Finnairin ensimmäinen uudistettu Embraer-kone valmistui Euroopan reittiliikenteeseen

30.10.2024 11.00

Finnair uudistaa Embraer-laivastonsa matkustamot lisätäkseen matkustusmukavuutta myös lyhyemmillä reiteillä. Ensimmäinen uudistettu Embraer-matkustamo on nyt valmis, ja tavoitteena on uudistaa koko 12 Embraer-lentokoneen laivasto kevääseen 2026 mennessä. Seitsemän konetta uudistetaan talvikaudella 2024–2025, ja loput Embraer-matkustamot uusitaan talvikaudella 2025–2026. 

 
Embraer-koneita käytetään monilla reiteillä Suomessa ja muualla Euroopassa, pääasiassa lyhyemmillä reiteillä Pohjois- ja Keski-Euroopassa. Embraer-koneita operoi Finnairin yhteistyökumppani Norra. 
 
Embraer-matkustamon värimaailma ja tunnelma on suunniteltu sopimaan yhteen Finnairin hiljattain uudistetun laajarunkolaivaston matkustamon ja Helsinki-Vantaan lentoaseman uuden Schengen-loungen kanssa. 
 
"Halusimme luoda asiakkaillemme harmonisen, raikkaan ja kutsuvan matkustusympäristön. Mukana on kaukoliikennekoneistamme tuttuja tummansinisen ja harmaan sävyjä sekä puulaminaattipintoja", kertoo lennonaikaisesta asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Eerika Enne Finnairilta. 
 
"Uudistetun matkustamon rivien 1–9 istuin tarjoaa hieman enemmän mukavuutta muotoilunsa ja pehmusteidensa myötä. Ensimmäisten rivien istuimet myös kallistuvat hieman, kun taas riviltä 10 alkaen istuin ei kallistu. Palvelukonsepti säilyy ennallaan matkustamouudistuksen yhteydessä", Enne kertoo. 
 
Matkustajapaikkojen määrä pysyy samana, ja kaikissa Finnairin E190-lentokoneissa on 100 paikkaa, kuten ennenkin. Uudistus kattaa myös valaistuksen muuttamisen LED-valaistukseksi. 
 
Yksi matkustamouudistuksen tavoitteista on ollut koneen painon vähentäminen, mikä tarkoittaa entistä pienempää polttoaineenkulutusta ja siten pienempiä hiilidioksidipäästöjä. Paino on siksi ollut yksi tekijä materiaalivalinnoissa.  
 
"Sekä matkustamon etuosan että takaosan istuin ovat kevyempiä kuin aiemmat Embraer-matkustamon istuimet, ja myös matkustamon matto on valmistettu aiempaa kevyemmästä materiaalista. Muutoksilla koneen paino vähennee jopa noin 150 kg per kone", Enne mainitsee.
04.11.2024 16.00Ammattilehti koeajaa: Renault Trucks T E-Tech 4x2 - Lumoavan miellyttävä
04.11.2024 11.33Ivecon Pohjoismaiset toiminnot siirtyivät Hedinille
04.11.2024 9.52Pohjois-Pohjanmaalle 3,2 miljoonaa euroa EU-rahaa kone- ja autotekniikkaa tehostaviin innovaatioihin
02.11.2024 12.00Metsänhoitoyhdistys Kainuu on Vuoden Kymppi - Metsävaltuuskunnan kultainen ansiomerkki savonlinnalaiselle Juha-Pekka Hannikaiselle
01.11.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 1.11. LÄHETYS! Laajasti maarakennus, kuljetus ja metsäalan asiaa
01.11.2024 14.00Lokakuun ensirekisteröinnit alittivat 6000 auton rajapyykin
01.11.2024 11.00Alfa Romeo Junior nyt Suomessa - virallinen hinnasto julkistettu
31.10.2024 13.49BMW:n sporttipyöriin lisää tehoa ja varusteita
31.10.2024 13.04Nokian Renkaat laajentaa traktorien Soil King VF -rengastuoteperhettä uusilla kokoluokilla
31.10.2024 11.00Volvo päivittää raskaiden kuorma-autojen turvajärjestelmiä

Siirry arkistoon »