Renaultilta jälleen uusintapainos ikonisesta klassikosta- nyt on vuorossa Tipparellu14.10.2024 10.47
Renaultin uuden 4 E-Tech electric -sähköauton historia ulottuu lähes 70 vuoden päähän. Suomessa Tipparelluna tunnettu R4 oli tuotannossa neljässä maanosassa lähes muuttumattomana 30 vuotta, ja koko historian aikana se on neljänneksi suosituin Renault. Nyt tarinaa jatkaa Renault 4 E-Tech 100% electric.Kooltaan 4 E-Tech electric sijoittuu 4,14 metrin pituisena Renaultin mallistossa täsmälleen Clion ja Capturin puoleen väliin, kun kumpaankin on pituuseroa yhdeksän senttiä. Merkin sähköautoissa uutuus on 22 senttiä 5 E-Tech electriciä pidempi. Tavoitteena olivat suuret tilat niin matkustajille kuin tavaroille, minkä takia akseliväli on 2,62 metriä, mikä on kahdeksan senttiä enemmän kuin 5 E-Tech electricissä. Leveyttä on pikkuautoksi melkoiset 1,80 metriä ja 1,57 metrin korkeus on täsmälleen sama kuin Captur-katumaasturissa. Merkittävää on suuri 181 mm maavara, mikä on suurempi kuin Capturissa. Valmistajan mukaan alkuperäinen R4 tulee esiin monissa 4 E-Tech electricin yksityiskohdissa. Persoonallista tyyliä uuteen Renault 4 E-Tech electriciin tuo mahdollisuus valita avattava kangaskatto, joka on suunniteltu alkuperäisen Renault 4 Plein Airin hengessä. Aivan uusi asia Renaultin sähköautoissa on One Pedal eli mahdollisuus yhden polkimen ajoon. Se on saatavissa 4 E-Tech electriciin techno-varustetasosta alkaen. Lämmitys on toteutettu ilmalämpöpumpulla ja sähkövastuksella. Kaksi voimalinjaa Suurempien Megane E-Tech electricin ja Scenic E-Tech electricin sähkömoottoreista kehitetty voimanlähde kehittää Renault 4 E-Tech versiossa 110 kilowattia (150 hv) ja 245 newtonmetriä. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 150 km/h. Tehokkaamman moottorin kanssa ajoakun energiasisältö on 52 kilowattituntia, joka riittää 400 km toimintamatkaan. Lataus onnistuu vaihtovirralla 11 kilowatin teholla (10-100 %) neljässä ja puolessa tunnissa. Pikalatausteho on 100 kilowattia, jolla lataus (15-80 %) vie aikaa puoli tuntia. Toinen moottorivaihtoehto kehittää 80 kilowattia (120 hv) ja sen vääntömomentti on 225 Nm. Ajoakun energiasisältö on 40 kWh, jolla toimintamatka on yli 300 kilometriä. Vaihtovirralla (11 kW) lataus vie aikaa kolme ja puoli tuntia ja pikalatauksella (80 kW) puoli tuntia. Ohjaamonäkymä on pitkälti samanlainen kuin Renault 5 E-Tech electricissä, sillä kuljettajan edessä on kaksi 10-tuumaista näyttöä (evolution 7-tuumainen mittaristo). Pariisin autonäyttelyssä 14. lokakuuta 2024 esiteltävä Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen vuoden 2025 toisella vuosipuoliskolla. |