Renaultilta jälleen uusintapainos ikonisesta klassikosta- nyt on vuorossa Tipparellu

14.10.2024 10.47

tipparellu_2.png

Renaultin uuden 4 E-Tech electric -sähköauton historia ulottuu lähes 70 vuoden päähän. Suomessa Tipparelluna tunnettu R4 oli tuotannossa neljässä maanosassa lähes muuttumattomana 30 vuotta, ja koko historian aikana se on neljänneksi suosituin Renault. Nyt tarinaa jatkaa Renault 4 E-Tech 100% electric.

Kooltaan 4 E-Tech electric sijoittuu 4,14 metrin pituisena Renaultin mallistossa täsmälleen Clion ja Capturin puoleen väliin, kun kumpaankin on pituuseroa yhdeksän senttiä. Merkin sähköautoissa uutuus on 22 senttiä 5 E-Tech electriciä pidempi.

Tavoitteena olivat suuret tilat niin matkustajille kuin tavaroille, minkä takia akseliväli on 2,62 metriä, mikä on kahdeksan senttiä enemmän kuin 5 E-Tech electricissä. Leveyttä on pikkuautoksi melkoiset 1,80 metriä ja 1,57 metrin korkeus on täsmälleen sama kuin Captur-katumaasturissa. Merkittävää on suuri 181 mm maavara, mikä on suurempi kuin Capturissa.

tipparellu_1.png

Valmistajan mukaan alkuperäinen R4 tulee esiin monissa 4 E-Tech electricin yksityiskohdissa. Persoonallista tyyliä uuteen Renault 4 E-Tech electriciin tuo mahdollisuus valita avattava kangaskatto, joka on suunniteltu alkuperäisen Renault 4 Plein Airin hengessä. 

tipparellu_katto.jpg

Aivan uusi asia Renaultin sähköautoissa on One Pedal eli mahdollisuus yhden polkimen ajoon. Se on saatavissa 4 E-Tech electriciin techno-varustetasosta alkaen. Lämmitys on toteutettu ilmalämpöpumpulla ja sähkövastuksella.

Kaksi voimalinjaa

Suurempien Megane E-Tech electricin ja Scenic E-Tech electricin sähkömoottoreista kehitetty voimanlähde kehittää Renault 4 E-Tech versiossa 110 kilowattia (150 hv) ja 245 newtonmetriä. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 150 km/h. 

Tehokkaamman moottorin kanssa ajoakun energiasisältö on 52 kilowattituntia, joka riittää 400 km toimintamatkaan. Lataus onnistuu vaihtovirralla 11 kilowatin teholla (10-100 %) neljässä ja puolessa tunnissa. Pikalatausteho on 100 kilowattia, jolla lataus (15-80 %) vie aikaa puoli tuntia.

Toinen moottorivaihtoehto kehittää 80 kilowattia (120 hv) ja sen vääntömomentti on 225 Nm. Ajoakun energiasisältö on 40 kWh, jolla toimintamatka on yli 300 kilometriä. Vaihtovirralla (11 kW) lataus vie aikaa kolme ja puoli tuntia ja pikalatauksella (80 kW) puoli tuntia.

tipparellu_sisa.jpg

Ohjaamonäkymä on pitkälti samanlainen kuin Renault 5 E-Tech electricissä, sillä kuljettajan edessä on kaksi 10-tuumaista näyttöä (evolution 7-tuumainen mittaristo).

Pariisin autonäyttelyssä 14. lokakuuta 2024 esiteltävä Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen vuoden 2025 toisella vuosipuoliskolla.

14.06.2025 12.00Musta on aina muotia - puunajossakin
13.06.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 13.6. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
13.06.2025 9.00Iveco S-eWay Artic: uusi täyssähköinen ratkaisu pitkän matkan kuljetuksiin
13.06.2025 8.30IVECO juhlistaa 50-vuotista taivaltaan 50xBeyond-tapahtumassa kotikaupungissaan Torinossa
12.06.2025 13.01Iveco tuo markkinoille kaksi täysin uutta sähköpakettiautoa
12.06.2025 11.00UPM Raflatac muuttaa nimensä UPM Adhesive Materials -liiketoiminta-alueeksi
11.06.2025 14.00Finnair aloittaa lennot Torontoon kesällä 2026
11.06.2025 12.45Vianor ja Akselion yhteistyöhön - reaaliaikaista rengas- ja alustanvalvontaa raskaalle kalustolle
11.06.2025 11.00Iveco aloittaa täyssähköisen s-eWayn myynnin Tanskassa
11.06.2025Nokian Tyres Hakkapeliitta- ja Hakka-renkaille Avainlippu-merkki

Siirry arkistoon »