Ammattilehti koeajaa: Renault Trucks T E-Tech 4x2 - Lumoavan miellyttävä04.11.2024 16.00
Renault Trucksin odotettu täyssähkövariantti hyvin menestyneestä ja hiljattain päivittyneestä T-sarjan kaukoliikenneautosta tarjoaa huippuunsa viritettyä mukavuutta ja hiljaisuutta lyhyisiin ja keskipitkiin kuljetuksiin. Koeajoimme uutuuden tuoreeltaan Suomen rahtiliikenteen pääväylillä.Renaultin ensimmäinen täyssähköinen vetoauto sai Suomen ensiesittelynsä elokuussa Power Trucks Showssa yhdessä saman valmistajan tälle vuodelle uudistuneen Master pakettiauton kanssa. Master pistäytyi Härmässä vain pikavisiitillä, mutta rekkaveturi jäi maahan asiakkaiden koeajettavaksi ja myöhemmin ammattiliikenteeseen valjastettavaksi.
Renault Trucks T E-Techiä tarjotaan vetoautona ja tasakuorma-autona 4x2 ja 6x2 vaihtoehtoina 44 tonnin kokonaispainolla. Nyt koeajettava auto jakaa saman kolmesta sähkömoottorista, 12-vaihteisesta vaihteistosta ja enimmillään 540 kWh ajoakustosta rakentuvan voimalinjan emoyhtiö Volvo Trucksin FH Electricin kanssa. Akseliperäisen auton 3,9 metrin akseliväli on omiaan jatkeena olevan puoliperävaunun vaivattomaan vetoon esimerkiksi satamien ja terminaalien välillä.
Koeajossa näyttävästi sähkönsinisellä lanseerausvärillä maalattu, tilava ja ilmajousitettu Sleeper ohjaamo tarjosi miellyttävät puitteet uudistuneella kojelaudalla ja monitoimiohjauspyörällä varustetun rahtiauton ajamiselle. Kuten Volvossa myös T-sarjalaisessa sen teholtaan 490 kW moottorin tarjoama vääntömomentin runsaus sekä pehmeä voiman tuotto nostavat hymyn huulille kiihdytyksissä ja vastamäissä. Ohjauspyörä on uusi, samoin mittaritaulu, johon on otettu mallia henkilöautopuolen mallistosta. Alle 100 kWh kulutus johtuu tyhjästä kuormatilasta. Toimintamatkaa valmistaja ilmoittaa autolle 300 km verran Keski-Euroopan 44 tonnin kokonaismassoilla ajettaessa. Koeajossa ei keskitytty tippakisaan vaan tutustuttiin auton voimalinjan käytökseen, eikä sähkö tuottanut sillä osa-alueella pettymystä. Kyyti on mukavaa ja polkimen ns. kaasuvaste kohdillaan. Olisihan tuossa tietysti ollut mahdolllisuus käyttää uusimman sukupolven karttapohjaista Optivision-vakinopeussäädintä, mutta sen kokeilu jääköön odottelemaan tulevaisuutta ja pidempää koeajosiivua.
Loppukesän aurinkoisessa säässä sähköauto vaikutti miellyttävältä. Talvikelit ovat edessä ja silloin paljastuu kuinka Ranskatar pärjää lumen ja jään keskellä. Tosin onhan tuosta jo kelpo esimerkkejä vastaavalla tekniikalla varustettujen Volvojen osalta. Se mitä ei olla vielä nähty on kuinka Renaultin uuden GSR-asetuksen mukaiset kaistavahdit, BLIS-tutkajärjestelmät sekä renkaiden ilmanpaineen ja lämpötilan seurantajärjestelmät pärjäävät sohjossa ja tuiskussa. Mutta otetaan siitäkin selvää.. Latauspistoke löytyy apumiehen puolelta. Kapasiteetiltaan 540 kWh akuston lataus sujuu nopeimmillaan 2,5 tunnissa. Silloin latausteho asettuu 250 kW lukemaan. Akkupakettien määrä toimintasäteen ja tarpeiden mukaan : 4-6 akkupakettia (360-540 kWh). |