Uusia ajatuksia energiapuuautoon07.12.2024 15.00
Metsäenergia-alalla on hyvä veto päällä ja alan yrittäjät investoivat entistä tuottavampaan ja kustannustehokkaampaan kalustoon. (kuva yllä: Ossberg Oy otti syyskuussa ajoon uuden, tehtävään optimoidun Volvo FH13 540 8x4 energiapuuauton, minkä Boxi -laatikkorakenne on toteutettu uudella tavalla. Yrittäjä Jaakko Ossberg (vas.) ja Volvo Truck Centerin kuorma-automyyjä Veijo Kontuniemi ovat tyytyväisiä kokonaisuuteen.) Hake- ja energiapuukuljetuksiin erikoistunut Ossberg Oy Sastamalasta otti syyskuun lopulla ajoon uuden energiapuuauton, juuri sopivasti alkavan lämmityskauden kiireisiin. - Aiemmin energiapuun ajossa oli yli miljoona kilometriä mennyt Scania, joten nyt oli aika päivittää auto tuoreempaan. Meillä on hakkeen ajossa kaksi melko tuoretta Volvo FH13 540 hv mallia, jotka ovat osoittautuneet varsin kustannustehokkaiksi ratkaisuiksi. Niinpä uutta energiapuuautoa mietittäessä päädyimme Volvoon hyvien kokemusten perusteella. Kilpailu on kovaa ja kustannukset korkealla, joten kuljetuksista pitää saada kaikki turha kulut pois niin polttoaine- kuin huoltolaskujenkin osalta, kertoo yrittäjä Jaakko Ossberg. (kuva: Laadukkaasti toteutettu päällirakenne ja uutta ajattelua edustava modulaarinen Boxi -laatikko on euralaisen HyMeTec Oy:n käsialaa.) Tehtävään optimoitu auto Kaupat uudesta Volvo FH13 540 8x4 alustasta tehtiin Tampereen Volvo Truck Centerin myyjän Veijo Kontuniemen kanssa, niin kuin on tehty kahdesta hakeautostakin. - Mietimme Jaakon kanssa autosta optimaalisen ja polttoainetaloudellisen energiapuun ajo- tehtäviin, missä liikutaan haastavissa paikoissa metsäpäässä sekä tehdään pitkiäkin siirtoja maantiellä. Alustaksi valittiin Volvo FH13 540 8x4 täysilmajousituksella, 100 tonnin kokonaispainon akseliperällä ja nousevalla sekä kääntyvällä taka-akselilla. Autossa myös pystyy painonsiirrolla hallitsemaan akselipainoja tarpeen mukaan. Tarkasti vaihtavassa I-Shift vaih- deautomaatikassa on metsäajoon tarkoitetut ohjelmistot ja ryömintävaihteet Ralim 20 painonsiirrolla. Nosturiksi valittiin uusi sähköohjattu Palfinger Epsilon tilavalla ohjaamolla, kertoilee Kontuniemi. (kuva: Laatikon sisällä olevat pystypylväät on kantattu ja niitattu kiinni seinälevyihin tukemaan rakennetta. Seinälevyt on tehty 3 mm erikoisteräksestä ja pohjalevy on 5 mm paksua terästä.) Viisas laatikkorakenne Energiapuun ajoon tarkoitetun korirakenteen valmisti HyMeTec Oy Eurasta. - Suunnittelimme HyMeTecin yrittäjän Jarno Tuomikannan kanssa uudella tavalla toteutetun Boxi -laatikkorakenteen. Boxissa on haettu modulaarista elementtirakennetta enemmän kanttaamalla kuin hitsaamalla, joten 3 mm erikoisteräksestä tehdyt seinälevyt ja pystypylväät on suurelta osin niitattu kasaan ja myös kulmat on tehty kanttaamalla, joten laatikon nurkissakaan ei ole hitsisaumoja - pohjalevy on 5 mm paksuista erikoisterästä. Näin on saatu toteutettua paljon suorempi seinärakenne kuin hitsaamalla, jolloin teräslevyt lähtevät yleensä aaltoilemaan. Ja hitsisaumoistahan laatikot yleensä repeilee, joten luotto tähän uuteen rakenteeseen on luja. Hitsaamisen vähentyminen säästää paljon myös työtunteja mikä näkyy Boxin järkevässä hinnassa, sanoo Ossberg, jolla on kokemusta energiapuu- autoista vuodesta 2004 lähtien. (kuva: Boxi -laatikon rakenne on tehty hyvin pitkälle kanttaamalla ja niittaamalla, joten hitsisaumoja on vähemmän. Se näkyy ulospäin suorina seinärakenteina, mitkä eivät aaltoile kuten kasaan hitsatuissa - myös kulmat on tehty kanttaamalla.) Boxi -laatikko on kiinnitetty pulttaamalla autoon kiinnitettyyn apurunkoon, mikä on suunniteltu kokonaisuuteen istuvaksi. - Rakenteissa on paljon päivittäistä työtä helpottavia ratkaisuja, esimerkiksi putkitukset ja sähköt kulkee suorassa apurungon alla ja ne pystyy tarvittaessa helposti vaihtamaan nosturin perän alta. Riittävä määrä työ- ja lisävaloja tehostaa työskentelyä sekä lisää turvallisuutta pimeässä liikuttaessa, Ossberg toteaa. Tulossa kiireinen lämmityskausi Ossbergin uusi energiapuuauto lähtee ajoon Pirkanmaalle ja perään kytketään 5-akselinen EnergyBoxx vaunu, jolloin päästään 76 tonnin kokonaispainoon. - Kyydissä kulkee pääasiassa latvusmassaa ja kantoja sekä jonkin verran rankapuuta. Ajamme tavaran pääasiassa Valkeakoskelle UPM:n Tervasaaren voimalaitokseen, mikä tuottaa paperitehtaan tarvitseman höyryn ja sähkön sekä kaupungin kaiken kaukolämmön. Alkavasta lämmityskaudesta tulee energiapuualalla kiireinen, sillä kotimaisen hakkeen käyttö on lisääntynyt paljon, joten alan näkymät ovat varsin positiiviset. Jalla-jalla siis jatkuu ja vauhti vain kiihtyy, sanoo Jaakko Ossberg. (kuva: Laatikkoa varten suunniteltu apurunko on kiinnitetty pulttaamalla Volvon runkorakenteeseen.)
|