Siirtoautot tärkeä osa puunkorjuuta03.12.2024 17.00
Metsäkonepalvelu Yli-Anttila Oy Porista otti syyskuun lopulla käyttöön uuden Scania G560 B10x4 *6NB koneenkuljetusauton, minkä ritilärakenteen on tehnyt Viitanen-Yhtiöt. (kuva yllä: Metsäkonepalvelu Yli-Anttila Oy tekee puuta noin viidellätoista metsäkoneketjulla, joiden siirrto leimikolta toiselle hoidetaan asianmukaisella kuljetuskalustolla. Kalustoon panostetaan tasaiseen tahtiin; kuvassa ollaan noutamassa uutta John Deere 1170G harvesteria loppuvarustelusta Metsäkonehuolto Kähköseltä - uudella Scania ritiläautolla.) Siirtoautot ovat merkittävässä roolissa metsäkoneoperoinnissa. - Hankimme uuden siirtoauton tehostamaan koneiden logistiikkaa ja palveluamme metsäteollisuusasiakkaille. Jos siirrot ei pelaa luotettavasti niin koko korjuutoiminta menettää tehokkuutensa, sanoo yrittäjä Tomi Yli-Anttila. (kuva: Metsäkonepalvelu Yli-Anttila otti syyskuussa ajoon uuden Scania R660 8x4 koneenkuljetusauton, minkä ritilärakenteen teki Viitanen-Yhtiöt: - Ritilä on oikein mitoitettu ja laadukkaasti valmistettu, sanoo Tomi Yli-Anttila.) Siirtoja tehdään paljon Satakunnan ja Pirkanmaan alueilla toimiva Metsäkonepalvelu Yli-Anttila tekee puuta metsäpäässä noin viidellätoista koneketjulla ja kuljetuksissa on kymmenkunta puutavara-autoyhdistelmää. - Koneet siirtyvät työmaalta toiselle kahdella Scanian siirtoautolla, joiden mittareihin tulee vuodessa jotain 60 000 kilometriä per auto, laskeskelee Yli-Anttila. (kuva: Viitanen-Yhtiöt on tehnyt hydraulisesti toimivasta peräpäästä mahdollisimman lyhyen, mikä helpottaa ahtaissa paikoissa liikkumista yhdessä kääntyvän ja nousevan taka-akselin kanssa.) Ritilärakenne Parkanosta Uuden siirtoauton päällirakentajaksi valikoitui Viitanen-Yhtiöt Parkanosta, joka on tehnyt pitkään metsäkoneenkuljetusautoja omiin tarpeisiin ja hyvien kokemuksien kautta aloittanut myös niiden kaupallisen valmistuksen. - Rakenteista huomaa, että valmistajalla on omaa kokemusta koneiden kuljetuksesta. Esimerkiksi hydraulisesti toimiva peräpää on tehty perinteistä lyhyemmäksi, mikä helpottaa kääntelyä ahtaissa paikoissa mutta koneet saadaan silti ajettua hyvin kyytiin. Sidontaa nopeuttaa Viitanen-Yhtiön valmistamat, hyväksytyt automaattiset kiristimet, mitkä lisäävät myös turvallisuutta oleellisesti. Koko paketti näyttää kaikin puolin oikein onnistuneelta niin mitoituksen, materiaalien kuin työnjäljenkin osalta, kehuu Yli-Anttila. (kuva: Ritilärakenne tulee optimoida kuljetettavien koneiden mukaan, jolloin akselipainot pysyvät hallinnassa eikä korkeuden kanssa tule ongelmia.) Akselipainot hallinnassa - samoin kuljetuskorkeus Tämän päivän metsäkoneet ovat kooltaan kookkaita ja telavarustelussa painoa kertyy paljon. - Painojakauma on saatu ritilärakenteessa optimaaliseksi eli akselipainot eivät pauku isoimmillakaan koneillamme. Teräsrakenteet ovat riittävän järeää tekoa ja hitsaukset laadukkaita, joten odotamme autolta kestävyyttä ja pitkää käyttöikää. Ritilä on mitoitettu juuri konekalustomme mukaan ja siitä on tehty mahdollisimman matala, että mahdutaan kulkemaan siltojen alta - metsäpäässä haasteita aiheuttavat sähkölinjat, joten mitä matalampi kuljetus sitä parempi, sanoo Yli-Anttila. Kalusto iskussa Metsäkonepalvelu Yli-Anttila uusii kaikkea kalustoaan tasaiseen tahtiin. (kuva: Jykevä etusermi suojaa ohjaamoa koneita kyytiin ajettaessa - sen takana on suojassa AdBlue ja hydraulisäiliöt. Tuuliohjaimen yläreunassa on turvallisuutta lisäävät huomiovalot, mitkä näkyy koneen yli.) - Ammattikuljettajilla pitää olla hyvät vehkeet mitkä tehostavat työskentelyä ja parantavat turvallisuutta. Asiallinen kalusto antaa toiminnasta luotettavan kuvan ja saattaa houkutella myös uusia tekijöitä alalle, mitä vaivaa kuljettajapula. Koneenkuljetusautot ovat meille tärkeä osa logistiikkaa ja yrityksen näkyvä käyntikortti maanteillä, sanoo Yli-Anttila. |