Ammattilehti koeajaa: Renault Trucks T E-Tech 4x2 - Lumoavan miellyttävä

04.11.2024 16.00

T_Etech_-2.jpg

Renault Trucksin odotettu täyssähkövariantti hyvin menestyneestä ja hiljattain päivittyneestä T-sarjan kaukoliikenneautosta tarjoaa huippuunsa viritettyä mukavuutta ja hiljaisuutta lyhyisiin ja keskipitkiin kuljetuksiin. Koeajoimme uutuuden tuoreeltaan Suomen rahtiliikenteen pääväylillä.

Renaultin ensimmäinen täyssähköinen vetoauto sai Suomen ensiesittelynsä elokuussa Power Trucks Showssa yhdessä saman valmistajan tälle vuodelle uudistuneen Master pakettiauton kanssa. Master pistäytyi Härmässä vain pikavisiitillä, mutta rekkaveturi jäi maahan asiakkaiden koeajettavaksi ja myöhemmin ammattiliikenteeseen valjastettavaksi. 

T_Etech_-13.jpg

Renault Trucks T E-Techiä tarjotaan vetoautona ja tasakuorma-autona 4x2 ja 6x2 vaihtoehtoina 44 tonnin kokonaispainolla.

Nyt koeajettava auto jakaa saman kolmesta sähkömoottorista, 12-vaihteisesta vaihteistosta ja enimmillään 540 kWh ajoakustosta rakentuvan voimalinjan emoyhtiö Volvo Trucksin FH Electricin kanssa. Akseliperäisen auton 3,9 metrin akseliväli on omiaan jatkeena olevan puoliperävaunun vaivattomaan vetoon esimerkiksi satamien ja terminaalien välillä. 

T_Etech_-7.jpg

Koeajossa näyttävästi sähkönsinisellä lanseerausvärillä maalattu, tilava ja ilmajousitettu Sleeper ohjaamo tarjosi miellyttävät puitteet uudistuneella kojelaudalla ja monitoimiohjauspyörällä varustetun rahtiauton ajamiselle. Kuten Volvossa myös T-sarjalaisessa sen teholtaan 490 kW moottorin tarjoama vääntömomentin runsaus sekä pehmeä voiman tuotto nostavat hymyn huulille kiihdytyksissä ja vastamäissä.

T_Etech_-5.jpg

Ohjauspyörä on uusi, samoin mittaritaulu, johon on otettu mallia henkilöautopuolen mallistosta. Alle 100 kWh kulutus johtuu tyhjästä kuormatilasta. 

Toimintamatkaa valmistaja ilmoittaa autolle 300 km verran Keski-Euroopan 44 tonnin kokonaismassoilla ajettaessa. Koeajossa ei keskitytty tippakisaan vaan tutustuttiin auton voimalinjan käytökseen, eikä sähkö tuottanut sillä osa-alueella pettymystä. Kyyti on mukavaa ja polkimen ns. kaasuvaste kohdillaan. Olisihan tuossa tietysti ollut mahdolllisuus käyttää uusimman sukupolven karttapohjaista Optivision-vakinopeussäädintä, mutta sen kokeilu jääköön odottelemaan tulevaisuutta ja pidempää koeajosiivua. 

T_Etech_.jpg

Loppukesän aurinkoisessa säässä sähköauto vaikutti miellyttävältä. Talvikelit ovat edessä ja silloin paljastuu kuinka Ranskatar pärjää lumen ja jään keskellä. Tosin onhan tuosta jo kelpo esimerkkejä vastaavalla tekniikalla varustettujen Volvojen osalta. Se mitä ei olla vielä nähty on kuinka Renaultin uuden GSR-asetuksen mukaiset kaistavahdit, BLIS-tutkajärjestelmät sekä renkaiden ilmanpaineen ja lämpötilan seurantajärjestelmät pärjäävät sohjossa ja tuiskussa. Mutta otetaan siitäkin selvää..

T_Etech_-4.jpg

Latauspistoke löytyy apumiehen puolelta. Kapasiteetiltaan 540 kWh akuston lataus sujuu nopeimmillaan 2,5 tunnissa. Silloin latausteho asettuu 250 kW lukemaan.

T_Etech_-3.jpg

Akkupakettien määrä toimintasäteen ja tarpeiden mukaan : 4-6 akkupakettia (360-540 kWh).

10.12.2024 17.00Rockisland Oy - Puutavara-autoilijoiden palveluksessa
10.12.2024 14.58Uusi Mitsubishi Outlander PHEV vierailee joulukuussa Suomessa - jopa 86 km sähköistä toimintamatkaa
10.12.2024 8.55Rakentamisen ahdinko ei helpota talven aikana - Puutuoteteollisuus esittää ARA:n korkotukivaltuuksien leikkauksen lykkäämistä
10.12.2024 8.00Metsä Groupin kesätyöhaku alkaa: Tule mukaan rakentamaan tulevaisuutta metsäteollisuudessa!
09.12.2024 16.00Wüst - Sveitsiläistä laatua haketukseen
09.12.2024 15.00Tomi Gardemeisterista Oy Sisu Auto Ab:n toimitusjohtaja - Sisu Auton strategiset tavoitteet sotilasajoneuvojen vientitoiminnassa
09.12.2024 9.24Ajoneuvoveron maksumuistutukset jatkossa sähköisesti - paperiposti säilyy vaihtoehtona
09.12.2024 8.00PEFC-sertifioitua metsää on Suomessa 16,9 miljoonaa hehtaaria
08.12.2024 15.00Lyhytperäinen kaivukone toimii myös laikkumätästyksessä - talvella erinomainen energiapuunteossa
07.12.2024 15.00Uusia ajatuksia energiapuuautoon

Siirry arkistoon »