Iveco TurboStarin esittelystä 40 vuotta

01.10.2024 11.22

IVeco_turbostar.jpg

Tänä vuonna Iveco TurboStar juhlii 40-vuotispäiväänsä. Markkinoille tuotaessa kuorma-auto oli suunniteltu ammattikuljettajien tarpeisiin, ja se mullisti markkinat edistyksellisellä muotoilullaan ja tehokkaalla V8-moottorillaan. TurboStarista on ajan myötä tullut eräänlainen keräilyesine.

Iveco_turbostar.JPG

TurboStar oli erityinen ajoneuvomalli, jota valmistettiin 1980-luvulla. Sen tehokkaimmissa versioissa oli 480 hv V8-moottori sekä varusteita, jotka olivat harvinaisia tuohon aikaan.

Ivecon testikuljettaja Jørgen Andreass on kerännyt lähes 40 vuoden kokemuksen yhtymän testikuljettajana. Andreassen muistaa hyvin TurboStarin lanseerauksen.

Turbostar_torino.JPG

– Alkuperäinen TurboStar 190.42 kehitettiin vuonna 1982 Torinossa, Italiassa, ja se lanseerattiin Tanskassa vuonna 1984. Tuolloin ajoin itse kuorma-autoa ja muistan, että TurboStar oli iso uutinen, ja uskomaton kuorma-auto aikansa mittapuulla. Se ajoi hyvin, tarjosi todella hyvät olosuhteet kuljettajalle, ja 420 hevosvoimallaan sillä oli myös valtava vetovoima, kertoo Jørgen Andreassen. Myöhemmin mallista tuotiin tarjolle vieläkin väkevämpi 190.48 vaihtoehto, josta irrotettiin huipputehoa 480 hevosvoimaa. 

Ivecon pitkäaikainen testikuljettaja Jørgen Andreassen on ajanut lukuisia testiajoja aiemmalla TurboStar-versiolla.

– Kuorma-autossa oli 17,2 litran moottori, joka oli tilavuudeltaan suurin, mitä Tanskan markkinoilla oli aiemmin käytetty, hän jatkaa.

Synkronoitu ja synkronoimaton vaihteisto

TurboStarin tehokas moottori soveltui erityisesti raskaisiin kuormiin ja vaativaan ajoon. Suuren V8-moottorin ja synkronoimattoman vaihteiston ansiosta ero muihin kuorma-autoihin oli huomattava. Tarjolla oli kaksi vaihteistovaihtoehtoa – 16-vaihteinen ZF-synkronoitu ja 12-vaihteinen synkronoimaton amerikkalainen vaihteisto.

– Synkronoimaton 12-vaihteinen vaihteisto oli monille haaste, mutta niille, jotka sen hallitsivat, sitä oli ilo käyttää. Kytkintä ei tarvinnut käyttää vaihtaessa, vaan kierroslukua kuuntelemalla tiesi, milloin oli oikea hetki vaihtaa. Tämä teki ajamisesta paljon tehokkaampaa, erityisesti pitkillä ja vaativammilla reiteillä, selittää Jørgen Andreassen.

TurboStar erottui edukseen tehokkaimmissa versioissa 420 hv V8-moottorilla ja varusteilla, jotka olivat harvinaisia aikanaan.

Uusi malli omistettu vanhalle tähdelle

Vuonna 2022 Iveco lanseerasi uudelleen legendaarisen kuorma-autonsa, TurboStar Special Editionin, kunnioittaakseen TurboStar-sarjaa. Moderni TurboStar-malli on varustettu nykyisellä huippumoottorilla, 570 hv Cursor 13 -moottorilla, 12-vaihteisella HiTronix-vaihteistolla sekä spoilereilla sekä ylhäällä että sivuilla.

Turbostar_2022.JPG
Ulkoasussa on haettu inspiraatiota 80-luvun ikonisilla punaisilla ja harmailla metalliväreillä, ja ohjaamon sivuilla on käytetty tuon ajan klassisia Iveco-värejä – keltaista, punaista ja sinistä. Kuorma-auto on kuitenkin optimoitu muun muassa polttoaineenkulutuksen osalta.


16.05.2025 10.25Tankattavien lava-autojen valikoima kasvaa uudella vaihtoehdolla Suomessa
16.05.2025 9.55Maxus eTerron 9 myynti ja toimitukset käynnistyvät Suomessa loppukesästä 2025
16.05.2025 9.30MAN varautuu sähkö- ja vetyajoneuvojen kysynnän kasvuun
15.05.2025 16.09Dacia Bigster saapui Suomeen
15.05.2025 11.35Täyssähköinen JAC T9 EV pick-up saapuu Suomeen - RSA Suomi tuo uutuuden myyntiin vuoden 2025 aikana
15.05.2025 10.35Wetteriltä tulosvaroitus markkinaepävarmuuden vuoksi
15.05.2025 10.30Sennebogen tuo uudet 724 G ja 726 G puunkäsittelykoneet markkinoille
15.05.2025 10.00XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat Rafik Ferragin suunnittelemasta seuraavan sukupolven P7-sedanista
14.05.2025 15.00Uusi toimitusjohtaja MAN maahantuontiin ja jälleenmyyntiin
13.05.2025 9.40Sähköinen liikenne: Tampereen yliopiston SECHA-hankkeelle 4 miljoonan rahoitus

Siirry arkistoon »