uuden autohakkurin hyviä ominaisuuksia. (kuva: Kuljetusliike Viikari investoi tasaiseen tahtiin uuteen kalustoon - kesällä ajoon otettiin uusi Mercedes-Benz Arocs 2653 hakepuolikkaan veturi.) |