Tänä vuonna Iveco TurboStar juhlii 40-vuotispäiväänsä. Markkinoille tuotaessa kuorma-auto oli suunniteltu ammattikuljettajien tarpeisiin, ja se mullisti markkinat edistyksellisellä muotoilullaan ja tehokkaalla V8-moottorillaan. TurboStarista on ajan myötä tullut eräänlainen keräilyesine.
TurboStar oli erityinen ajoneuvomalli, jota valmistettiin 1980-luvulla. Sen tehokkaimmissa versioissa oli 480 hv V8-moottori sekä varusteita, jotka olivat harvinaisia tuohon aikaan.
Ivecon testikuljettaja Jørgen Andreass on kerännyt lähes 40 vuoden kokemuksen yhtymän testikuljettajana. Andreassen muistaa hyvin TurboStarin lanseerauksen.
– Alkuperäinen TurboStar 190.42 kehitettiin vuonna 1982 Torinossa, Italiassa, ja se lanseerattiin Tanskassa vuonna 1984. Tuolloin ajoin itse kuorma-autoa ja muistan, että TurboStar oli iso uutinen, ja uskomaton kuorma-auto aikansa mittapuulla. Se ajoi hyvin, tarjosi todella hyvät olosuhteet kuljettajalle, ja 420 hevosvoimallaan sillä oli myös valtava vetovoima, kertoo Jørgen Andreassen. Myöhemmin mallista tuotiin tarjolle vieläkin väkevämpi 190.48 vaihtoehto, josta irrotettiin huipputehoa 480 hevosvoimaa.
– Kuorma-autossa oli 17,2 litran moottori, joka oli tilavuudeltaan suurin, mitä Tanskan markkinoilla oli aiemmin käytetty, hän jatkaa.
Synkronoitu ja synkronoimaton vaihteisto
TurboStarin tehokas moottori soveltui erityisesti raskaisiin kuormiin ja vaativaan ajoon. Suuren V8-moottorin ja synkronoimattoman vaihteiston ansiosta ero muihin kuorma-autoihin oli huomattava. Tarjolla oli kaksi vaihteistovaihtoehtoa – 16-vaihteinen ZF-synkronoitu ja 12-vaihteinen synkronoimaton amerikkalainen vaihteisto.
– Synkronoimaton 12-vaihteinen vaihteisto oli monille haaste, mutta niille, jotka sen hallitsivat, sitä oli ilo käyttää. Kytkintä ei tarvinnut käyttää vaihtaessa, vaan kierroslukua kuuntelemalla tiesi, milloin oli oikea hetki vaihtaa. Tämä teki ajamisesta paljon tehokkaampaa, erityisesti pitkillä ja vaativammilla reiteillä, selittää Jørgen Andreassen.
Uusi malli omistettu vanhalle tähdelle
Vuonna 2022 Iveco lanseerasi uudelleen legendaarisen kuorma-autonsa, TurboStar Special Editionin, kunnioittaakseen TurboStar-sarjaa. Moderni TurboStar-malli on varustettu nykyisellä huippumoottorilla, 570 hv Cursor 13 -moottorilla, 12-vaihteisella HiTronix-vaihteistolla sekä spoilereilla sekä ylhäällä että sivuilla.
Ulkoasussa on haettu inspiraatiota 80-luvun ikonisilla punaisilla ja harmailla metalliväreillä, ja ohjaamon sivuilla on käytetty tuon ajan klassisia Iveco-värejä – keltaista, punaista ja sinistä. Kuorma-auto on kuitenkin optimoitu muun muassa polttoaineenkulutuksen osalta.