Hyötyajoneuvokaupassa positiivista ja negatiivista kehitystä ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana Euroopassa30.10.2024 11.34
ACEA - uusien hyötyajoneuvojen rekisteröinnit EU tammi-syyskuu: pakettiautot +8,5%, kuorma-autot -7,5%, linja-autot +16% Sähköiset voimalinjat eivät saa toivotun kaltaista nostetta markkinassa, paitsi linja-autopuolella.Vuoden 2024 yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana uusien pakettiautojen myynti kasvoi 8,5 % ja oli 1 170 310 yksikköä positiivisten tulosten ansiosta kaikilla neljällä päämarkkina-alueella. Espanja johti huomattavalla 16,7 prosentin nousulla, jota seurasivat Saksa 8,2 prosentilla, Italia 7,3 prosentilla ja Ranska 5,8 prosentilla. Sitä vastoin uusien kuorma-autojen rekisteröinnit vähenivät 7,5 % ja olivat yhteensä 249 708 yksikköä tammi-syyskuussa. Lasku johtui raskaiden kuorma-autojen myynnin 9,5 %:n laskusta, kun taas keskisuurten kuorma-autojen myynti kasvoi heikosti 3 %. Vaikka Espanja ja Italia pysyivät positiivisella puolella 12 prosentin ja 2,1 prosentin kasvulla, tämä ei kompensoinut Saksan (-7 %) ja Ranskan (-4,3 %) laskua. Linja-autojen myynti kasvoi 16 % vuoden 2023 kolmeen ensimmäiseen neljännekseen verrattuna ja oli 27 400 yksikköä. Kasvua kirjattiin kaikilla päämarkkinoilla, erityisesti Espanjassa (+21,8 %) ja Italiassa (+21 %). Ensirekisteröintien kehitys käyttövoiman mukaanDiesel pysyi EU:n uusien pakettiautojen ostajien suosimana vuoden 2024 kolmella ensimmäisellä neljänneksellä. Myynti kasvoi 10,6 % 989 975 yksikköön, mikä säilytti vakaan 84,6 %:n markkinaosuuden. Bensiinimallien kasvu (+7,5 %) on tasaantumassa ja niiden markkinaosuus on 6,1 %. Sähköladattavat pakettiautot laskivat jyrkästi, 12,8 %, ja niiden markkinaosuus oli 5,7 %, kun se viime vuonna oli 7,1 %. Hybridisähköisten pakettiautojen myynti laski 4,3 % ja muodostaa nyt 2 % markkinoista. Kuorma-autotDieselautot hallitsivat edelleen vuoden 2024 yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana 95,3 prosenttia EU:n uusista rekisteröinneistä huolimatta 7,3 prosentin laskusta viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Sähköladattavien kuorma-autojen rekisteröinnit vähenivät 6,6 %, ja markkinaosuus pysyi vakaana viime vuoteen verrattuna ja oli 2,2 %. Tulokset sähköladattavista malleista vaihtelivat eri maissa: vaikka Saksan (+56,8 %) ja Tanskan (+22,3 %) markkinat kasvoivat, ne eivät voineet kompensoida laskua Ranskassa (-58,4 %) ja Alankomaissa (-52,7 %). . BussitEU:n uusien sähköladattavien linja-autojen rekisteröinnit kasvoivat 28,7 prosenttia tammi-syyskuussa 2024, ja markkinaosuus kasvoi 14,3 prosentista 15,9 prosenttiin. Saksasta tuli volyymiltaan suurin markkina-alue ja se kasvoi 11,4 %, kun taas Italia kasvoi 72,9 %, mikä tekee siitä kolmanneksi suurimman markkina-alueen tälle sähkötyypille. Toisaalta Ranskan markkinat laskivat 10,8 % ja rekisteröitiin 514 yksikköä. Hybridisähköisten linja-autojen myynti laski 13,2 %, ja sen osuus on nyt 9,5 %. Dieselbussien rekisteröinnit kasvoivat 19,4 %, mikä nosti markkinaosuutensa 66,6 %:iin, 1,9 % edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. |