Slovakialainen MIP esitteli tuotantovalmiin vetypolttokennolla varustetun raskaan kuorma-auton20.11.2024 11.30
Slovakialainen innovaatioteknologiayritys Mobility & Innovation Production s.r.o. (MIP) on esitellyt vetykäyttöisen M&I RH120R -rekanvetäjän. Polttokennoteknologian ansiosta auton kerrotaan yltävän sähkökuorma-autoja pidempään toimintamatkaan.
M&I RH120R -rekanvetäjän ensiesittely tapahtui Slovakia Ring -moottoriradalla marraskuun puolivälissä. Tapahtumassa korostettiin vetyteknologian merkitystä maanteiden tavaraliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä kaikkialla Euroopassa. Tilaisuudessa valmistaja allekirjoitti aiesopimuksen maantie- ja rautatielogistiikkayhtiö Metransin kanssa vetyauton yhteisestä testaamisesta konttikuljetuksissa Euroopassa. Vedyllä tai sähkölläRH120R -rekanvetäjän Refire Prisma XII+ polttokennon toimittaa Kiinalainen Refire Technology Co. Euroopassa vuoden 2021 IAA -näyttelyssä esitellystä polttokennosta on tarjolla kuorma-autokäyttöön yhteensä kolme eri tehovaihtoehtoa: 117, 180 ja 200 kW.
Valmistaja ilmoittaa joustavasti laajalla 450 - 750 Voltin jännitealueella toimivalle ja ajonevokäyttöön kehitetylle polttokennolle 25 000 tunnin käyttöiän. Nyt valmistuneessa ja yhteistyössä Ford Trucksin kanssa kehitetyssä EU-tieliikennehyväksytyssä RH120R -rekanvetäjässä on teholtaan 117 kW polttokenno, joka lataa kapasiteetiltaan 122 kWh / 622 V Durapower-akkuja. Autossa on erillinen latauslaite kuorma-auton akkujen pikalatausta varten(CCS2/600A). Moottoriksi on valittu DANA TM4 Sumo HV 2500 6-P, joka tuottaa jatkuvaa tehoa 430 kW ja vääntömomenttia 2050 Nm(hetkellisesti 540 kW / 2500 Nm). Vaihteistona on neljävaihteinen Eaton HD EV AMT - 4SP. Veturi on tyyppihyväksytty 44 tonnin yhdistelmämassalle. Valmistajan mukaan Ford Trucks F-MAX 4x2 kuorma-auton alustalle rakennettu auto yltää neljän, kapsiteetiltaan 12 kg vetytankin(Nproxx AH620-70-3) ja ennen liikkeelle lähtöä täyteen ladattujen ansiosta jopa 750 km toimintamatkaan. Ilman ajoakkujen esilatausta toimintamatkan ilmoitetaan olevan vähintään 600 km. Kokeiluun Eurooppaan MIP ilmoittaa allekirjoittaneensa yhteistyömuistion vetykuorma-auton kokeilusta Metransin lisäksi myös Unkarilaisen maatielogistiikkayhtymä Waberer’sin kanssa. MIP on aiemmin tunnettu innovaatioistaan, kuten Euroopan ensimmäisestä vetykäyttöisestä kaupunkibussista, ja jatkaa kehitystyötä päästöttömien ajoneuvojen edelläkävijänä. Lisätietoja: https://mobility-innovation.sk/en/ https://metrans.eu/testing-the-first-hydrogen-powered-truck-in-slovakia/ |