Kuljetussektorin odotukset liikevaihdon ja kannattavuuden suhteen ovat viime vuotta positiivisempia

14.10.2024 10.17

liikennetta_kehalla.jpg

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n barometrikyselyt jäsenyrityksille kuvaavat logistiikan nykytilaa ja tulevaisuuden odotuksia. Tämän syksyn SKAL Kuljetusbarometrissä ennusteet kuljetusten kysynnästä ja liikevaihdosta ovat edelleen miinusmerkkisiä, mutta verrattuna esimerkiksi vuoden takaiseen suunta on selkeästi ylöspäin. Kyselyyn vastasi 529 kuljetusyritystä. Arviot kertovat talouden piristymisestä.

– Ajat ovat edelleen vaikeat, mutta näkymät eivät ole yhtä synkät kuin viime vuonna. Kuljetuskaluston ja henkilöstön määrä näyttäisi olevan lisääntymään päin, mikä kertoo aina valoisammista odotuksista, kuvaa SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas

Vuoden takaiseen nähden myös odotukset liikevaihdon ja kannattavuuden suhteen ovat positiivisempia: 

– Kuljetussektorin suhdanneodotus on hyvä mittari siitä, mitä Suomen taloudessa tapahtuu. Nyt pitäisi varmistaa vakaa toimintaympäristö huolehtimalla esimerkiksi tiestön kunnosta sekä kohtuullisesta energian hinnasta, sanoo Välikangas.   

Kuva: Kuljetusyrittäjien ennusteet loppuvuodelle, trendikuvaaja Kuljetusbarometreista vuodesta 2012 alkaen. Ennustekäyrä perustuu summalukuun. Mitä useampi ennustaa paranevia suhdanteita, sitä ylemmäs käyrä piirtyy. 

Investointiaikeet nousivat, dieselin lisäksi kiinnostusta kaasuun ja sähköön  

Myös yritysten investointiaikeet ovat hienoisessa kasvussa, ja uuteen kalustoon investoivien yritysten osuus nousi prosenttiyksiköllä verrattuna vuoden 2024 kahteen aiempaan barometriin. 

Autoihin investoivista edelleen 90 prosenttia on valitsemassa käyttövoimaksi dieselin. Kaasuun investoivien yritysten osuus on kääntynyt lievään laskuun, sähköön investoivien puolestaan pieneen nousuun.  

– Kun yhteiskunnassa halutaan voimakkaasti vähentää liikenteen päästöjä, vaatii se myös panostuksia ja varsinkin alkuvaiheessa kannusteita. Kaasu- ja sähkökuorma-autojen hankintatuki on jo käytetty loppuun ja uutta rahoitusta ei ole. Hankintatuelle on saatava jatkoa, huomauttaa toimitusjohtaja Anssi Kujala

Kujala muistuttaa myös, että kotimaisen biokaasun käyttäminen raskaan liikenteen käyttövoimana on hyvä keino tavaraliikenteen päästöjen vähentämiseen.  Biokaasun hyödyntäminen vahvistaa myös kotimaista energiantuotantoa.  

Osaavien kuljettajien saamisessa haasteita 

Kuljettajien rekrytointihaasteet ovat lisääntyneet. Nyt rekrytointihaasteita kohtasi 26 prosenttia yrityksistä. Alimmillaan osuus oli vuoden 2024 alussa 18 prosenttia. Tämä kertoo osaltaan kuljetusmarkkinan piristymisestä, mutta toisaalta myös siitä, että kuljettajien ja yleisemmin työvoiman saatavuus alkaa vaikeutua. 

SKALin mukaan pitkällä aikavälillä toisen asteen oppilaitosten kuljettajakoulutuksessa on varmistettava valmistuvien ja osaavien kuljettajien määrä. Järjestö korostaa, että rahoitustaso toisen asteen ammattikoulutukselle on varmistettava siksi, että opetuksen laatuun ja määrään voidaan panostaa. 

Lisäksi ammattipätevyyden jatkokoulutusta tulisi kehittää monipuolisemmaksi ja laadukkaammaksi.  

– SKALin jäsenyritysten keskuudessa puhutaan todella paljon työvoimatarpeesta. Me olemme ottaneet sen järjestössä uuden strategiamme yhdeksi tärkeimmistä teemoista ja tulemme myös omassa toiminnassa panostamaan eri keinoin haasteen taklaamiseksi, sanovat Välikangas ja Kujala.  

SKAL julkaisee loppuvuonna näkemyksiä työvoiman saatavuuteen. SKAL pyrkii myös itse panostamaan siihen, että oppilaitoksissa lisätään nuorten tietoisuutta kuljetus ja logistiikka-alasta. 

SKAL Kuljetusbarometri 3/2024 

Vuoden 2024 kolmas SKAL Kuljetusbarometri toteutettiin 18.9. ja 6.10.2024 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 529 jäsenyrittäjää eri suoritealoilta ja eri puolilta Suomea.  

Kyselyn taustatiedot ja tulokset

04.11.2024 16.00Ammattilehti koeajaa: Renault Trucks T E-Tech 4x2 - Lumoavan miellyttävä
04.11.2024 11.33Ivecon Pohjoismaiset toiminnot siirtyivät Hedinille
04.11.2024 9.52Pohjois-Pohjanmaalle 3,2 miljoonaa euroa EU-rahaa kone- ja autotekniikkaa tehostaviin innovaatioihin
02.11.2024 12.00Metsänhoitoyhdistys Kainuu on Vuoden Kymppi - Metsävaltuuskunnan kultainen ansiomerkki savonlinnalaiselle Juha-Pekka Hannikaiselle
01.11.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 1.11. LÄHETYS! Laajasti maarakennus, kuljetus ja metsäalan asiaa
01.11.2024 14.00Lokakuun ensirekisteröinnit alittivat 6000 auton rajapyykin
01.11.2024 11.00Alfa Romeo Junior nyt Suomessa - virallinen hinnasto julkistettu
31.10.2024 13.49BMW:n sporttipyöriin lisää tehoa ja varusteita
31.10.2024 13.04Nokian Renkaat laajentaa traktorien Soil King VF -rengastuoteperhettä uusilla kokoluokilla
31.10.2024 11.00Volvo päivittää raskaiden kuorma-autojen turvajärjestelmiä

Siirry arkistoon »