Hankintatuki on kirittänyt kaasu- ja sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintaa

01.10.2024 11.56

d-etech.JPG

Kaasu- ja sähkökäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen vuoden 2024 loppuun asti voimassa oleva hankintatuki on vauhdittanut raskaan liikenteen käyttövoimamuutosta.  Kuorma-autojen hankintatuen määräraha varattiin loppuun 29.8. Heinä-elokuussa jätettiin paljon hakemuksia kaasukuorma-autoista, kun alkoi olla ilmeistä että tukimääräraha varataan loppuun syksyn aikana.

Kaasukuorma-autoista hakemuksia on jätetty koko tukikauden aikana yhteensä 286, joista 127 tänä vuonna. Noin 70 prosenttia kaasukuorma-autojen hakemuksista on jätetty nesteytettyä kaasua käyttävistä kuorma-autoista. Sähkökuorma-autoista hakemuksia jätettiin hieman yli 100.

Kaasukuorma-autoja on tänä vuonna rekisteröity 92 kappaletta, joka on lähes sama määrä kuin koko viime vuonna. Tänä vuonna rekisteröidyistä kuorma-autoista kaasukäyttöisiä on ollut 3,8 prosenttia, kun osuus oli viime vuonna 2,5 prosenttia.

”Hankintatukien merkitys on ollut suuri kuorma-autokannan käyttövoimamurroksen käynnistämisessä. Päästötavoitteiden saavuttamiseksi tuen jatkaminen olisi erittäin perusteltua”, painottaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Sähkö- ja kaasukäyttöisten pakettiautojen hankintatuen määrärahaa on edelleen jäljellä. Tukea voivat hakea yritysten lisäksi myös kotitaloudet. Tukea voi hakea vuoden 2024 loppuun asti.

Sähkökäyttöisten jakeluautojen houkuttelevuuteen lisävauhtia ajokorttikokeilusta

Suomi ei ole ottanut käyttöön EU:n ajokorttidirektiivin sallimaan joustoa, jonka avulla B-kortilla saa ajaa vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaa kevyttä kuorma-autoa 4 250 kg kokonaismassaan saakka. Jousto on käytössä yli puolessa EU-maista ja kaikissa muissa pohjoismaissa. Esimerkiksi Ruotsissa käynnistettiin heinäkuun alussa kokeilu, jossa kevyttä sähkökäyttöistä kuorma-autoa voi ajaa B-kortilla. Suomessa tulisi käynnistää ripeästi ajokorttiasetuksen muutos, joka mahdollistaisi samanlaisen kokeilun kuin Ruotsissa.

Sähköpakettiautoissa tarvitaan suurempaa kokonaismassaa kuljetuskapasiteetin säilyttämiseksi, koska ajovoima-akku lisää sähköauton painoa. Nykylainsäädännön mukaan kokonaismassaltaan yli 3 500 kg ajoneuvon kuljettajalta edellytetään kuorma-autoajokortti eli C-korttia ja kuorma-auton kuljettamisen ammattipätevyyttä.

Raskaan liikenteen kuljettajapulan vuoksi yritysten on riskialtista investoida sähköisiin C-ajo-oikeuden vaativiin kevytkuorma-autoihin. Mikäli EU:n sallimaa joustoa ei oteta käyttöön Suomessa, uhkaa sähköisten jakeluautojen yleistyminen jäädä useita vuosia jälkeen muista verrokkimaista.

11.10.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 11.10. LÄHETYS! Laajasti maarakennus, kuljetus ja metsäalan asiaa
11.10.2024 13.33Lauttaliikenteen palvelutasoa ja kuljetuskapasiteettia lisätään Järvi-Suomessa - Lossien kantavuus kasvaa 90 tonniin
11.10.2024 0.03Kotimaisen koivuvenerituotannon lopettaminen uhkaa 370 työpaikkaa Suolahdessa
10.10.2024 21.00VAIKUTA NYT: Suomen parhainta raakapuun tehdasvastaanottoa etsitään - äänestää ehdit 15.10. saakka
10.10.2024 13.38Renaultin raskaisiin kuorma-autoihin luvassa päivityksiä mallivuodelle 2025
10.10.2024 9.35Puukaupan vilkastuminen nostaa kantohintoja
10.10.2024 9.25Metsäteollisuustuotteiden kysyntä elpymässä
10.10.2024 9.18Metsähakkeen käyttö ja hinnat nousussa
10.10.2024 8.00Nimityksiä Metsä Groupin liiketoiminta-alueiden johtoryhmissä
09.10.2024 8.00MAN palkitsee uusia sähkö kuorma-auto-asiakkaita kattavalla palvelupaketilla

Siirry arkistoon »