Lyhytperäinen kaivukone toimii myös laikkumätästyksessä - talvella erinomainen energiapuunteossa08.12.2024 15.00
Metsä-Hallio tunnetaan laajasta metsäkonekalustostaan mutta lisäksi käytössä on useita metsäalustaisia kaivukoneita. (kuva yllä: Metsä-Hallio otti syyskuussa käyttöön uuden metsäalustaisen Hyundai HX145A LCR kaivukoneen - kyseessä on yrityksen ensimmäinen lyhytperäinen kone metsätöihin.) - Itse asiassa oma urakointiurani alkoi juuri metsäalustaisilla kaivukoneilla laikkumätästystä tehden vuonna 2005 ja metsäkoneita alkoi tulla sitten rinnalle. Tänä päivänä teemme laajaa kokonaisurakointia yhtiöiden avainyrittäjänä; asiakkaitamme ovat UPM, Metsä Group, Westas ja Laania. Puuta korjataan yhteensä 12 koneketjulla, joista yli puolet on omaa John Deere / Ponsse kalustoa ja loput aliurakoitsijoiden koneita, kertoo yrittäjä Juho Hallio. Neljällä metsäalustaisella Metsäalustaisia kaivukoneita Metsä-Halliolla on neljä kappaletta; kolme Hyundaita ja yksi Doosan. - Sulan maan aikana tehdään yhtiöille laikkumätästystä mitä syntyy kauden aikana useampi sata hehtaaria sekä pohjatöitä korjuun eteen eli uusia metsäautoteitä, olemassa olevien kunnostuksia, kääntöpaikkoja jne. Talvella kahteen kaivuriin vaihdetaan energiakourat ja lähdetään energiapuusavotoille, mikä työllistää kuljettajia sopivasti ja samalla syntyy kotimaista bioenergiaa. Lisäksi hoidellaan kaupunkimetsien reuna-alueiden maisemointia ja muita siistimiskohteita, sanoo Hallio. (kuva: Hyundain tehdasvalmis metsäalusta Suomen Telakoneen loppuvarustelemana on toimiva kokonaisuus. Lyhytperäinen kone jopa yllätävän vakaa laikkumätästyksessä ja sen edut pääsevät kunnolla esiin talvella kun puomin päähän vaihdetaan energiapuukoura.) Hyundai ja Telakoneen palvelu toimiva paketti Ensimmäinen uusi Hyundain metsäalustainen kaivukone tuli Metsä-Halliolla 2010-luvun alkupuolella. - Hyundai näytti heti kyntensä metsämaastossa ja sen jälkeen niitä onkin tullut useampi lisää. Tehtaalla tehty metsäalusta on todella hyvä eli maavaraa löytyy riittävästi ja vetovoimaa riittää; mielestäni Hyundailla on ainoana valmistajana tällä hetkellä metsäalusta mikä toimii maastossa kuin maastossa. Ja myös maantieteellinen sijainti on ollut tärkeä asia sillä Raumalta ei ole pitkä Humppilaan, missä Suomen Telakoneelta löytyy kaikki varaosat hyllystä ja huollot sekä varustelut hoituu ripeästi. Myös kaupanteko Nurmen Villen kanssa sujuu mallikkaasti, kehuu Hallio. Lyhytperäisellä talvella energiapuuleimikoille FinnMetko näyttelyssä Suomen Telakoneen osastolla esittelyssä ollut uusi lyhytperäinen Hyundai HX145A LCR saatiin tositoimiin syyskuussa. - Kyseessä on meille ensimmäinen lyhytperäinen kone ja syy sen hankkimiseen oli energiapuunteko talvisaikaan, missä pitkäperäisen kanssa tulee liikaa osumia pystyyn jäävään puustoon. Kun pakkaset saapuu ja tämän kauden laikkumätästykset on tehty niin puomin päähän vaihdetaan TMK:n giljotiinikoura. Ehdoton vaatimus koneeseen oli pitkä ulottuma ja tähän uuteen sitä saatiin kahdeksan metriä, joten samoilta telansijoilta saadaan tehtyä laikutusta enemmän ja turhaa ajamista tulee vähemmän. Hyundailta saa tehtaalta normaalia pidemmän kolmimetrisen kaivuuvarren, mikä on huippujuttu. Telalaput ovat 800 mm leveät, maavaraa löytyy kunnolla eli 60 cm ja etenemisen takaa isot vetomoottorit yli 20 tonnin vetokyvyllä. Puomin päässä on Marttiinin kallistuva liitin ja siihen sitten vielä sopivan mallinen kauha kiinni niin tehokas kokonaisuus on valmis, toteaa Hallio. Valmiiseen metsäalustaan Suomen Telakoneella tehtiin vielä tukisuksien jatkeet, pohjapanssarointi ja tarvittavia suojauksia mm. nostosylinterien ja ikkunan eteen. Varustelistaan kuuluu riittävä määrä lisävaloja ja valoraudat katolle sekä perään, kamerajärjestelmä, automaattinen keskusvoitelu, lämmitin, valoraudat ym. jonka jälkeen kone vielä teipattiin näyttävästi Metsä-Hallion tyyliin. - Varustelu hoitui Telakoneella ammattitaidolla niin kuin aina, kommentoi Hallio. (kuva: Metsä-Hallion kuljettaja Sami Sulkasella on vankka kokemus metsätöistä kaivukoneella: - Tämä uusi Hyundai on todella hyvä kone näihin hommiin. Metsäalusta on rakenteeltaan optimaalinen, maavaraa on reilusti, vetomoottoreissa riittää voimaa ja puomissa pituutta.) Sopii ammattimiehen käteen Lokakuun lopulla Metsä-Hallion uusi Hyundai löytyi Uudenkaupungin kupeesta kahdeksan hehtaarin työmaalta, missä sillä oli laikkumätästämässä kuljettaja Sami Sulkanen, jolla on vankka kokemus kaivukoneenkäytöstä metsäolosuhteissa: - Tämä on jo kolmas Hyundai millä teen näitä hommia ja joka kerta kone vain paranee. Tässä uudessa koneessa on nyt 300 tuntia mittarissa ja hyvin on pelannut kaikin puolin. Metsäalusta on rakenteeltaan optimaalinen, maavaraa on reilusti ja vetomoottoreissa riittää voimaa. Pitkällä puomilla saa tehtyä tätä hommaa kustannustehokkaasti. Myöskään lyhytperäisyys ei ole osoittatunut ongelmaksi laikkumätästyksessä, vaikka sen varsinaiset edut tulee esille talven energiapuuleimikoilla. - Vaikka ulottuvuus on normaalia pidempi niin kone on yllättävän vakaa käyttää eikä ollenkaan kiikkerä, vaikka sitä etukäteen vähän mietiskelin, sanoo Sulkanen. (kuva: Kaivukoneen alavaunu joutuu metsätöissä todella koville mutta Hyundain rakenteet kestää ja koneella päästään etenemään kaikissa olosuhteissa.)
|