Scania kokeili uusiokomponenttien käyttöä autovalmistuksessa

30.09.2024 15.24

Scania_kierratysvaihteisto.jpg

Scania ilmoittaa olevansa maailman ensimmäinen raskaiden ajoneuvojen valmistaja, joka hyödyntää tehdaskunnostettuja uusiokomponenttejas uusien kuorma-autojen valmistuksessa. Tehdaskunnostetun vaihteiston uusiokäyttöä kokeiltiin Scanian pääkokoonpanolinjalla Ruotsissa.

Valmistajan mukaan historiallinen saavutus tapahtui aiemmin tänä vuonna osana iReGear tutkimushanketta yhdessä Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun KTH:n ja Scandinavian Transmission Service AB:n kanssa, ja sen mahdollisti ruotsalaisen innovaatioviraston Vinnovan rahoitus.

"Uudelleenvalmistetulle" vaihteistolle kerrotaan tehdyn täsmälleen samat tiukat vaiheet ja laatu- ja toimintatestit kuin täysin uusista osista valmistetuille vaihteistoille. Vaihteisto arvioitiin samalla testilaitteella, jota käytetään uusille, ja sitä seurattiin noin 100:lla laatu- ja toimintaparametrilla.

Testatun vaihteiston ilmoitetaan täyttäneen kaikki vaatimukset, joten se voitiin vahvistaa olevan "uudenveroinen", eli täyttää Scanian laatu- ja suorituskykyvaatimukset.

Scania sanoo vaihdelaatikoiden kunnostuksen aikana käytetävien osien määrän voivan vaihdella noin 10–100 prosentin välillä kulumishistoriasta riippuen. Testattuun vaihdelaatikkoon vaihdettiin noin puolet osista, mikä tarkoittaa 45 prosenttia pienenpiä hiilidioksidipäästöjä  verrattuna vaihdelaatikoihin, jotka on valmistettu vain uusista komponenteista. 

Scanian mukaan tutkimusprojekti todistaa, että vanhoja osia voidaan käyttää uudelleen uusien tuotteiden luomiseksi, uutta vastaavalla laadulla. 

Päästötavoitteiden ja kiertotalouden ehdoilla

Autoteollisuus pitää uudelleenvalmistusta, jossa vanhoja osia käytetään uudelleen uusien, yhtä laadukkaiden tuotteiden luomiseksi, lupaavana strategiana ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi ja kiertotalouteen siirtymisen tukemiseksi. Sillä puututaan myös lisääntyviin resurssien niukkuuteen liittyviin ongelmiin.

Suuresta potentiaalistaan huolimatta Euroopan autoteollisuuden uudelleenvalmistus rajoittuu pääasiassa varaosien valmistukseen jälkimarkkinoille, joiden osuus uudesta valmistuksesta on vain 1,1 prosenttia European Remanufacturing Networkin (2015) raportin mukaan. Prosessin laajempi käyttöönotto edellyttää, että ajoneuvovalmistajat integroivat uudelleenvalmistetut komponentit suoraan uusien ajoneuvojen tuotantolinjoihin sen sijaan, että niitä käytettäisiin erikseen jälkimarkkinamyynnissä.

Uraauurtavan iReGear-projektin toivotaan auttavan alaa tekemään tämän välttämättömässä muutoksessa luoda kestävämpi ja puhtaampi kuljetusala.

Tietoja iReGear-projektista

iReGear -hanke toteutettiin syyskuun 2023 ja toukokuun 2024 välisenä aikana, ja sitä rahoitti Ruotsin innovaatiovirasto Vinnova. Projektia koordinoi Kuninkaallinen teknillinen korkeakoulu KTH, ja siihen osallistuivat Scania ja Scandinavian Transmission Service AB.

11.10.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 11.10. LÄHETYS! Laajasti maarakennus, kuljetus ja metsäalan asiaa
11.10.2024 13.33Lauttaliikenteen palvelutasoa ja kuljetuskapasiteettia lisätään Järvi-Suomessa - Lossien kantavuus kasvaa 90 tonniin
11.10.2024 0.03Kotimaisen koivuvenerituotannon lopettaminen uhkaa 370 työpaikkaa Suolahdessa
10.10.2024 21.00VAIKUTA NYT: Suomen parhainta raakapuun tehdasvastaanottoa etsitään - äänestää ehdit 15.10. saakka
10.10.2024 13.38Renaultin raskaisiin kuorma-autoihin luvassa päivityksiä mallivuodelle 2025
10.10.2024 9.35Puukaupan vilkastuminen nostaa kantohintoja
10.10.2024 9.25Metsäteollisuustuotteiden kysyntä elpymässä
10.10.2024 9.18Metsähakkeen käyttö ja hinnat nousussa
10.10.2024 8.00Nimityksiä Metsä Groupin liiketoiminta-alueiden johtoryhmissä
09.10.2024 8.00MAN palkitsee uusia sähkö kuorma-auto-asiakkaita kattavalla palvelupaketilla

Siirry arkistoon »