Etelä-Suomessa kokeillaan uusia keinoja ehkäistä valkohäntäpeurakolareita

17.11.2024 13.33

Aanimajakka_InnoTrafik_Oy.jpg

Suomen valkohäntäpeurakanta on kasvanut yli kaksinkertaiseksi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Samaan aikaan myös peurakolareiden määrä on kasvanut.

(kuva yllä: Tutkimuksessa selvitetään äänimajakoiden vaikutusta peurakolareiden määrään. Kun tutka tunnistaa eläimen, alkaa majakasta kuulua ihmisääntä. Äänen toivotaan estävän eläimen kulun tielle. Kuva: InnoTrafik Oy)

Luonnonvarakeskus (Luke) yhteistyökumppaneineen selvittää, mitkä teiden ympäristötekijät lisäävät kolaririskiä ja tutkii kolareiden ehkäisyyn tarkoitettujen laitteiden ja menetelmien toimivuutta. Tulosten perusteella laaditaan riskikarttoja ja annetaan suosituksia onnettomuuksien ehkäisyyn. 

Hankkeessa on asennettu Varsinais-Suomessa, Pirkanmaalla ja Uudellamaalla valtateiden varsille äänimajakoita ja valoheijastimia. Ne on sijoitettu valtateiden varsille kolarimäärien ja tieliikenneturvallisuuden kannalta tärkeisiin paikkoihin. Laitteiden vaikutusta kolareihin selvitetään vertaamalla sijoituspaikkojen aikaisempia kolareiden määriä laitteiden käyttöönoton jälkeisiin määriin. 

Reflektori_II_InnoTrafik_Oy.jpg(kuva: Valoheijastimet heijastavat autojen valot takaisin metsän suuntaan, minkä toivotaan karkottavan peuroja. Heijastimia on kokeiltu aiemmin jo Virossa. Kuva: InnoTrafik Oy)

Tutkimuksessa selvitetään myös, miten liikenne, tienvarsien kasvillisuus ja sen hoito, suojarakenteet ja varoitusjärjestelmät, maisemarakenne, maankäyttö, riistanhoitotoimet sekä sääolosuhteet vaikuttavat kolaririskiin. Tätä varten kootaan yhteen jo olemassa olevia aineistoja ja mallinnetaan eri tekijöiden vaikutuksia. 

Peurakolareita tapahtuu eniten Varsinais-Suomessa, Satakunnassa, Uudenmaalla, Hämeessä ja Pirkanmaalla. Kolareista aiheutuvat kustannukset ovat kasvaneet viime vuosina. Kolarit ja niiden riski aiheuttavat taloudellisten vahinkojen lisäksi stressiä riskialueella liikkuville autoilijoille ja kärsimystä kolariin joutuville eläimille. Lisäksi kasvanut peurakanta aiheuttaa riskialueella läheltä piti -tilanteita. 

Yhteistyötä metsästäjien kanssa

Tienkäyttäjien lisäksi hankkeen tulokset hyödyttävät myös metsästäjiä. 

”Toivomme, että tutkimusalueen metsästäjät osallistuvat hankkeeseen tekemällä kolareita ehkäiseviä toimenpiteitä. Metsästäjien yhteistyö on arvokasta myös mallinnuksissa, joita varten toivomme esimerkiksi tietoa tienvarsinauhoituksista ja ruokintapaikoista. Hankkeessa saamme lisätietoa alueista, joille kannansäätelyä erityisesti kannattaa kohdistaa liikennevahinkojen vähentämiseksi,” kertoo projektipäällikkö Luken erikoistutkija Esa Huhta 

Hankkeesta vastaa Luonnonvarakeskus. Yhteistyökumppaneina ovat Suomen Riistakeskus, Väylävirasto sekä Varsinais-Suomen, Pirkanmaan ja Uudenmaan ELY-keskukset, joiden alueilla työtä toteutetaan. Äänimajakat on hankittu Innotrafik Oy:ltä, joka myös vastaa niiden asennuksesta ja ylläpidosta. ELY-keskukset vastaavat valoheijastimien asennuksesta ja ylläpidosta. Hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö. 

17.06.2025 17.00Ylijoki Metsäenergia panostaa vastuulliseen tehokkuuteen
17.06.2025 15.33Takon kartonkitehtaan tuotanto päättyi - yli 150 vuoden teollinen historia sulkeutui Tampereella
17.06.2025 11.40Promillerajan ja ikärajan toivotaan siivoavan skuuttikaaoksen - uudet lait ohjaamaan sähköpotkulautailua
17.06.2025 11.21Volvo Group ja Daimler Truck perustivat Coreturan - tavoitteena rakentaa avoin käyttöjärjestelmä
17.06.2025 11.08Scania julkisti megawattilatauksensa - akku 80 % varaukseen alle puolessa tunnissa
17.06.2025 10.46Helsingin hallinto-oikeuden ratkaisu kiristää nettikaupan alkoholiverotusta - ulkomaiset myyjät vastuuseen Suomen veroista
17.06.2025 10.23Volvon päivitetty Dynamic Steering -järjestelmä reagoi nyt renkaan puhkeamisiin
17.06.2025 10.00Voimaa, vakautta ja tarkkuutta - Uusi John Deere 1470H 8W esittelyssä Forexpossa
17.06.2025 8.00UPM:n Leunan biojalostamo sai kolme kestävyyssertifikaattia
16.06.2025 17.00Risupeto tehokas myös harvesterikäytössä

Siirry arkistoon »