Uusi autohakkuri kasvattaa volyymia ja parantaa toimitusvarmuutta30.11.2024 10.00
Maaningalla otettiin käyttöön uusi Jenz -autohakkuri juuri sopivasti kiireisimmän lämmityskauden alla. (kuva yllä: Roteri Oy:n uusi Jenz HEM 583 hakkuri on asennettu Volvo FH 750 6x4 kuorma-auton päälle, minkä moottorista otetaan voima hakkurille. Nosturina Palfiner Epsilon S11F, mitä käytetään ergonomisesti auton ohjaamosta.) Veljekset Roope ja Teemu Rissanen ovat tuottaneet energialämpöpalveluja jo vuodesta 2000 saakka; aluksi traktoriin kytketyllä Normetin laikkahakkurilla ja sitten Keslan rumpuhakkurilla. Vuoden 2008 lopulla hakeliiketoiminta eriytettiin omaksi yrityksekseen ja niin syntyi Roteri Oy, mikä tarjoaa haketoimituksia Pohjois- Savon ja Itä-Suomen alueen lämpölaitoksille sekä maataloudelle kokonaispalveluna - haketta toimitetaan myös mm. Olville ”Sandelsin lämmittämiseen”. - Pääasiakkaamme on Kaskihake, jossa olemme osakkaana ja UPM. Teemme haketukset metsäpäässä, terminaaleissa ja maatiloilla kolmella autohakkurilla sekä hoidamme kuljetukset asiakkaille omilla hakepuolikkailla ja yhteistyökumppaneiden toimesta. Meillä on osaava nuorekas porukka maatilan kasvatteja, joten hommat sujuvat hyvällä hengellä ja asiakkaat ovat tyytyväisiä, kertovat Rissaset. (kuva: Roteri Oy:n Roope (oik.), Timo ja Teemu Rissanen lähtevät alkavaan lämmityskauteen hyvillä mielin; töitä riittää, kalusto on iskussa ja työporukalla motivaatio korkealla.) Haketusvolyymi kasvussa Viime kaudella Roteri toimitti haketta noin 200 000 kuutiota kahdella autohakkurilla tuotettuna. - Jatkossa volyymia pystytään nostamaan ja ennen kaikkea toimitusvarmuutta parantamaan entisestään, kun käytössä on kolme autohakkuria. Toki vanhin niistä toimii jo enemmän varakoneena mutta hyvin silläkin syntyy edelleen tavaraa etupäässä maatilahaketuksissa, toteaa Roope Rissanen. (kuva: Uusi tyylikäs autohakkuri on rakennettu Ruotsissa ja varustelussa on otettu huomioon työskentelyn turvallisuus sekä käyttömukavuus.) Uusi Jenz löytyi nopealla toimitusajalla Ensimmäinen autohakkuri tuli Roterille vuonna 2006 malliltaan Jenz HEM 560, vuonna 2011 hankittiin Jenz HEM 581 ympäripyörivänä ja pari vuotta myöhemmin käyttöön otettiin Jenz HEM 582, mikä korvasi ensimmäisen HEM 560:n. Ja Jenz HEM 581 vaihtui vuonna 2021 Bruksin 1006 malliin. - Kun vanhin Jenz HEM 582 alkaa olla jo päätyönsä tehnyt, mietimme jo jonkin aikaa uuden autohakkurin hankintaa. Kesällä Ideachip Machinen Jukka Humalainen soitteli ja kertoi että Ruotsista löytyisi valmis uusi paketti vielä tälle lämmityskaudelle nopealla toimituksella. Kyseessä oli Jenz HEM 583 rakennettuna Volvo FH 750 kuorma-auton päälle ja nosturina Palfinger Epsilon S11F, mikä on tehty juuri tätä hakkuria varten. Ja kun auton voimalinja hakkurille oli toteutettu niin että rummulle saadaan täysi moottorin teho, niin kiinnostuimme asiasta kovasti ja kaupathan siitä syntyi, kertoilee Rissanen. (kuva: Volvon ohjaamomuutos hakkurikäyttöön on tehty laadukkaasti ja kuljettaja saa tehdä töitä miellyttävässä ympäristössä.) Kuorma-auton ohjaamosta on hyvä hakettaa Uutta hakkuria käytetään modifioidusta Volvon ohjaamosta, mikä tarjoaa viihtyisän ja hiljaisen ergonomisen työympäristön, missä kuljettajaan ei kohdistu ylimääräisiä tärinöitäkään. - Ohjaamosta näkee hyvin joka puolelle työskentelyalueelle ja erityisesti syöttöpöydälle, mikä on tärkein asia nosturia käytettäessä; lisäksi apuna on huippuhyvät kamerat. Ja kun autosta ei tarvitse siirtyä edestakaisin nosturiin niin työturvallisuus paranee huomattavasti eikä pölyä joudu hengittämään kuten usein nosturiohjaamossa, missä on omat haasteensa myös kesällä ilmastoinnin ja talvella lämmityksen kanssa. Myös hakkurin siirtäminen kasalla onnistuu nopeasti ilman että haketuspenkistä tarvitsee siirtyä, Rissanen kertoo. Viisas rumpu ja tehokas heitin Jenz HEM 583 on varustettu uudella P1 -rummulla missä on kuusi isoa terää järeillä painikkeilla. - Rumpu ei pyöri liian lujaa eli noin 500 kierrosta minuutista, mikä on hyvä asia, jos sisään pääsee epäpuhtauksia. Terät leikkaavat puuta vain kerran per kierros, jolloin hienoainesta syntyy vähemmän ja hakkuri ei sotke ympäristöä. Hydraulinen heitin on tehokas ja portaattomasti säädettävä, jolloin hakesuihkun saa ohjattua tarkasti haluttuun kohtaan ja autojen kontit saadaan kunnolla täyteen. Kokonaisuudessaan saimme käyttöön toimivan paketin päällerakenteita myöten ja odotukset ovatkin korkealla nyt kun hakkurilla päästään tositoimiin, summaa Roope Rissanen. (kuva: Jenzin uudessa P1 -rummussa on kuusi isoa terää järeillä painikkeilla; etualalla vanhemmassa Jenzin hakkurissa käytettävä pienempi terä.)
|