Lauttaliikenteen palvelutasoa ja kuljetuskapasiteettia lisätään Järvi-Suomessa - Lossien kantavuus kasvaa 90 tonniin

11.10.2024 13.33

heinavesi.jpg

Koko Suomen maantielauttaliikenteestä vastaava Varsinais-Suomen ELY-keskus on kilpailuttanut Järvi-Suomen 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalvelut vuosille 2026–2046 ja tehnyt hankintapäätöksen maantielauttaliikenteestä.

Hankintapäätös ei ole vielä lainvoimainen. Hankinta on osa maantielauttaliikenteen hankintastrategiaa, jonka toteutumisen myötä lauttakalusto uudistuu, lauttaliikenteen ympäristöystävällisyys paranee päästöjen pudotessa 98 % ja lauttapaikkojen painorajoitukset poistuvat.

Järvi-Suomen lauttaliikenne on päätetty hankkia tarjouskilpailun voittaneelta Suomen Lauttaliikenne Oy:ltä

Järvi-Suomen 20 vuoden 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalveluiden hankinnan tarjouskilpailussa saatiin kaksi tarjousta. Tarjouksen antoivat Suomen Lauttaliikenne Oy ja Torghatten Nord As. Tarjousten vertailuhinnat olivat:

  • Torghatten Nord As                                350 068 299,00 €
  • Suomen Lauttaliikenne Oy                      234 780 000,00 €

Varsinais-Suomen ELY-keskus on päättänyt 11.10.2024 tehdyllä hankintapäätöksellä tehdä palveluhankinnan tarjouskilpailun voittaneelta Suomen Lauttaliikenne Oy:ltä. Hankintapäätös ei ole vielä lainvoimainen. 

Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tehdyn hankintapäätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua.

Järvi-Suomen 12 lauttapaikan hankintaprosessi on ollut poikkeuksellisen monivaiheinen ja alkanut jo vuonna 2021. Hankintakokonaisuus on moninainen, sopimusaika pitkä ja sopimuksen arvo merkittävä. Hankinta-asiakirjoja on ollut tarve tarkentaa ja sen vuoksi on pitänyt aloittaa hankinta monta kertaa alusta.

Hankinta korostaa tehokkuutta ja vihreitä valintoja

Nyt tehty Järvi-Suomen 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalveluiden hankintapäätös on osa hankintastrategiaa, jonka myötä lauttakalusto uudistuu, lauttaliikenteen ympäristöystävällisyys paranee merkittävästi ja lauttapaikkojen painorajoitukset poistuvat. Myöhemmin solmittavan sopimuksen myötä siirrytään ympäristöystävälliseen ja vähäpäästöiseen liikenteeseen sekä edistetään kustannustehokkuutta uusien lossien hybriditeknologialla. Liikenteen hiilidioksidipäästöt vähenevät Järvi-Suomen lauttapaikoilla 98 % vuosien 2010–2015 keskiarvotasosta, eli yli 2000 tonnia vuodessa samalla kun lossien kapasiteetti kasvaa ja palvelun laatu paranevat. Uudessa sopimuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota mahdollisiin toimintaympäristön muutoksiin ja niiden myötä tarvittaviin muutosmekanismeihin. Pitkän sopimuskauden takia on varauduttava siihen, että muutoksia voidaan joustavasti tehdä sopimuksen aikana tarpeen mukaisen palvelun tuottamiseksi.

Järvi-Suomen hankinta on ensimmäinen neljästä 20 vuoden maantielauttaliikenteen palvelukokonaisuudesta ja vuosien 2025–2027 aikana hankintoja tullaan jatkamaan muiden kolmen hankintakokonaisuuden osalta. 20 vuoden hankinnoissa ja sopimuksissa huomioidaan valtakunnallisesti kannattavien kahdeksan silloituskohteen toteutumisen mahdollisuus ja varaudutaan lossiliikenteen korvaamiseen sillalla sopimuskauden aikana. Sopimusten pitkän tähtäimen tavoitteena on liikenteen kehittäminen kohti hiilineutraalia liikennepalvelua sekä vastata liikenteen kysyntään ja kehittää lauttaliikennettä osana toimivaa liikennejärjestelmää. Sopimukset tulevat koskemaan kaikkia 40 yleisten teiden lauttapaikkaa muodostaen neljä selkeää kokonaisuutta:

  • Maantielauttaliikennepalvelu Järvi-Suomi 2026–2046
  • Maantielauttaliikennepalvelu Saaristomeri I (lossit) 2028–2048
    • Kilpailutus 2025
  • Maantielauttaliikennepalvelu Saaristomeri II (lautta-alukset) 2031–2051
    • Kilpailutus 2026
  • Maantielauttaliikennepalvelu (maantieteellisesti hajanaiset lauttapaikat) 2033–2053
    • Kilpailutus 2027

Järvi-Suomen 12 lauttapaikan lauttaliikenteen kapasiteetti ja välityskyky muuttuvat seuraavilla lauttapaikoilla, kun nyt kilpailutettu pitkäkestoinen liikennesopimus käynnistyy asteittain vuosien 2026–2027 aikana:

Hanhivirta, Enonkoski

Lossin kantavuus nousee 70 tonnista 90 tonniin.

Hirvisalmi, Juuka

Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.

Hätinvirta, Puumala

Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.

Kietävälä, Puumala

Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.

Koivukanta, Savonlinna

Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.

Kortesalmi, Kuopio

Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.

Kuparonvirta, Mikkeli

Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.

Kyläniemi, Ruokolahti

Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.

Lamposaari, Lappeenranta

Lossin kantavuus nousee 44 tonnista 90 tonniin.

Puutossalmi, Kuopio

Lauttapaikalla liikennöidään jatkossa kahdella lossilla, joiden kantavuudet ovat 130 tonnia ja 90 tonnia.

Rongonsalmi, Puumala

Lossin kantavuus nousee 44 tonnista 90 tonniin.

Tappuvirta, Savonlinna

Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.

14.06.2025 12.00Musta on aina muotia - puunajossakin
13.06.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 13.6. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
13.06.2025 9.00Iveco S-eWay Artic: uusi täyssähköinen ratkaisu pitkän matkan kuljetuksiin
13.06.2025 8.30IVECO juhlistaa 50-vuotista taivaltaan 50xBeyond-tapahtumassa kotikaupungissaan Torinossa
12.06.2025 13.01Iveco tuo markkinoille kaksi täysin uutta sähköpakettiautoa
12.06.2025 11.00UPM Raflatac muuttaa nimensä UPM Adhesive Materials -liiketoiminta-alueeksi
11.06.2025 14.00Finnair aloittaa lennot Torontoon kesällä 2026
11.06.2025 12.45Vianor ja Akselion yhteistyöhön - reaaliaikaista rengas- ja alustanvalvontaa raskaalle kalustolle
11.06.2025 11.00Iveco aloittaa täyssähköisen s-eWayn myynnin Tanskassa
11.06.2025Nokian Tyres Hakkapeliitta- ja Hakka-renkaille Avainlippu-merkki

Siirry arkistoon »