Scania kokeili uusiokomponenttien käyttöä autovalmistuksessa30.09.2024 15.24
Scania ilmoittaa olevansa maailman ensimmäinen raskaiden ajoneuvojen valmistaja, joka hyödyntää tehdaskunnostettuja uusiokomponenttejas uusien kuorma-autojen valmistuksessa. Tehdaskunnostetun vaihteiston uusiokäyttöä kokeiltiin Scanian pääkokoonpanolinjalla Ruotsissa. Valmistajan mukaan historiallinen saavutus tapahtui aiemmin tänä vuonna osana iReGear tutkimushanketta yhdessä Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun KTH:n ja Scandinavian Transmission Service AB:n kanssa, ja sen mahdollisti ruotsalaisen innovaatioviraston Vinnovan rahoitus. "Uudelleenvalmistetulle" vaihteistolle kerrotaan tehdyn täsmälleen samat tiukat vaiheet ja laatu- ja toimintatestit kuin täysin uusista osista valmistetuille vaihteistoille. Vaihteisto arvioitiin samalla testilaitteella, jota käytetään uusille, ja sitä seurattiin noin 100:lla laatu- ja toimintaparametrilla. Testatun vaihteiston ilmoitetaan täyttäneen kaikki vaatimukset, joten se voitiin vahvistaa olevan "uudenveroinen", eli täyttää Scanian laatu- ja suorituskykyvaatimukset. Scania sanoo vaihdelaatikoiden kunnostuksen aikana käytetävien osien määrän voivan vaihdella noin 10–100 prosentin välillä kulumishistoriasta riippuen. Testattuun vaihdelaatikkoon vaihdettiin noin puolet osista, mikä tarkoittaa 45 prosenttia pienenpiä hiilidioksidipäästöjä verrattuna vaihdelaatikoihin, jotka on valmistettu vain uusista komponenteista. Scanian mukaan tutkimusprojekti todistaa, että vanhoja osia voidaan käyttää uudelleen uusien tuotteiden luomiseksi, uutta vastaavalla laadulla.
Päästötavoitteiden ja kiertotalouden ehdoillaAutoteollisuus pitää uudelleenvalmistusta, jossa vanhoja osia käytetään uudelleen uusien, yhtä laadukkaiden tuotteiden luomiseksi, lupaavana strategiana ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi ja kiertotalouteen siirtymisen tukemiseksi. Sillä puututaan myös lisääntyviin resurssien niukkuuteen liittyviin ongelmiin. Suuresta potentiaalistaan huolimatta Euroopan autoteollisuuden uudelleenvalmistus rajoittuu pääasiassa varaosien valmistukseen jälkimarkkinoille, joiden osuus uudesta valmistuksesta on vain 1,1 prosenttia European Remanufacturing Networkin (2015) raportin mukaan. Prosessin laajempi käyttöönotto edellyttää, että ajoneuvovalmistajat integroivat uudelleenvalmistetut komponentit suoraan uusien ajoneuvojen tuotantolinjoihin sen sijaan, että niitä käytettäisiin erikseen jälkimarkkinamyynnissä. Uraauurtavan iReGear-projektin toivotaan auttavan alaa tekemään tämän välttämättömässä muutoksessa luoda kestävämpi ja puhtaampi kuljetusala. Tietoja iReGear-projektista
iReGear -hanke toteutettiin syyskuun 2023 ja toukokuun 2024 välisenä aikana, ja sitä rahoitti Ruotsin innovaatiovirasto Vinnova. Projektia koordinoi Kuninkaallinen teknillinen korkeakoulu KTH, ja siihen osallistuivat Scania ja Scandinavian Transmission Service AB. |